PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Meriläinen Sotkamosta


blue-eyed
30.03.11, 16:21
Tietääkö kukaan Anna Liisa Antintytär Meriläisen s. 1.1.1859 Sotkamossa elämästä mitään?

Tämä Anna Liisa on ollut kihloissa komattakymmentä vuotta isoisäni kanssa ja Anna Liisalle on merkitty kaksi aviotonta lasta Saara Kustaava s. 7.12.1882 Yliosotkamossa ja Kalle s. 12.10.1885 Sotkamossa.

Saara on syntynyt vähän ennen kuin hänen äitinsä on kuulutettu v. 1883 avioliittoon isoisäni, Aapeli Klemettisen s. 4.1.1862 Ylisotkamo, kanssa. Saaran syntyessä Aapeli oli 20 vuotias, täytti 21 vuotta 4.1.1883. Oliko tuohon aikaan täysi-ikäisyyden raja 21 vuotta? Se selittäisi sen, että kuulutuksia ei otettu ennen kuin vuonna 1883 lapsen syntymän jälkeen. Pariskunta ei kuitenkaan mennyt vihille, vaan Anna Liisa sai kolme vuotta myöhemmin toisenkin aviottoman lapsen em. Kallen. Nyt minua ajatteluttaa, voisivatko nämä lapset Saara ja Kalle olla äitini sisar- ja velipuoli? Heistä ei äitini koskaan puhunut mitään. Kainuulainen etunimikäytäntö sopii Saaraan, mutta Kalle on tuulesta temmattu nimi. Isoisäni äidin nimi oli Saara, joten Saara tyttönen olisi hyvnkin voinut saada nimensä hänen mukaansa

Anna Liisa Meriläinen on ripitetty salavuoteudesta kaksi ketaa: 1. kerta 11.2.1883 ja 2. kerta 24.12.1885. Vuoden 1881-1890 rippikirjassa s. 1199 kuva 1166 Anna Liisa manintaan jalkalapsen tehneenä vaimona, vaikka lapsen kohdalla on merkintä äpärä. Ekös jalkalapsi yleensä synny susiparin=avoliiton lapsena?

Tämäkin tarina varmaan kuuluisi niihin arkaluontoisiin asioihin, mutta veljeni sanoivat, että heitä se ei kiinnosta, joten kerronpa nyt, mitä olen noista SSHY:n kirkonkirjoista todennut mielikuvituksellani lisäiltynä.

Isoisäni oli ammatiltaan muurari, joka siihen aikaan varmaan kulki talosta taloon pitäen kortteeria missä milloin, siksi hänet onkin vaikea läytää noista rippikirjoista. 24.1.1898 hän sai naimattomana Kuhmoniemelle muuttokirjan, jonka hän kuitenkin toi takaisin jo 16.3.1899. Oli hän Kuhmoniemellä käynyt ennenkin, koska mummuni synnytti siellä enoni 23.11.1895. Kuhmoniemeltä saamassani virkatodistuksessa mainitaan, että vaikka enoni on syntynyt ennen vanhempiensa avioliittoa, niin hänet on kuitenkin merkitty Aapeli Klemettisen lapseksi. Toinenkin lapsi ehti syntyä ennen vanhempiensa avioliittoa. Nimittäin 29.9.1898 syntyi Kuhmoniemellä Hulda- niminen tytär. Juuri Huldan syntymävuonna Aapeli oleskeli Kuhmoniemellä. Kolmas lapsi syntyikin sitten Sotkamossa 13.7.1904 ja tämän lapsen kohdalla lukee rippikirjassa sana äpärä. Tämä kolmaskin lapsi on merkitty Aapelin lapseksi.

No, mitä kummaa Aapeli on edelleen kihloissa Anna Liisan kanssa. Joten tässä kai voitaisiin puhua jo kaksinnaimisesta? Anna Liisan ja Aapelin kihlaus purettiin vasta 17.7.1904 oikeusteitse. (SSHY Sotkamo rippikirja 1901-1910 sivu 1325 kuva 1268 MKO226-280 Kuopion hiippakunta) Vasta 22.1.1905 Aapeli meni vihille äidinäitini ,Anna Vappu Kinnusen s. 9.5.1870 Vuokki, kanssa. Ja 7.7.1907 syntyi äitini Sotkamossa Aapelin ja Annan aviolapsena.

Minua siis kiinnostaa kauheasti, että mistä saisin käsiini tuon pöytäkirjan, jossa Aapelin ja Anna Liisan kihlaus puretaan ja tottakai olisin hirveän onnellinen, jos jollakulla olisi tietoa Anna Liisan ja hänen lastensa myöhemmistä vaiheista. Ilmeisesti vain DNA auttaisi siinä, että Kalle voitaisiin katsoa Aapelin lapseksi tai sitten ei, mutta entäs Saara??

Ihmettelen siis, onko minulla jossain minulle tuntemattomia serkkuja siis Saaran ja Kallen lapsia?