PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Honganniemen emäntä Anna Pekantr. s.1746 ja kuollut Saarijärvellä 14.04.1809


Pekka M
17.11.07, 13:30
Hei,

Kyselen onko kukaan selvittänyt Annan vanhempia. Minulle on tullut seinä vastaan tai ainakin hoksaamattomuus.

Anna puoliso oli Saarijärven, Kiimasjärven, Honganniemen isäntä Yrjö Nuutinp. Rautiainen s. 1737 ja kuollut Honganniemessä 15.07. 1796.

Eli jos jollain on parempaa tietoa aiheesta olisin siitä kiitollinen.

Ja lisäksi jos joku on pystynyt selvittämään Rautiaisten tulosuunnan Kiimasjärvelle, olisin siitäkin perin kiitollinen. Minulla ei ole siitä hajuakaan.

Terv. PMo

hessu 07
20.11.07, 16:45
Hei,

Kyselen onko kukaan selvittänyt Annan vanhempia. Minulle on tullut seinä vastaan tai ainakin hoksaamattomuus.

Anna puoliso oli Saarijärven, Kiimasjärven, Honganniemen isäntä Yrjö Nuutinp. Rautiainen s. 1737 ja kuollut Honganniemessä 15.07. 1796.

Eli jos jollain on parempaa tietoa aiheesta olisin siitä kiitollinen.

Ja lisäksi jos joku on pystynyt selvittämään Rautiaisten tulosuunnan Kiimasjärvelle, olisin siitäkin perin kiitollinen. Minulla ei ole siitä hajuakaan.

Terv. PMo

Terve taas!

Tiedoistani löytyy Pekka Juhonpoika, s. 9.1.1700, k. 7.1.1771, vaimonsa Vappu Juhontytär, s. 5.2.1701, k. 6.6.1777, kuolivat samassa paikassa eli Kiimasjärven Voiniemessä. Sitä mistä he sinne tulivat ei tällä hetkellä ole tiedossani, Kiimasjärvellä oli useita näitä vanhempia taloja, että niistäpä kait.
Heillä tytär Anna Pekantytär, s. 21.3.1746, k. n. 1809, Kiimasjärven Honkaniemessä, kyseessä lie sama Hånganniemi suomalaisessa asussa.
Kuriositeettina mainittakoon, että Annan sisar Margareta, (-Greta) oli naimisissa Yrjö Nuutinpojan veljen Matti Nuutinpojan kanssa Kiimasjärven Voiniemen talossa, johon Matti tuli vävyksi, lisäksi oli vielä kolmaskin veli: Nuutti Nuutinpoika, joka jäi kotitalonsa Kiimasjärven Aution isännäksi. Sukunimenä heillä kaikilla tuli olemaan Rautiainen.
Tässäpä taas...

Hessu 07

Pekka M
21.11.07, 12:57
Hei!

Kiitokset tiedoistasi.

Honkaniemi on todella oikea suomalainen muoto kyseisestä talosta. Kyseinen muoto löytyy mm. Vanhan Saarijärven historiasta. Olen taivuttanut sen tiedostooni väärin, korjaan.

Matti Nuutinp. Rautiaisen s. 1732 vaimon Marketta Pekantr.n vanhemmat olen löytänyt ja kirjannut tiedostoihini samoilla tiedoilla kuin mainitsit.

Yrjö Nuutinp.n vaimon Anna Pekantr.n yhteyttä kyseisiin henkilöihin en ole pystynyt rippikirjojen mukaan suoraan kytkemään. Todennäköistä se on kuten sanoit. Oletko löytänyt kuulutusveroluetteloista tai muista lähteistä kyseisen tiedon, vai onko se todennäköinen päätelmä?

Matti ja Yrjö Nuutinpojat olivat todella Rautiaisia isänsä Nuutti Tuomaanp. Rautiaisen mukaan, jonka perukirja löytyy Heikki Vuorimiehen toimittamasta Saarijärveläisiä perukirjoja-teoksesta päiväyksellä 13.2.1764.

Taidetaan olla sukulaisia.

Terveisin PMo

hessu 07
21.11.07, 14:26
Hei!

Kiitokset tiedoistasi.

Honkaniemi on todella oikea suomalainen muoto kyseisestä talosta. Kyseinen muoto löytyy mm. Vanhan Saarijärven historiasta. Olen taivuttanut sen tiedostooni väärin, korjaan.

Matti Nuutinp. Rautiaisen s. 1732 vaimon Marketta Pekantr.n vanhemmat olen löytänyt ja kirjannut tiedostoihini samoilla tiedoilla kuin mainitsit.

Yrjö Nuutinp.n vaimon Anna Pekantr.n yhteyttä kyseisiin henkilöihin en ole pystynyt rippikirjojen mukaan suoraan kytkemään. Todennäköistä se on kuten sanoit. Oletko löytänyt kuulutusveroluetteloista tai muista lähteistä kyseisen tiedon, vai onko se todennäköinen päätelmä?

Matti ja Yrjö Nuutinpojat olivat todella Rautiaisia isänsä Nuutti Tuomaanp. Rautiaisen mukaan, jonka perukirja löytyy Heikki Vuorimiehen toimittamasta Saarijärveläisiä perukirjoja-teoksesta päiväyksellä 13.2.1764.

Taidetaan olla sukulaisia.

Terveisin PMo

******************

No niin!

Olen tosiasioiden päättelyn kautta päätynyt edellä oleviin
yhteyksiin. Vuoden 1726 - 1739 Saarijärven rippikirjassa on nimetön talo kuvassa 60, siellä Tuomas Rautia ja vmo Maria, sieltä lähtee Rautiaisten suku, se mitä kirkonkirjoista löytyy. Myöhemmin kuvassa 101 on talo Raitinen, josta löytyy jatko.
Talo esiintyy myöhempinä vuosina Aution nimellä, josta aiemmin mainitut kaksi veljestä lähtevät, Yrjö Honkaniemeen ja Matti Voiniemeen, Nuutin jäädessä Autioon.
Talot ovat vieläkin ko. nimillä Lannevedellä, taitaa vain suku olla vaihtunut.
Rautiaisia siellä on pilvin pimein.
Saatamme olla lähtöisin samoista taloista, minä tosin aika monen mutkan ja ihmisen takaa. Näin nyt...

Hessu 07