PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Saloinen (Markus) Markuksela (Oulujoki)


Kukkis
12.04.11, 07:35
Yritän vielä selvittää epäselväksi jäänyttä osuutta:


Saloisten Pappilaan tulee v. 1779 perhe Markus (Markuksela) Oulujoelta ja heillä oli lapset mukaan Oulun Tuomiokirkon muuttokirjan mukaan.

Lähes kaikille olen jäljet löytänyt Raahen ja Saloisten alueelle. Ainoastaan Carin Pärsdr. (1768) on selvittämättä.

Linkki: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6090725

Onko Carin mahdollisesti avioitunut samalla sivulla olevan Olof Juhonpoika Lepistön kanssa, mutta syntymäaika vain väärin?

färinr
14.04.11, 20:17
Lepistöt: Kalajoki-Saloinen

Linkkisi osoittaa Markuksen perheeseen kuuluvan
Carin Petri s. 17.12.1767 asuneen Saloisissa 1787 asti
ja toisaalta tilalle 1790 muuttaneen Johan Olai Lepistön
perheen Olof-pojan vaimonsa kanssa Carin Persdr. s. 10.2.1762.
Lepistöt ovat alunperin Käviältä Lohtajan ja Kalajoen
kautta Saloisiin muuttaneita. Carin Persdr. 1762 avioitui
Olof Lepistön kanssa Kalajoella 12.11.1787.

InkeriS
15.04.11, 20:12
Kaisa Pekantytär Markus tosiaan häviää Saloisista vuonna 1787. Olen tutkinut kohtalaisen tarkasti Saloisten, Pattijoen, Raahen ja Pyhäjoen rippikirjat tuolta ajalta, mutta en ole löytänyt häntä. Ongelmana on se, että hänen syntymäaikansa vaihtelee 1767-1768 välillä (samoin kuin muilla perheeseen kuuluvilla parinkin vuoden vaihteluja syntymäajoissa). Kaisan veli Henrik oli renkinä Pattijoella, kunnes asettui vävyksi ja myöhemmin talolliseksi Lukkarilan taloon Saloisiin. Yksi olettamus voisi olla se, että myös Kaisa muutti Pattijoelle mutta en ole onnistunut häntä sieltä löytämään.
Tulee mieleen, että olisiko Kaisa muuttanut takaisin Oulun seudulle. Tai kuollut? Raahen haudattujen luettelossahan on aukko juuri tuolta ajalta.
Onnea etsintään.
InkeriS

Kukkis
16.04.11, 09:02
= = = K i i t o k s e t
m o l e m m i l l e = = =

Haasteet jatkuvat muiden osalla ja ehkäpä joskus ongelma selvinee.

Jos Kaarina olisi Saloisissa kuollut, niin olisi hänestä ollut merkintä kirjoissa, kunten muilla.
Teoria muutosta johonkin suuntaan on käynyt mielessä usein, mutta itse ongelma on mahdollisuuksien kirjo ja toisaalta hän ei ollut vielä naimaiässä (1767-1787) ja ehkä vielä liian pieni piiaksikin.