PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Luku apua kaipaisin


Piipotar
07.07.11, 03:05
Kaavi , Rippikirja, 1861-1870 viidennes viimonen rivi, leski Johan Piipponen s.1817 viimeinen sarake jotain järnvagen??

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kaavi/rippikirja_1861-1870_mko13-23/131.htm

Ymmärränkö oikein, ..jäi junan ruhjomaksi tms. ?
Samalla ihmettelen että koskas ne junat tuolla suunnalla jo liikennöivätkään?
1850 luvulla vielä kiisteltiin onko Suomeen tarvetta rautatieliikenteestä.

Juha
07.07.11, 06:29
Ensimmäinen rautatielinja otettiin käyttöön 1863 (Hki-Hämeenlinna)

Kaavi sai odottaa omaa rataansa vielä kauan tuon jälkeen, joten herra Piipponen ei tainnut kuolla ainakaan kotikunnassaan?




Juha

JaskaS
07.07.11, 07:42
Påstås dött vid jernvägen (väitetään kuolleen rautateillä).
Todennäköisemmin on kuollut rautatien rakennustyömaalla, kuin junaturmassa.

:) Jaska

Jouni Kaleva
07.07.11, 09:09
Påstås dött vid jernvägen (väitetään kuolleen rautateillä).
Todennäköisemmin on kuollut rautatien rakennustyömaalla, kuin junaturmassa.

:) Jaska
Seuraavalla rivillä on sokea Kaisa-leski, jonka myös kerrotaan kuolleen rautatiellä? Vai oliko tämä yliviivattu teksti lipsahtanut väärälle henkilölle? Vaarasta siinä kuitenkin puhutaan.

Onko rautatie Kaavilla voinut tarkoittaa jotakin muuta kuin kiskoliikennettä? Vieläkö järvirautaa nostettiin ja kuljetettiin jostakin johonkin tuohon aikaan?

Juha
07.07.11, 09:30
Huomatkaa, että kuolinaikaa ei ilmoiteta. Ja eikös tuo "påstås" tarkoita, että "väitetään kuolleen"..

Joten olisiko Juho ollut jossain työmaalla ja jäänyt sille tielleen?



Juha

Olarra
07.07.11, 09:44
Huomatkaa, että kuolinaikaa ei ilmoiteta. Ja eikös tuo "påstås" tarkoita, että "väitetään kuolleen"..Joten olisiko Juho ollut jossain työmaalla ja jäänyt sille tielleen?Juha

Tuolla sivulla mainitut näyttävät olevan erilaisia ruotuvaivaisia: köyhiä ja vammaisia, kuten sokeita jne.

Kiinnitin huomiota samaan kuin Juha, että henkilön väitetään kuolleen rautatiellä. Pappi siis suhtautuu hieman varauksella, varmaa tietoa ei ole. Henkilö on yli viisikymppinen (noina aikoina siis ikämies) ja ehkä häipynyt sanoen etsivänsä töitä rautateiltä tms. Asia tuskin selviää. Juuri edeltäneinä nälkävuosina 1860-luvun lopulla rakennettiin Pietarin rataa, joka tunnettiin myös nälkäratana tai luuratana suuren kuolleisuutensa vuoksi. Henkilö oli siirtynyt rippikirjan toisilta sivuilta, mikä mahtoi olla viimeinen merkintä ripillä käynnistä omassa seurakunnassa? Olisiko nälkävuosien taannehtivia kirjauksia? Olisiko kyse ollut tästä radasta?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Riihim%C3%A4ki%E2%80%93Pietari-rata#N.C3.A4lk.C3.A4rata
t. Olavi A.

Olarra
07.07.11, 10:29
Tässäpä vielä yksi radan rakentamiseen liittyvä gradu, joskin hieman myöhempiä aikoja koskeva: https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/882/tiiviste.pdf?sequence=1

Ja, kun kyseessä on opinnäyte, niin lopusta löytyy luonnollisesti hyödyllinen lähdeluettelo kiinnostavine kirjallisuuksineen.

Tässä myös linkki Pietarin radan hautamuistomerkkiin, joka löytyy Lahdesta: http://www.lahdenseurakuntayhtyma.fi/henkilot_tilat/hautausmaat/radanrakentajien_hautausmaa
t. Olavi A.

Piipotar
07.07.11, 12:52
Wau. Suuri kiitos kaikille !

Etsinkin kaikkia mahdollisuuksia mutta enpä nyt kuitenkaan vahingossakaan eksynyt näihin linkkeihin. Kävin läpi tuotakin mahdollisuutta että olisi jostain louhoksestakin kyse, Kaavin Kivi, vaikkei se nyt tainnut ihan tuohon aikaan vielä mahtuakkaan :). Etsin sanomalehti arkistosta kaivellen vaan ulkomailla ne onnettomuudet olivat tuolloin sattuneet. Ameriikassa haettiin suuria korvauksia jalan jäädessä veturin alle jms.

Vaikka alkuun epäröitti tuo Juhon ikä työmaille niin eihän se sitä ole tosiaankaan kun on kyse lapsi perheen huoltajasta. Kyllä tätä tarinaa tuon ajan Juhon kokonaisuuteen verratessa antaa asialle tosiperäisen kuuluisen selityksen. Juho läksi leivän perään ja menehtyi siellä melko varmastikkin jossakin onnettomuudessa kuoliaaksi ruhjoutuen ja hautapaikkka voisi ollakkin tuo hautamuistomerkki koskapa Juhoa ei enään mistään löytynyt muilla hautausmerkinnöillä.

Olarra
08.07.11, 11:49
Sen verran vielä, että niin lähellä liikutaan suuria nälkävuosia, että kannattaa ehkä katsoa mitä pitänhistoriassa sanotaan asiasta (tarkaa kuolinvuottahan ei tiedetä). Pitäjänhistoriasta saattaisi ilmetä, että lähdettiinkö esim. yleisemmin ratahommiin tms.
Kesälaitumilta t. Olavi A.

En tunne Kaavia, mutta tällaisen kirjan löysin netin avulla: http://www.liperi.fi/fi/?ID=1848

esg
08.07.11, 16:44
Wau. Suuri kiitos kaikille !

Vaikka alkuun epäröitti tuo Juhon ikä työmaille niin eihän se sitä ole tosiaankaan kun on kyse lapsi perheen huoltajasta. Kyllä tätä tarinaa tuon ajan Juhon kokonaisuuteen verratessa antaa asialle tosiperäisen kuuluisen selityksen. Juho läksi leivän perään ja menehtyi siellä melko varmastikkin jossakin onnettomuudessa kuoliaaksi ruhjoutuen ja hautapaikkka voisi ollakkin tuo hautamuistomerkki koskapa Juhoa ei enään mistään löytynyt muilla hautausmerkinnöillä.
Miten niin perheen huoltaja? Rippikirjan mukaan hän oli leski. "vid järnvägen" ei mielestäni anna tukea sille, että hän olisi jäänyt junan alle tai muutenkaan joutunut onnettomuuteen. Yksinkertaisin selitys merkinnälle on, että hän oli poissa paikkakunnalta rautatietyömaalla ja kuoli siellä.

Erkki S.

Piipotar
08.07.11, 17:32
Kiitos Olarralle kirja vinkistä. Ei tuttua seutua minullekkaan joten tutustuminen lienee paikallaan. Kenties teen vierailunkin ihan piakkoin :).

esg:lle kysymykseesi "Miten niin perheen huoltaja?"

Mielestäni myös leski voi olla huoltaja, eikö? Vuonna 1854 syntynyt on vuonna 1861 vielä ihan lapsi ja rippikoulu ikä saavutettu noin 1868-1869.

Tämä ko. rata osuushan on valmistunut vuonna 1869 marraskuussa ja mikäli Juho on jo tuohon mennessä menehtynyt joko taparurmaisesti tai nälkään tai kulkutauteihin niin perheen huoltajasta puhuisin vaikkakin leskeksi hän jäi jo vuonna 1857.