PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vöyrin Nygård-Kjerp suvusta


TuijaV
27.04.11, 09:52
Yritän löytää tietoja Nygård - Kjerpeistä Vöyrissä
------
30.5.1882 NYGÅRD Karl Johan 21069 (Pohj.). * Vöyri 22.9.1860, vanht talollinen Hans Henrik Nygård ja Anna Beata Kjerp. Yo Vasa lyc. Fm-yo. Elt (Kööpenhamina) 1887. Piirieläinlääkäri Heinolassa 1887-1921. Kollegiasessori. † Heinola 8.1.1923. – Pso 1888 Beata Adele Brandes.
http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/1853-1899/henkilo.php?id=21069
------
Lähinnä etsin nyt tietoja Karlin isästä ja äidistä Hans Henrik Nygårdista ja Anna Beata Kjerpista - syntymäaikoja, ja -paikkoja, vihkipäivää, lapsia, vanhempia yms. Myös tuota mainintaa "vanht talollinen" mietin eli mistä talosta on kysymys. Osaako joku ystävällisesti auttaa minut alkuun. Hiskin anti ei oikein osu tässä kohden kohdalleen.

admin
27.04.11, 10:48
Talko -kanta kertoo seuraavaa, kts. kuvat. Tiedot kahden eri sukututkijan kokoelmista.

Hasse

TuijaV
27.04.11, 14:46
Kiitoksia! Noinpahan sitä tietoa alkoi löytymään :) Ja heti heräsi kysymys... Mitenkä tuohon Talko tietokantaan pääsee sisälle. Eli pitääkö rekisteröityä ja minne. Ymmärrän vaihtoperiaatteen eli olen tietenkin valmis jakamaan omia tietojani, mutta miten tuo tapahtunee?

admin
27.04.11, 15:45
Kiitoksia! Noinpahan sitä tietoa alkoi löytymään :) Ja heti heräsi kysymys... Mitenkä tuohon Talko tietokantaan pääsee sisälle. Eli pitääkö rekisteröityä ja minne. Ymmärrän vaihtoperiaatteen eli olen tietenkin valmis jakamaan omia tietojani, mutta miten tuo tapahtunee?

Joo, vaihtoperiaate on kyseessä. Talko -kanta on yhteistyöprojekti jossa periaatteessa on vaan kaksi varsinaista sääntöä: Talko/Talkoo -tietokannan kiintopiste on Suomi, eli oma kokoelma on jollain tavalla oltava kytköksissä Suomeen ja suomalaisiin sukuihin. Toinen sääntö on että otamme kaikki osaa projektiin koko meidän ainestollamme - ei siis kannata yrittää osaallistua verkosta lainatulla pienellä gedcom -tiedostolla... Tiedämme kaikki että omassa aineistossamme voi olla - ja varmaan on - virheitä ja kysymysmerkkejä.

Tietokannassa on tällä hetkellä n. 1.900.000 henkilötietuetta jotka kaikki ovat haettavissa ja kaikista voi tehdä esi ja jälkipolvikaavioita ja -listoja. Sisällön painopiste oli alussa meikäläisen kiinnostuksen kohteista johtuen Pohjanmaa ja läntinen Suomi, mutta tämä ei ole määrätietoinen rajaus vaan asia josta lähdin liikkeelle silloin vuosia sitten kun tietokanta luotiin. Talko -kanta ei siis ole "ainoastaan ruotsinkielisille" niinkuin joku joskus minulle tokaisi... Päinvastoin - olen itse ollut kääntämässä sovelluksen suomeksikin.

Tietokanta sijaitsee fyysisesti Sukututkimusseuran palvelimessa.

Kanta on kaikille kiinnostuneille avoin - ja tiedot lisätään saapumisjärjestyksessä sitä mukaa kun aikaa löytyy.

Ne jotka tulevat mukaan omalla tutkimuksellaan ja lähettävät päivityksiä silloin tällöin kun on tapahtunut suurempia muutoksia voivat päästä jäseniksi. Jäsenet näkevät koko aineiston, muut eivät mitään - mikään ei siis näy Googlellekaan.

Tietokanta on siis kokoelma kopioita tutkijoiden omista sukututkimustietokannoista - tiedoissa tietenkin myös löytyy virheitä, eli tietoja kannattaa tarkistaa primäärilähteistä.

Oman aineiston kohdalla olisi hyvä tarkistaa että kaikkien elävien henkilöiden tiedoissa on vähintään syntymävuosi koska tietokanta sen perusteella rajoittaa sen minkä näyttää verkossa. Näistä elävistä näytetään ainoastaan sukunimi+ etunimien alkukirjaimet.

Luo siis omasta sukututkimusaineistostasi gedcom 5.5/ANSI muotoisen tiedoston (ohjelmistossasi saattaa olla WINDOWS -tyyppi ANSI:n tilalla).Lähetä tiedosto sähköpostilla allaolevaan sähköpostiin. Hyväksynnän jälkeen saat henkilökohtaisen salasanan tietokantaan.

Hasse

TuijaV
28.04.11, 10:07
Ok. Tuumasta toimeen :)
Vielä yksi kysymys noihin edellisiin Talkon tietoihin (kahden tutkijan). Helsingin yliopiston ylioppilasmatrikkelissa Hans Henrik Nygårdin vaimoksi mainitaan Anna Beata Kjerp eikä Maria Beata Simonsdr. Onko yliopiston matrikkelissa virhe?

admin
28.04.11, 10:36
Ok. Tuumasta toimeen :)
Vielä yksi kysymys noihin edellisiin Talkon tietoihin (kahden tutkijan). Helsingin yliopiston ylioppilasmatrikkelissa Hans Henrik Nygårdin vaimoksi mainitaan Anna Beata Kjerp eikä Maria Beata Simonsdr. Onko yliopiston matrikkelissa virhe?

Asia varmaan kannattaa tarkistaa ko. sukututkijoiden kanssa jotka tuntevat seurakunnan.

Hasse

antero65
14.06.11, 09:54
Talko-kannasta kysymys (lienee väärässä ketjussa, osaako joku mua taitavampi siirtää tämän toiseen ketjuun?)

Mulla on (eri syistä, mielestäni pätevistä, toistaiseksi) sukututkimusaineistoja eri ohjelmilla, joten _kaikkea_ en saa yhdeksi gedcomiksi ihan helposti. Voinko lähettää aineistojani useampana gedcomina?

Tervehtien

Aki Nieminen
Helsinki