PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukuselvityksen tekijöitä


tatiana
01.05.11, 17:04
Hei!

Nyt meinaan rohkeasti yrittää siitä yli, mistä aita on matalin. Vai meneekö se enää niin, että rahalla saa ja hevosella pääsee?

Olen koko viikonlopun yrittänyt selvittää edes yhtä uutta asiaa isäni puolen suvusta, sillä oikeastaan kukaan elossa oleva ei osaa kertoa siitä mitään. Olen käynyt läpi selkokielellä olevan Katihan ja HisKin ja jumittanut Sukuhistoriallisen yhdistyksen kirkonkirjoihin, kun en saa niistä selvää.

Kävin myös läpi kaikki netin hakukoneella tulevat osumat sukunimistämme, mutta ei kauheasti uutta sieltäkään. Nyt olisin valmis maksamaan sukuselvitystyöstä ammattilaiselle, joka osaa nämä hommat. Olen kerännyt mm. perunkirjoituspapereista kaikki tiedot nimistä, syntymäajoista, paikoista jne. mitä löysin, mutta kaikki tiedot tyssäävät isäni isovanhempiin.
Luulen, että suvut ovat rajantakaisesta Karjalasta.

Nyt haluankin kysyä, onko edes olemassa sukututkijoiden ammattikuntaa? Mistä heitä tavoittaa? Tekeekö arkistohenkilökunta näitä asioita?

Tuula Cu
01.05.11, 17:29
Hei!

Ammattisukututkijat löytyvät seuran etusivulta, ylhäältä Tutkijat ja siitä eteenpäin Ammattisukututkijat.

Profiilissasi mainitut sukusi vaikuttavat ortodoksisuvuilta, joten kannattaa valita niihin erikoistunut tutkija.

Tuula K

Liisa Pöri
01.05.11, 20:36
Hei,
mitähän tarkoitat rajantakaisella Karjalalla? Onko kyseessä ns. luovutetut alueet eli suurinpiirten kannaksen Karjala vaiko vanhan rajan takainen Karjala Aunus-Viena?

tatiana
01.05.11, 20:38
Isän isän vanhemmat olivat Petter Puharinen s. 27.8.1884 Ilomantsi ja
Tatjana Kerasimoff s. 8.1.1888 Impilahti.

Isäni vanhemmat lähtivät evakkoon Harlusta.

tatiana
01.05.11, 20:49
Tietysti minua kiinnostaa myös isän äidin suku. Isän äiti oli Anna Vasilintr. Puharinen, o.s. Koponen s. 12.1.1920 (Sortavala ort.)

Tapani Kovalaine
01.05.11, 22:21
Puharinen on sukujen joukossa ollut varsin pieni suku Pohjois-Karjalassa vuonna 1890, jolloin Karjalaisen osakunnan ylioppilaat kävivät tarkkaan läpi kaikki tuon ajan henkikirjat ja saivat aikaan kattavan luettelon sukunimien kantajista.

Puharisia asui 24 Ilomantsi-Tuupovaaran alueella ja 8 Kiihtelysvaaran alueella, johon myös Pyhäselkä tuolloin vielä kuului. Suur-Ilomantsin historiateos ilmestyi vuonna 1991 ja siinä Ismo Björn kirjoittajana tuo esiin vain Kuuksenvaaran kylässä kauan sitten asuneet Puhariset. Saman kirjan isäntäluettelosta voi havaita, että vuoteen 1836 saakka on Puharisia ollut omistajina Kuuksenvaarassa.

Ilomantsin kylän talo nro 20 on ollut nimeltään Puharila aikaisemmin ja numerolla 26. Sittemmin on tilan nimi ollut Saarivaara. Omistajina ovat olleet 1810-24 Jerofei Buharinen, 1825-31 Ivan Buharinen, 1832 Ivan Papunen, 1833 leski, 1834-36 Osippa Buharinen, 1837-41 Matti Sarkkinen ja vuodesta 1842 lähtien Osippa Buharinen. Luettelo loppuu 1850-luvulle ja emme siten tiedä, onko suku pitkäänkin ollut Saarivaarassa.

Ilomantsin ortodoksisen seurakunnan kirkonkirjat ovat vuoteen 1880 saakka luettavissa Narcin sivuilta kotikoneen avulla. Vuoden 1884 tiedot syntyneistä on myös Narcissa, mutta tietoja pääsee lukemaan vain maakunta-arkistojen tai Kansallisarkiston toimipisteiden koneilla, sillä nuo yli 125 vuotta vanhat tiedot on kytketty hiukan nuorempien tietojen jaksoon.

Ilomantsin vuoden 1880 henkikirjassa digikuva 405 kertoo, että Puharisilla ei ollut enää omistusta tai asumista Saarivaaran nro 20 tilalla. Mutta digikuva 404 tuntee nro 18 Staffanalasta perheen: Semen Buharinen s. 1830 ja vaimo Eeva 1834, yksi poika alle 16 v. Myös nro 19 Issolan tilalla on loisena Ivan Buharinen ja hän on syntynyt 1856. Hän alkaisi jo ikänsä puolesta olla sopiva Pekka Puhariselle (s. 1884) isäksi. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=489850

Yhtään laajemmin en ole vuoden 1880 henkikirjaa Ilomantsin kohdalta katsastanut. Voi siellä olla noin 20 muutakin Puharista...

Tapani Kovalaine
01.05.11, 22:49
Ilomantsin vuoden 1880 henkikirjan digikuvasta 416 löytyi nuorehko perhe: Maxim Puharinen 1847 ja vaimo Urtima 1842 sekä kolme lasta. Olisiko tähän perheeseen voinut vielä syntyä Petter? http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=489862

Tuollaiset arvuuttelut loppuvat tyyten, jos menee arkiston koneille ja katselee vuoden 1884 syntyneistä Petter Puhariselle oikeat vanhemmat.

Tuula Cu
02.05.11, 06:55
Enpä olisi arvannut tuolla aiemmin vähän vastatessani, että ketjuun tulee mulle myös uutta.

Kiitos Tapanille, että kerroit tuosta Ilomantsin Puharilasta, sillä siellä keskellä isäntäketjua näkyy olevan mulle tuttu nimi, Papunen! On tainnut Ivan Papunen olla Liperistä alunperin ja vävynä talossa, kun on keskellä ketjua? Pääsen tätä selvittelemään.

Jos Tatiana päädyt tähän taloon myöhemmin, ota yhteyttä. Olen siinä vaiheessa jo ehkä selvittänyt, miten Ivan P. liittyy sukuun.

Tuula K

tatiana
02.05.11, 21:02
Olipa iloinen yllätys nämä vastaukset!

Olen täysin kokematon ja ihan pihalla näissä sukututkimusasioissa. Tämä onkin ihan oma maailmansa. Olin vapun tietokoneella etsimässä juuriani laihoin tuloksin, mutta tänään aamulla työmaalla oli sellainen olo, kuin olisi ollut pitkällä matkalla. Tämmöinen historian "tutkiminen" oli paljon vaikuttavampi kokemus, kuin vaikkapa hyvä elokuva!

Voi että, näinkö lähelle Petterin/Pekan/Pekon vanhempia jo päästiin. Joku joskus on sanonut, etteivät kaikki Puhariset ole sukua keskenään. Jos näin on, niin silloinhan joku on jo tutkinut asiaa.

Täälläkin voisi varmaan tiedustella asiaa jonkun oikeamman otsikon alla..