PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Postitalonpoika


JaMaHa
20.04.11, 13:12
Heippa!

Kyselen erään tuttuni puolesta otsikko aiheesta, kun itse en tiedä mitään. Eli mikä on ollut postitalonpoika, mitä tehnyt ja onko näistä pidetty jotain omia kirjoja vai löytyykö ihan tavallisista kirkonkirjoista postitalonpojan elinvaiheet? Tämä tuttavani tapaus on Luvialta 1690.


Terv. Jaana

Juha
20.04.11, 14:01
Wikipediasta;

Postitalonpoika oli Ruotsin ja Suomen postilaitosta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Posti) palveleva maanomistaja, jonka tehtävänä oli kuljettaa tai kuljetuttaa postia. Postitilat oli valittu valtateiden varsilta 20–30 kilometrin päästä toisistaan. Valantehnyt postitalonpoika piti tiettynä määräaikana hevosen ja täysi-ikäisen miehen, postirengin, lähtövalmiina postinkuljetusta varten. Jos edelliseltä postitilalta saapui postia, kuljetti mies hevosella sen seuraavalle postitilalle.
Postitalonpojista säädettiin 1636 Ruotsin ensimmäisessä yleisessä postijärjestyksessä, joka koski myös Suomea. Korvaukseksi postin kuljettamisesta postitilalliset saivat veronhuojennuksia ja vapauksia yleisistä rasituksista, kuten sotaväenotosta. Vuosisadan loppupuolella useimmat postitilat ottivat osaa ruotujakolaitokseen (http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruotujakolaitos) ja postinkuljetus korvattiin rahapalkkiolla. Vuonna 1704 postitalonpojille säädettiin erityinen turva hyökkäyksiä vastaan.
Postitalonpoikien kasvava tyytymättömyys ei horjuttanut järjestelmää, vaan se pysyi voimassa vuoden 1845 loppuun asti. Silloin mantereella kulkevaa postia alkoivat kuljettaa kestikievarikyydillä (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kestikievari) matkustavat postimiehet. Ahvenanmaalla ja Turun saaristossa postitalonpoikajärjestelmää käytettiin vuoteen 1910 saakka. Siellä sekä Eckerön (http://fi.wikipedia.org/wiki/Ecker%C3%B6) ja Grisslehamnin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Grisslehamn) välillä vesitse tapahtuvasta postin kuljetuksesta huolehtivat postitilallisten muodostamat 5–6-miehiset ruodut (http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruotu). Ne kuljettivat omilla postijahdeillaan (http://fi.wikipedia.org/wiki/Jahti) postin ohella myös matkustajia. Eckerö–Grisslehamn-linjalla postia kuljettivat höyrylaivat (http://fi.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6yrylaiva) jo 1870-luvulla, kun laivat alkoivat kulkea säännöllisesti myös talvella.



Iso tietosanakirja, Otava 1936, hakusanat postiruotu ja postitila
Uusi tietosanakirja, Tietosanakirja oy 1964

JaMaHa
21.04.11, 17:18
Kiitos Juha.


Terv. Jaana

kkylakos
21.04.11, 18:01
Postin historiakirjassa oli listaus 1600-luvun lopulta, ainakin Porin tienoilta. Tarkempi viite valitettavasti ei ole käsillä.