PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kansallisarkisto


Mikko Palomäki
09.04.11, 12:44
Olen kuulut huhuja, että myös Kansallisarkisto on rajoittanut sukututkimusta. Kannattako sinne mennä?

MikkoP:confused:

Juha
09.04.11, 12:55
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?p=90051


Luepas tuosta toiminnanjohtajan viesti Arkistolaitoksen tiedotteesta



Juha

Mikko Palomäki
09.04.11, 14:53
Kiitos tiedosta. Rajoituksia, rajoituksia!

Matti Lund
09.04.11, 16:24
Kiitos tiedosta. Rajoituksia, rajoituksia!


Hei Mikko,

En minä tuossa vielä näe mitään konkreettisia rajoituksia.

Se, että julistetaan uusien käytänteiden myötä astuvan konkreettisia "rajoituksia" voimaan, on tarkoitettu vakuuttamaan ulkopuolisia ennemminkin "imagosyistä" ja oman tutkijapalvelufunktion toiminnan häiriöttämäksi varmistamiseksi, eli viesti on edelleen kuten ennenkin, ettei KA anna arkistojaan käytettäviksi kevytmielisin perustein. Itse näin on aikaisemminkin toimittu, ja tarvitaan ainoastaan enemmän vakuutteluja ulkomaailmalle. Siksi meidän on allekirjoitettava näitä aikaisempaa terästetympiä vakuutteluja.

Mutta ei niiden pidä antaa jotenkin estävästi vaikuttaa itse tutkimusprosesseihin. Ei tässä metodeja amputoida tai torpedoida, eikä estetä tuloksellisuutta tutkimisessa eikä tutkijan ainoan avun, pääkopan käyttöä.


Meidän täytyy vain entistä pontevammin vannoa "uskollisuuden valaamme", että käytämme tietoja vain ja ainoastaan tutkimuksiimme ja niiden julkaisemiseen, emmekä muuhun, ja täytämme sen merkitsi vakuutus- ja tullauslomakkeeseen muutaman kruksin aikaisempaa enemmän, joiden merkitys meidän täytyy tiedostaa ja myös siihen liittyvä vastuu.

Sitten vain tutkimaan ja antaapa virkailijan läppästä lapun (tai digitaalisen lomakkeen) eteenpäin virastoportaassa. Meidän oma huolenpitomme siihen loppuu siinä pisteessä ja tutkimus alkaa.

Toinen juttu on sitten se, kuinka hyvin KA pärjää tässä maailmassa. Periaatteessa se pyrkii palvelemaan kunniakkaasti kansalaisasiakkaitaan ja meitä tutkijoita, eikä tätä palveluvalmiutta pysty konkreettisesti muut rajoittamaan kuin opetusministeriö, joka sen rahoituksesta viime kädessä päättää.

Ei laki mitenkään ole tarkoitettu rajoittamaan tutkimusta eikä tutkijan tule arkailla sen takia. Muutamat lähteiden omistajat ovat joron jäljillä aivan niiden lain typerien muotoseikkojen takia, joita on käytetty väärin tutkimustoimintaa vastaan, tämän lain soveltamisessa, ja ne sillä tavalla haittaavat konkreettisesti tutkimustoimintaamme, kun havittelemiamme lähteitä ei anneta joiltakin tahoilta vapaaseen käyttöömme. KA:n täytyy vain nyt ottaa huomioon, ettei näillä typerillä muotoseikoilla yritetä häiritä sen palvelukykyä.



terv Matti Lund

Markku T. Mäkinen
09.04.11, 17:51
Hei,

Tuossa tj:n tiedotteessa puhutaan maakunta-arkistoissa olevista kirkonkirjoista. Onko myös Kansallisarkistossa alle 100 vuotta vanhoja kirkonkirjoja tai niiden mikrokorttikopioita?

t.Markku

kkylakos
09.04.11, 19:40
Hei,

Tuossa tj:n tiedotteessa puhutaan maakunta-arkistoissa olevista kirkonkirjoista. Onko myös Kansallisarkistossa alle 100 vuotta vanhoja kirkonkirjoja tai niiden mikrokorttikopioita?

t.Markku
Ei minun tietääkseni yksittäisiä historiakirjojen kortteja enempää. (Kirja kuvattu kerralla vaikka loppu ei ole ollut 100 vuotta vanha.) Sellaisen olen joskus erikseen saanut.

P. Pihlman
10.04.11, 20:11
Hei,

Tuossa tj:n tiedotteessa puhutaan maakunta-arkistoissa olevista kirkonkirjoista. Onko myös Kansallisarkistossa alle 100 vuotta vanhoja kirkonkirjoja tai niiden mikrokorttikopioita?

t.Markku

Aksistolaistos - Kansallisarkisto ja maakunta-arkistot

Olen odottanut, että JyMa:an tulisi 1910-luvun mikrokortit Hollolasta
ja Lahdesta. Siis sata vuotta vanhemmat.

Kuolleen muiston loukkaamisesta on säädetty RL 27:4:ssä, joka suojaa
vainajan muistoa kohtaan tunnettua kunnioituksen tunnetta, rajoitetaan
suoja-aika 20 vuoteen kuolemasta.

Elossa olevat ovat tunnetusti dorsaalipuolen puheissa vapaata "riistaa"
käytännössä. Arkistoja on helpompi pitää salassa. Ketä varten arkistoja
yleensä pidetään?

P. Pihlman

kapakonen
11.04.11, 10:33
100 vuotta vanhemmat.
Onko mahdollista, että 100 vuotta vanhemmat sivut tulisivat joskus netin kautta katsottaviksi? Esim. Rusko 1764-1905 synt/kast,
Paattinen 1856-1905 vih,
Paattinen 1857-1905 synt/kast. ovat käyttörajoitettuja.
terv. Kari Piikkiöstä

Juha
11.04.11, 11:15
Tietääkseni ovat tulossa, jos vain Arkistolaitos saa pilkottua tuon tiedoston kahteen osaan eli yli ja alle 125 vuotta vanhoihin..



Juha

kapakonen
11.04.11, 11:23
Vielä tyhmä kysymys.
Missä yhteydessä noudatetaan 125, ja missä 100 vuoden rajoja. Molempia kun näyttää vilahtelevan kirjoituksissa.
terv. Kari Piikkiöstä

Esko Lampinen
11.04.11, 11:46
Vielä tyhmä kysymys.
Missä yhteydessä noudatetaan 125, ja missä 100 vuoden rajoja. Molempia kun näyttää vilahtelevan kirjoituksissa.
terv. Kari Piikkiöstä

Tämä tyhmä kysymys edellyttäisi kyllä paljon itseäni viisaampaa vastaajaa. Mitään järkevää juridista perustetta en ainakaan ole löytänyt. On aika outoa, että esim. SSHY ei ole tänä vuonna pystynyt saamaan sivuilleen ainuttakaan 1900-luvun puolelle ulottuvaa rippikirjaa, vaikka niitä jo viime vuonna saatiin sentään puolenkymmentä. EL