PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Fredrica Johans:dr Ahlroos s.25.2-1820 Lauste, Kaarina


Marikki
27.03.11, 19:37
Fredrica muutti 4.11-1834 Turkuun ja Turusta Yli-Lemuun 31.10-1835, ja sieltä takaisin Turkuun v.1836 (Åbo N40). Muutti Lemuun v.1838 kunnes muutti takaisin Turkun v.1839 (Åbo N1).
Sain hyvin seurattua Fredrican vaiheet rippikirjoja selaillen ja kaikki täsmäsi, talot ja paikat ym. Mutta sitten Hiskissä löytyi täsmälleen samanniminen Fredrica ja samasta paikasta Lemussa joka menee naimisiin 25.8-1839 Isaac Michelssonin kanssa, mutta syntymäaika ei sitten enää täsmää ja minun Fredrica on kadonnut kokonaan rippikirjojen mukaan.
Löysin nimittäin Lemun rippikirjassa Isaac ja Fredrica, mutta se ei enää voinut olla sama koska syntymätiedot ei ollut samat.
Silti paikat ovat samat missä toinen on liikkunut.
Osaako joku teistä ratkoa tämän mysteerin?

tilivallu
28.03.11, 16:19
Tarkoitatko tässä Lemulla Lemun seurakuntaa, vai Kaarinassa olevaa Lemua. Yli-Lemu (ja Ala-Lemu) nimittäin ovat Kaarinassa, niillä ei ole mitään tekemistä Lemun seurakunnan ja pitäjän kanssa. Onko mahdollista että Sinulla on menneet nämä sekaisin, ja sattumalta Lemusta löytyy samanniminen Fredriika? itse olen ainakin sekoillut näitten kanssa.

Marikki
28.03.11, 16:46
Tarkoitan nimenomaan että oli ensin Yli-Lemussa ja Lemulla Lemun seurakunnassa, sen olen tarkistanut monta kertaa rippikirjoista ja niin pitkälle tiedot ovat oikeat. Mutta se Fredrica joka meni naimisiin Isaacin kanssa on joko väärä tai sitten hänen syntymätiedot ovat siinä väärät, mutta "minun" Fredrica on siinä kokonaan kadonnut jostain syystä.
Epäilen ettei se ikinä aukee se juttu.

piipa
28.03.11, 17:50
Miksiköhän sinulla on Lauste,Kaarina? Laustehan on Turussa.

Marikki
28.03.11, 17:56
Nykypäivänä Lauste kuuluu Turkuun, mutta ennen vanhaan kuului Kaarinaan. Jos esimerkiksi hakee hiskissä Kaarinan kohdalla niin tulee myös Lauste esiin.
Mitä olen ymmärtänyt oppineilta niin Kaarina oli ennen vanhaan huomattavasti suurempi kuin Turku.

piipa
28.03.11, 18:03
Aika jännä juttu, koska Laustehan on kuitenkin aika uusi asuinalue, eli jotain 1970-luvulta. En tiedä paremmin, mutta hyvin pieni lähiö kuitenkin, että mitä se Lauste on alueeltaan aiemmin käsittänyt.

Juha
28.03.11, 18:06
Lausten asuntoalue on uusi, mutta Lausteen yksinäistalo on ollut olemassa varmuudella jo 1500-luvun lopulla.


Tuon tilan omistusolot ovat olleet sekavat mutta lopulta se jäi Turulle



Juha

Marikki
28.03.11, 18:07
Niinpä, ja sama juttu on Heikkilä kaupunginosan kanssa. Sekin kuului silloin Kaarinaan, vaikka nyt kuuluu Turkuun.

piipa
28.03.11, 18:08
LAUSTEEN HISTORIAA
Lauste kuuluu Turun kaupunkiin. Alue sijaitsee Turun ja Kaarinan rajalla noin 7 km kaupungin ydinkeskustasta.
Alunperin kaupunginosan tilalla sijaitsi Lausteen yksinäistalo.
Turun kaupunki on hallinnut Lausteen yksinäistaloon kuuluvaa Lauste 1:7 nimistä tilaa lähes 400 vuotta. Mainittu tila käsittää Lausteen asuntoalueen, Lausteen teollisuusalueen ja osan Huhkolaa.

Lisäksi Lausteen tiloihin laskettiin Kaarinan kunnan
Lausteen yksinäistaloon kuuluva Lauste 1:9 ja Vahdon kunnan Lausteenkorpi 1:8 -nimiset tilat.
Tilojen omistusoikeus on vuosisatoja ollut selvittä-
mättä, mutta kaupunki on hallinnut niitä. Valtion
taholta on aikanaan esitetty vaateita, mutta asia ratkaistiin lopulta Turun kaupungin eduksi.
Lausteen tilan maille alettiin rakentaa 1970-luvulla Lausteen lähiötä.

Marikki
28.03.11, 18:14
No löytyihän sillekin selitys, eli kuului muttei sittenkään kokonaan kuulunut:)

piipa
28.03.11, 18:23
ole ntodennut että täällä vähän hassuja välillä nuo rajanvedot, vieläkään tajunnut ihan tarkalleen Kaarinan, Liedon ja Turun rajoja. Ei ole ihan suoralla viivalla vedettyjä:)

piipa
28.03.11, 18:25
Mutta mitä tuo " Yksinäistalo" oikein pitää sisällään?

tilivallu
28.03.11, 18:28
Tarkoittanet Lemussa vihittyä paria: Kovala drg Isaac Michelsson ja p. Fredrica Johansdotter Oukula.
Tämä Fredriika on syntynyt 7.10.1816 Lemun Kovalassa, vht Johan Simonsson ja Maria Matsdotter. (rippikirjassa 27.10.1816), tullut Oukkulaan 1838 Naantalista. Lemun rippikirja Oukula Öfvergård 1834-40, s 52. Eli taitaa olla eri Fredrika. Rippikirjoja taaksepäin seuraten hänet löytää Kovalasta tyttärenä.
timo v.

ristojohannes
28.03.11, 18:42
Eiköhän Lauste ole suurimman osan historiastaan kuulunut Kaarinan seurakuntaan.
Nykyään se taitaa olla Turun Henrikin seurakuntaa.
Me harrastajat käsittelemme seurakuntia, aina kuntarajat eivät ole olleet samat.

piipa
28.03.11, 18:48
Muistan kyllä kuinka Henrikin kirkkoa rakennettiin, kun asuin siinä vieressä.
Siinä mielessä kyllä kunnan rajat vaikuttavat että pitää tietää mistä kunnasta niitä kirkonkirjoja etsii.

Marikki
28.03.11, 18:52
Juuri tuo Oukulan Fredrica sekoitti mulle pakan kokonaan ja toinen Fredrica katoaa samantien kun tuhka tuuleen. Toinen on vaan Johansdotter kun toinen taas pitäisi olla Johansdotter Ahlroos.
Olen selannut rippikirjoja eteenpäin ja taaksepäin ja en tule niistä viisaammaksi. Jos joku keksii miten se päättyy niin hän on kyllä vähintään kunniamerkin ansainnut:)

tilivallu
28.03.11, 18:59
Voisin yrittää sitä myös tutkia, kun nyt varsin hyvin olen Lemun asioista perillä, kun sukuni on sieltä kotoisin. Missä rippikirjan sivulla tuo sinun Fredriikasi Lemulla on ?

Marikki
28.03.11, 19:17
En nyt millään löydä oikea paperi, mutta narcista hänen tiedot aikoinaan löysin. Jatkan etsimistä ja ilmoittelen kun löytyy...

Marikki
28.03.11, 19:25
Löytyi oikea paperi, eli:
Muutti Lausteesta Turkuun 4.11-1834 ja Turusta 31.10-1835 Yli-Lemuun ja Turusta 1839 Lemuun Frenkellin taloon.
Rippikirjan sivutiedot en löytänyt siitä paperista, mutta jossain sekin on.

tilivallu
28.03.11, 19:33
Kaarinan sisäänmuuttaneet, 1839, nro 1. (s. 253). Pigan Fredrica Ahlroos, s. 25.2.1820 St Carins, från Abo TILL Lemo Frenckell.
Eli tässä on nyt täysin yksiselitteisesti kyse Kaarinan seurakunnasta, Lemun kylästä, Frenckellin talosta. Ei siis Lemun seurakunnasta! Löytynee siis Kaarinan rippikirjasta.
timo v.

Marikki
28.03.11, 19:49
Kiitos tästä vihjeestä:)Toivottavasti nyt ratkeaa tämä mysteeri. Itse olin koko ajan nimittäin vaan Lemun seurakunnassa.
Katsotaan päärjäänkö tästä eteenpäin ilman apua;)