PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sotilasrullat Tarton keskusarkistossa


Matti A. Nieminen
04.05.11, 23:23
Matti J. Kankaanpää mainitsee eräässä artikkelissaan (Genos 68/1997): ”Tarton historiallisessa keskusarkistossa on pitkä sarja sotilasrullia 1600-luvulta.”
Onko jollakin tarkempaa tietoa näiden rullien sisällöstä ja saatavuudesta? Onko mikrofilmattu? Onko kokemuksia Tarton keskusarkistosta?

Terveisin
Matti Nieminen

papelo
04.05.11, 23:35
Olin hänen luennolla ja kirjoitin paperille, että Ruotsi meni Riikaan 1621 ja siellä oli merkittävä varuskunta. Siellä on 63 nidettä katselmusrullia väliltä 1626-1710. Liivinmaanvaruskuntaa ja jopa Inkerimaan varuskunta. Siellä löytyy Kustaa Hornin sotaretkestä 1678-79 materiaalia ja ei muistaakseni ole mikrofilmattu. Tarton keskusarkiston sivuilta voi saada lisätietoa. Itse en asiasta enempää tiedä.

Matti A. Nieminen
05.05.11, 10:07
Kiitos salamannopeasta vastauksesta, Matti! Lähetin jo kyselyn tarttolaisille. Nettisivun mukaan näyttävät ainakin hyväksyvän digikameran käytön, jos täytyy lähteä paikan päälle.

Terveisin
Matti Nieminen

Heikki Särkkä
05.05.11, 10:16
SSHY on pannut nettiin ainakin osan Liivinmaan varuskuntien rullista, jotka löytyvät jäsensivuilta.

Matti A. Nieminen
05.05.11, 10:55
Kiitos avusta, Heikki.
SSHY:n julkaisemat rullat ovat samaa Tarton sarjaa, niteet 61-63 ja ovat kyllä ennestään tuttuja. Tartossa on siis – Matin tiedon mukaan – vielä 60 nidettä, joitten sisällöstä ei ainakaan minulla ole tietoa. Tarkoitukseni olisi niitten kautta löytää täydennystä Rullor 1620-1723 -sarjaan.

Terveisin
Matti Nieminen