PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Paraisten Atun saaren saha


Sirpamamma
18.05.11, 10:06
Tällä sahalla työskenteli sukulaisiani 1900-luvun alkupuolella.
Onkohan kukaan perehtynyt sahan työlaisten elämään?
Netistä löytyy kyllä sahan historiasta tietoa mutta työntekijöistä en ole löytänyt tietoja.

Kyseessä on Drugg/Drugge-nimisistä sahan työntekijöistä ja heidän perheistään.
Kiitos kaikesta tiedosta!:)

Kaarlenpoika
18.05.11, 10:48
Hei..

Onkos sinulla nimiä ja syntymäaikoja...
minulla on 50 Drugg éja konessa.

Voit vaikka pistä privaatti-posti niin ei tule linna-reissu..:)

Sirpamamma
18.05.11, 14:45
Kivaa! Kiitos! Palaan asiaan....

Leena Heikelä
18.05.11, 15:40
Ainakin siellä on työskennellyt Artur Palmgrén hyvin pitkään. Wilskmanin sukukirjassa sukua on muistaakseni otsikon Palmgrén i Åbo alla.

Jos jossakin vilahtaa tietoa Palmgrénista, olisin kiitollinen tiedoista. Omalta osaltani voin yrittää kysellä asioita Artur Palmgrénin tyttärenpojalta täällä Turussa. Hänellä on mm. perintötavaraa sieltä Atusta Grankulla-nimisestä sahatyöläisten asuintalosta. Attu Gård ilmeisesti omisti talon. Grankullassa eivät asukkaat joutuneet maksamaan esim. sähköstä mitään vaan käsittääkseni Amos Andersson sponsoroi. Ihan vieressä sijaitsi seurojentalo Vårgård, joka viimeksi Atussa käydessäni oli päässyt pahasti rapistumaan. Todella paha juttu! Artur Palmgrén oli aikoinaan kunnostamassa Vårgårdin kattoakin. Hän oli jossain vaiheessa myös asunut Vårgårdissa, jossa hoiti vahtimestarin hommia. Vårgård oli Atun asukkaiden vilkkaassa käytössä. Tuttavallani on tallessa mm. Vårgårdin juhlien pääsylippuja jostakin 1910-20 -luvuilta.

Sirpamamma
18.05.11, 18:05
Valitettavasti minulla on vain Drugg/Drugge-nimisiä sukulaisia Atusta.

Sirpamamma
19.05.11, 12:08
Ainakin siellä on työskennellyt Artur Palmgrén hyvin pitkään. Wilskmanin sukukirjassa sukua on muistaakseni otsikon Palmgrén i Åbo alla.

Jos jossakin vilahtaa tietoa Palmgrénista, olisin kiitollinen tiedoista. Omalta osaltani voin yrittää kysellä asioita Artur Palmgrénin tyttärenpojalta täällä Turussa. Hänellä on mm. perintötavaraa sieltä Atusta Grankulla-nimisestä sahatyöläisten asuintalosta. Attu Gård ilmeisesti omisti talon. Grankullassa eivät asukkaat joutuneet maksamaan esim. sähköstä mitään vaan käsittääkseni Amos Andersson sponsoroi. Ihan vieressä sijaitsi seurojentalo Vårgård, joka viimeksi Atussa käydessäni oli päässyt pahasti rapistumaan. Todella paha juttu! Artur Palmgrén oli aikoinaan kunnostamassa Vårgårdin kattoakin. Hän oli jossain vaiheessa myös asunut Vårgårdissa, jossa hoiti vahtimestarin hommia. Vårgård oli Atun asukkaiden vilkkaassa käytössä. Tuttavallani on tallessa mm. Vårgårdin juhlien pääsylippuja jostakin 1910-20 -luvuilta.

Tuli mieleeni, että olen itse löytänyt sukulaisista tietoja "Historiallisista sanomalehdistä", mm. kuolinilmoituksia ja kuulutksista jne.