Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sotilasrullat Tarton keskusarkistossa
Matti A. Nieminen
04.05.11, 23:23
Matti J. Kankaanpää mainitsee eräässä artikkelissaan (Genos 68/1997): ”Tarton historiallisessa keskusarkistossa on pitkä sarja sotilasrullia 1600-luvulta.”
Onko jollakin tarkempaa tietoa näiden rullien sisällöstä ja saatavuudesta? Onko mikrofilmattu? Onko kokemuksia Tarton keskusarkistosta?
Terveisin
Matti Nieminen
Olin hänen luennolla ja kirjoitin paperille, että Ruotsi meni Riikaan 1621 ja siellä oli merkittävä varuskunta. Siellä on 63 nidettä katselmusrullia väliltä 1626-1710. Liivinmaanvaruskuntaa ja jopa Inkerimaan varuskunta. Siellä löytyy Kustaa Hornin sotaretkestä 1678-79 materiaalia ja ei muistaakseni ole mikrofilmattu. Tarton keskusarkiston sivuilta voi saada lisätietoa. Itse en asiasta enempää tiedä.
Matti A. Nieminen
05.05.11, 10:07
Kiitos salamannopeasta vastauksesta, Matti! Lähetin jo kyselyn tarttolaisille. Nettisivun mukaan näyttävät ainakin hyväksyvän digikameran käytön, jos täytyy lähteä paikan päälle.
Terveisin
Matti Nieminen
Heikki Särkkä
05.05.11, 10:16
SSHY on pannut nettiin ainakin osan Liivinmaan varuskuntien rullista, jotka löytyvät jäsensivuilta.
Matti A. Nieminen
05.05.11, 10:55
Kiitos avusta, Heikki.
SSHY:n julkaisemat rullat ovat samaa Tarton sarjaa, niteet 61-63 ja ovat kyllä ennestään tuttuja. Tartossa on siis – Matin tiedon mukaan – vielä 60 nidettä, joitten sisällöstä ei ainakaan minulla ole tietoa. Tarkoitukseni olisi niitten kautta löytää täydennystä Rullor 1620-1723 -sarjaan.
Terveisin
Matti Nieminen
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.