PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nousiaisten Nummen Kirvelän tila


Irene
08.06.11, 21:59
Etsin tietoja Nousiaisten Nummen Kirvelän talon isännistä ja heidän puolisoistaan.. Erityisesti minua kiinnostaa Jacob Johansson, s. 18.6.1743, hänen isänsä Johan Mattsson, hänen isoisänsä, josta tiedän vain etunimen sekä Jacobin pojan Anders Jacobssonin elämä. (s.18.10.1765 Kirvelässä, k. 1.12.1840 Vahdon Kylämäessä).

Hannu Numminen
12.06.11, 09:53
Arvelin, että Nousiaisten historian ensimmäisessä osassa olisi mainittu isäntiä, mutta harmillista kyllä ei. Tuolta ajanjaksolta (1721-1809) tässä Aulis Ojan kirjoittamassa kirjassa mainitaan vain "Kirvelä oli jatkuvasti rälssitalona, mutta halottiin kahdeksi osataloksi jo 1700-luvun alkupuoliskolla. Kumpikin osatalo kantoi edelleen vain Kirvelän nimeä."

Nousiainenhan on niitä mukavia seurakuntia, joista ei ole ainakaan vielä internetissä nähtävillä kirkonkirjoja. Tietääkseni mikrokortteja (ja -filmejä) on Turun maakunta-arkistossa ja Nousiaisten kirjastossa. Kirjastosta voi ostaa molempia historian osia, ykkösosa maksaa huimat 10 euroa.

Irene
12.06.11, 22:32
Hannu, kiitos vastauksestasi. Minun pulmanihan, että joudun ulkosuomalaisena turvautumaan melkein pelkästään internetiin. Heinäkuussa olen pari päivää Turussa ja yritän ehtiä käydä myös Nousiaisissa.

Pekka Hiltunen
04.07.11, 15:56
Etsin tietoja Nousiaisten Nummen Kirvelän talon isännistä ja heidän puolisoistaan.. Erityisesti minua kiinnostaa Jacob Johansson, s. 18.6.1743, hänen isänsä Johan Mattsson, hänen isoisänsä, josta tiedän vain etunimen sekä Jacobin pojan Anders Jacobssonin elämä. (s.18.10.1765 Kirvelässä, k. 1.12.1840 Vahdon Kylämäessä).

Kirvelän jompaa kumpaa puolikasta isännöi HisKin mukaan 1760-luvulta Jacob Johansson ja Brita Mattsdotter. Jacobin isä Johan Mattsson oli tilalla lampuotina. Johan Mattssonin puolison Brita Jöranintyttären sisar saattoi olla Maria Jöransdotter, jonka puoliso oli Kirvelän Simon Jacobsson Viinikka. Maria Jöransdotter esiintyy kummina määreellä "fru" (eikä "hustru"), joten hänet on luettu säätyläistöön. Simon Viinikka oli varmaankin lähtöisin naapurista Viinikasta, joka on toiminut nimismiehentalona (ja samalla kaiketikin myös kestikievarina kruununmiehille). Brita Jöransdotter esiintyy myös kummina lapsille, joitten äiti oli Anna Jöransdotter. Anna on syntynyt 1714 ja vihittäessä 1737 Palon Lonkin rakuunan kanssa on hänen kotopaikakseen kirjattu pappila. Olenkin arvellut, että Annan vanhemmat olivat unilukkari/kirkonisäntä Jöran ja puolisonsa Brita (SAY). Mahdollisesti Jöran on Nousiaiaten papin poika tai pojanpoika, kun tyttärensä luetaan säätyläisiksi.

En ole löytänyt Kirvelän väkeä Nousiaisten ripikirjoista 1700-luvun alusta eikä taloa rälssitilana tietenkään mainita SAY:ssakaan.

Lasten kummien selvittelystä voisi olla jotain apua. Ainakin Palon molempiin rustholleihin, Isotaloon ja Lonkiin näyttäisi olleen yhteyksiä ja kummit on Nousiaisten kastetuissa nuukasti kirjattu
PH

Irene
07.07.11, 22:52
Kiitos Pekka.
Jacob Johanssonia ja hänen isäänsä Johan Mattssonia ja
heidän puolisoitaan ja puolisoiden sukulaissuhteita koskevista tiedoista. Näistä sukulaissuhteista en ollut selvillä.
Edelleen minua myös kiinnostaa Anders Jacobsson, joka myöhemmin on mainittu vuosien 1813-1818 Vahdon Kylämäen talossa renkinä. Anders Jacobssonin vaimo oli Maria Jacobsdotter. En ole löytänyt muuttokirjoja, joista selviäisi, missä Anders oli ennen Kylämäelle tuloaan.