PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hautakiven entisöinti


Päivi V
26.06.11, 07:27
Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa siitä millä maalilla kannattaisi maalata uudelleen hautakivessä olevat kuviot? Kyseessä on luonnon kivistä itse tehdyt muistomerkit. Niistä on kulunut melkein kaikki maalit pois vuosien saatossa. Väreinä on aikanaan olleet vihreä,punainen ja keltainen.
Kivet ovat niin suuria että kunnostus täytyy tehdä paikallaan.

Päivi V

Heikki Koskela
26.06.11, 09:34
Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa siitä millä maalilla kannattaisi maalata uudelleen hautakivessä olevat kuviot? Kyseessä on luonnon kivistä itse tehdyt muistomerkit. Niistä on kulunut melkein kaikki maalit pois vuosien saatossa. Väreinä on aikanaan olleet vihreä,punainen ja keltainen.
Kivet ovat niin suuria että kunnostus täytyy tehdä paikallaan.

Päivi V

Minäkin olisin kiinnostunt tietämään edullisen menettelytavan hautakivien kunnostamisessa. Ehkä varmin tapa saada kunnollinen korjaus aikaan olisi hautakivien valmistajien ammattiapu mutta luulen heidän palveluiden maksavan enemmän kuin olen valmis maksamaan eläkkeestäni.

Kirjainten/numeroiden uudelleenkultaus lienee helppo määritellä. Kyseessä lienee hinta per kirjain/numero.

Juha
26.06.11, 18:06
Vain vähän asian vierestä. Eräällä 1800-luvulla käytöstä poistetulla hautausmaalla on kaukaisten sukulaisten hautamerkkejä, jotka olisimme halunneet kunnostaa.

Museovirasto ja seurakunta ei anna tähän lupaa, koska kyse on ilmeisesti muinaismuistoista. Mutta näissä tosiaan kyse lähes 200 vuotta vanhoista merkeistä.


Itse kyllä kääntyisin nimenomaan ammattilaisten puoleen kunnostustyössä tässä tapauksessa. He tietävät varmasti amatöörejä paremmin, mikä kestää kivessä ja mikä ei.

Essimi
26.06.11, 21:42
Noihin kirkkaisiin väreihin varmaankin vasaralakka olisi oivallista. Tavallisempaan kultaukseen vaalea öljypohjamaali ja lehtikulta. Vasaralakkaakin saa kullanvärisenä, mutta sekin vaatii vaalean pohjustuksen, jos haluaa hohtavan "kultauksen" (vasaralakka ei muuten tarvitsisi pohjamaalia).

Antti Järvenpää
27.06.11, 07:21
Nykyään erilaisia kivien maalaajia on vaikka kuinka paljon. En ole tosin itse tehnyt yhdestäkään kivestä kissaa tai siiliä, mutta kuvitellisin näiden kiviä maalaavien ihmisten tietävän mitkä maalit kestävät kivissä säitä kuin säitä.

Toinen asia on sitten se, missä määrin hautakivien kirjaimet ovat maalattuja - eivätkö ne ole pääosin kullattuja, joka on aivan toinen menetelmä.

Ammattinimike koristemaalari on kaiketi oikea ammattinimike, jos tekijää lähtee etsimään.

TeijoN
27.06.11, 11:53
Hei !
Tässä noin 10 v. sitten entisöimme punagraniittisen hautakiven tekstit itse tavarataloista/marketista löytyneeltä pienoismalleissa käytettävällä kullan värisellä maalilla. Entiset teksit raaputimme joko hienolla teräsvillalla tai hammasharjalla käyttäen lakkabensaa apuna. Kun se oli kuumana kesäpäivänä haihtunut nopeasti, maalattiin tekstit uudelleen ja tulos oli varsin hyvä ja kesti monta vuotta! Kustannukset ehkä 2-3€ .
Terv. Teukka 50

Hannu Numminen
27.06.11, 12:56
Oikeastaan tässä taitaa olla kaksi asiaa:

1. uuden maalin kestävyys
2. kiven kestävyys - eli ettei uusi maali aiheuta mitään ikäviä kemiallisia reaktioita

En tiedä, onko kakkosvaihtoehto realistinen. Tällaisessa tilanteessa ottaisin kuitenkin yhteyttä hautakiviä tekeviin yrityksiin ja kysyisin suoraan niistä tietoa sopivasta maalista. Kysymyshän kuitenkin on maalista eikä kultauksesta?

Päivi V
27.06.11, 15:31
Juuri näin. Kysymys on todellakin maaleista, ei kultauksesta. Tänään kävin maaliliikkeessä, suosittelivat Miranolia. Mietin vielä mitä teen. Kun kuitenkin "Vanha-Matti" koristeli kivet ehkä 70-80 vuotta sitten jollakin tavallisella maalilla, niin miksen minäkin voisi yrittää. Saahan ne nykyaikaisin ainein maalit poiskin ellei onnistu.
Kiitos kuitenkin tässä vaiheessa kaikille vastauksista.

Päivi V

JHissa
27.06.11, 16:04
Juuri näin. Kysymys on todellakin maaleista, ei kultauksesta. Tänään kävin maaliliikkeessä, suosittelivat Miranolia. Mietin vielä mitä teen. Kun kuitenkin "Vanha-Matti" koristeli kivet ehkä 70-80 vuotta sitten jollakin tavallisella maalilla, niin miksen minäkin voisi yrittää. Saahan ne nykyaikaisin ainein maalit poiskin ellei onnistu.
Kiitos kuitenkin tässä vaiheessa kaikille vastauksista.

Päivi V
Tikkurilan Miranol on ollut markkinoilla jo vuodesta 1937 vaikkakin sen koostumus on toki muuttunut vuosien mittaan. Tärkeintä on olla huolellinen ettei ns. ylikorjaa eli pilaa vanhaa niin kuin on tehty esim. vanhoille huonekaluille joiden vanhat maalaukset on pilattu maalaamalla päälle uusilla maaleilla ja samalla laskettu niiden arvoa. Vanha tavara on yleensä arvokkaampi kun siinä näkyy kulumisen jäljet ja alkuperäinen pinta.

suski
28.06.11, 05:25
Vanhan hautakiven kunnostuksesta: syntymäkunnassani Pohjanmaalla annoimme viime kesänä sisarusteni kanssa sukuhaudan kiven kunnostettavaksi naapurikunnan hautakivifirmalle. He hakivat kiven, puhdistivat vuosikymmenten jäkälät pois ja kultasivat nimet, palauttivat ja vielä suoristivat kiven paikoilleen. Tulos oli kerrassaan loistava ja tuotti meille tosi hyvän mielen. Kun laskua oli jakamassa muutama, ei kovasti kukkarossa painanut. Sitäpaitsi meistä tuntui, että raha oli tässä asiassa toissijainen juttu. Tänä kesänä annamme kunnostaa toisen sukuhautamme kiven.

suski