PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nimipalvelu heikentyi


kkylakos
06.04.11, 12:29
Aamun Hesarissa kerrottiin, että väestörekisteripalvelun verkkosivuilla olevaa etunimipalvelua oli heikennetty henkilötietojen suojelemiseksi. Luettavissa maksullisella puolella:

Miksi väestörekisterikeskuksen nimipalvelua huononnettiin? (http://www.hs.fi/verkkolehti/kotimaa/artikkeli/Miksi+v%C3%A4est%C3%B6rekisterikeskuksen+nimipalve lua+huononnettiin/1135265176412)
Haluatko tietää tarkalleen, kuinka monta Milenaa tai Asseria Suomessa on? Ei onnistu, sillä Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta ei enää saa tarkkoja tietoja etunimien määristä eikä vuodesta, jona etunimi on annettu.
6.4.2011 Kotimaa
Ilmaiseksi voi lukea Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen bloggaajan kommentin aiheeseen: http://www.kotus.fi/?5400_m=8594&l=&s=3235 Lainaan loppukappaleen:
Oma mielenkiintoinen juonteensa tässä tapauksessa on prosessi, jonka tuloksena Väestörekisterikeskus päätyi ratkaisuunsa. Lehtitietojen mukaan päätöstä vauhditti valituksen uhka. Yksittäinen kansalainen otti keskukseen yhteyttä ja uhkasi valittaa eduskunnan oikeusasiamiehelle, että hänen yksityisyydensuojansa vaarantuu palvelun vuoksi. Näin kertoo Väestörekisterikeskuksen tietopalvelujen johtaja Riitta Hagrén Helsingin Sanomissa.

Tuiju Olsio
06.04.11, 13:15
Minusta tuo on ollut jo vähän pitemmän aikaa näin, ainakin vuoden. Ennen ei löytynyt yhtään kaimaa minulle ja nyt näyttää, että samalla aikajaksolla niitä olisi useampia, mutta kuitenkin vähemmän kuin viisi.
Sukunimien kohdalla ei ollakaan yhtä varovaisia. Omasta sukunimestäni näytetään, että niitä on ulkomailla yksi ja se yksi olen taatusti minä. Aika hassua, siitä ei kaiketi ole kukaan vielä valittanut. En minäkään valita, ei ole ollut yhtään haittaa tästä ;).

kkylakos
06.04.11, 13:22
Hyvin on voinut olla kauemman aikaa, Hesari ei ole läheskään aina ajan tasalla. Varmaan oli näistä yksityissyistä kiinni myös se, ettei sukunimikartta koskaan palannut sivuille.

JaskaS
06.04.11, 14:08
Yksityisyydensuojaansa sairaalloisesti pelkäävien olisi parasta käyttää kaikissa muissa kuin viranomaisyhteyksissä väärää identiteettiä. Tarvittaessa henkilötunnuksen voisi pyöräyttää satunnaishetugeneraattorilla. Osoitteena poste restante naapurikaupungissa ja puhelinnumerona numerotiedustelun numero.

:) Jaska

Julle
06.04.11, 15:33
< Yksityisyydensuojaansa sairaalloisesti pelkäävien olisi parasta käyttää kaikissa muissa kuin viranomaisyhteyksissä väärää identiteettiä. Tarvittaessa henkilötunnuksen voisi pyöräyttää satunnaishetugeneraattorilla. Osoitteena poste restante naapurikaupungissa ja puhelinnumerona numerotiedustelun numero. >

Ihan oikein, kuten kaikissa muissakin tilaston kaltaisissa luetteloissa on parempi olla antamatta tietoa, jos esiintymiä on vähemmän kuin viisi! Silloin jää vielä arvailujen ja päätelmien varaan. Yksityishenkilöille suotakoon yksityisyyden suojansa!

Yksityisyyden suojaa kannattaen

Hannu Hellsten
06.04.11, 16:00
Yksityisyydensuojaansa sairaalloisesti pelkäävien olisi parasta käyttää kaikissa muissa kuin viranomaisyhteyksissä väärää identiteettiä. Tarvittaessa henkilötunnuksen voisi pyöräyttää satunnaishetugeneraattorilla. Osoitteena poste restante naapurikaupungissa ja puhelinnumerona numerotiedustelun numero.

:) Jaska
Niin, ...puhelinnumerona numerotiedustelun numero, mistä numeroa ei kuitenkaan kerrota, koska se on salainen.

Heikki Koskela
06.04.11, 17:09
Yksityisyydensuojaansa sairaalloisesti pelkäävien olisi parasta käyttää kaikissa muissa kuin viranomaisyhteyksissä väärää identiteettiä. Tarvittaessa henkilötunnuksen voisi pyöräyttää satunnaishetugeneraattorilla. Osoitteena poste restante naapurikaupungissa ja puhelinnumerona numerotiedustelun numero.

:) Jaska

Älkää panko levyä väärinpäin pyörimään. Lopputulos on aina huono.:rolleyes:

JaskaS
06.04.11, 20:45
Älkää panko levyä väärinpäin pyörimään. Lopputulos on aina huono.:rolleyes:
Aikoinaanhan etsittiin joltain Beatles-levyltä salaisia merkityksiä väärinpäin soittamalla :eek:

Tämä vrk:n tapaus osoittaa miten tässäkin yksittäistapauksen takia pilataan koko palvelun ajatus. Olisihan tuonkin voinut jalostaa sellaiseksi, että harvinaisemmissa nimissä rajoituttaisiin tuohon 20-vuotishaarukkaan, sitten olisi ehkä välissä kymmenen ja viiden vuoden haarukat, mutta yleisemmissä (esim. Heikki tai Jaakko) voitaisiin nimen yleisyys esittää vuositasolla. Näkyyhän siellä nytkin vuosien 2010 ja jopa 2011 täsmälukemat.

:) Jaska

Mauril
06.04.11, 21:57
Voi tätä byrokraattien ihanuutta!

Lasse1951
07.04.11, 01:06
Tämä yksityisyydensuojaan taakse kätkeytyminen alkaa olla aika hauska asia, tuleee vain mieeleen noita Googlen kuvausautot jotka on aiheuttanut monessa maassa ongelmia.
Eli jos yksityisyyden suoja on niin tärkeä että ei saa missään näkyä, niin miten voin enää mennä ulos? koska aina voi joku kuvata tai muutenkin nähdä minua. Voin olla kaupassa ostamassa väärän leipomon leivät, tai voin jopa olla oman tontin rajalla tekemässä se pienempi luonnollinen tarve joka voi olla nähtävissä naapurista kiikarilla.
Eikö miteenkä voisi olettaa, että kun astut ulos ovesta niin olet julkisella paikalla missä myöskin joku muu voi sinut nähdä??????????????

Lasse

Heikki Koskela
07.04.11, 04:27
Tämä yksityisyydensuojaan taakse kätkeytyminen alkaa olla aika hauska asia, tuleee vain mieeleen noita Googlen kuvausautot jotka on aiheuttanut monessa maassa ongelmia.
Eli jos yksityisyyden suoja on niin tärkeä että ei saa missään näkyä, niin miten voin enää mennä ulos? koska aina voi joku kuvata tai muutenkin nähdä minua. Voin olla kaupassa ostamassa väärän leipomon leivät, tai voin jopa olla oman tontin rajalla tekemässä se pienempi luonnollinen tarve joka voi olla nähtävissä naapurista kiikarilla.
Eikö miteenkä voisi olettaa, että kun astut ulos ovesta niin olet julkisella paikalla missä myöskin joku muu voi sinut nähdä??????????????

Lasse

Lasse hoi! Nyt se levy pyörii väärin päin. Ei minua henk. kohtaisesti ahdista se, että käydessäni tontin nurkalla poraan hankeen epämäärisen reiän. Jos joku ehtii kiikarinsa ääreen niin se on hänen epäonnensa. Naapurin kissa on niin häpeämätön, että käy minun tontillani, kiertää talon, nostaa auton renkaan kohdalla häntänsä pystyyn hetkekesi ja lähtee tyytyväisenä omalle puolelleen.

Ulos mennessäni kävelylle ihmiset kääntävät katseensa puden latvoihin ja katselevat mieluummin variksia ohittaessaan minut.

Ei tämä julkisuus aivan niin rankkaa ole kun kuulee puhuttavan. Tuo google-kuvaus on kiinnostava asia. siihen on reagoitu nmuuallakin kuin Suomessa. Sitä asiaa emme voi ainakaan liittää sukututkimuksen saamaan kohteluun. Kyllä siellä googlessa näkyy minunkin velaksi ostamani auto pihassani mutta en minä paljon siitä piittaa. Näkyyhän se maantielläkin - taas ensi kesänä. :D:

Jorma
07.04.11, 08:05
Lasse hoi! Nyt se levy pyörii väärin päin. Ei minua henk. kohtaisesti ahdista se, että käydessäni tontin nurkalla poraan hankeen epämäärisen reiän. Jos joku ehtii kiikarinsa ääreen niin se on hänen epäonnensa. Naapurin kissa on niin häpeämätön, että käy minun tontillani, kiertää talon, nostaa auton renkaan kohdalla häntänsä pystyyn hetkekesi ja lähtee tyytyväisenä omalle puolelleen.

Ulos mennessäni kävelylle ihmiset kääntävät katseensa puden latvoihin ja katselevat mieluummin variksia ohittaessaan minut.

Ei tämä julkisuus aivan niin rankkaa ole kun kuulee puhuttavan. Tuo google-kuvaus on kiinnostava asia. siihen on reagoitu nmuuallakin kuin Suomessa. Sitä asiaa emme voi ainakaan liittää sukututkimuksen saamaan kohteluun. Kyllä siellä googlessa näkyy minunkin velaksi ostamani auto pihassani mutta en minä paljon siitä piittaa. Näkyyhän se maantielläkin - taas ensi kesänä. :D:

Eikös juuri tuon rankan julkisuuden takia (ja vain yksi henkilö) lyötiin kaikille tutkijoille lappu luukulle?

Mathias33
14.05.11, 09:02
Tämä yksityisyydensuojaan taakse kätkeytyminen alkaa olla aika hauska asia, tuleee vain mieeleen noita Googlen kuvausautot jotka on aiheuttanut monessa maassa ongelmia.
Eli jos yksityisyyden suoja on niin tärkeä että ei saa missään näkyä, niin miten voin enää mennä ulos? koska aina voi joku kuvata tai muutenkin nähdä minua. Voin olla kaupassa ostamassa väärän leipomon leivät, tai voin jopa olla oman tontin rajalla tekemässä se pienempi luonnollinen tarve joka voi olla nähtävissä naapurista kiikarilla.
Eikö miteenkä voisi olettaa, että kun astut ulos ovesta niin olet julkisella paikalla missä myöskin joku muu voi sinut nähdä??????????????

Lasse

Älä nyt liioittele. On se kai vähän eri asia, että naapuri tirkistelee sun pippeliä tontin reunalla kusella käydessäsi, kuin se että Googlen kuvausauton kamera kuvaa kolme metriä korkealta ihmisten piha-aitojen yli paikkoja, jotka he ovat nimenomaan halunneet rajata yksityisyyden suojan piiriin. Tai että joku kuvaisi sut siinä pissalla tontin nurkalla ja laittaisi nettiin levitykseen, eikä tyytyisi puskasta tirkistelyyn. Itsekin olen puolustanut, tai pikemminkin selkiyttänyt näkemyksiä yksityisyyden suojan puolesta. Tuo väestörekisterin palvelun heikentyminen on toteutetulla tavalla tarpeeton yksityisyyden suojan kannalta. Muulta osin väestörekisteriin voi kai tehdä tietojen luovutuskiellon. Sukututkimusta tehdessä on mielestäni asiallista tarkistaa rekisteriin kirjattavien henkilöiden kanta väestöreksiterissä, jos he ovat sinne kieltäneet tietojensa luovuttamisen, on hyvän käytöksen mukaista olla kirjaamatta heidän väestörekisterissä luovutettavaksi kieltämiään tietoja sukupuuhun. Näin ainakin itse toimin ennen kuin laitan kenenkään henkilön tietoja ylös omiin rekistereihin. Jos ihminen on kerran väestörekisteriin ilmaissut tahtonsa tietojensa luovutusta vastaan, kunnioitan tätä päätöstä, kysehän on hänen elämästään, ei minun, vaikka sukua oltaisiinkin.