PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hur?


Thinka
07.11.07, 12:36
Hur letar jag efter min morfars föräldrar? De ska ha lämnat Sortavala i början av 1900-talet och jag gissar att de hamnade någonstanns runt Kajaani. I Hiski hittar jag inga uppgifter om att de flyttat därifrån eller att det finns något noterat över huvudtaget efter 1901 då sonen föddes. Det skall även enl uppgift ha funnits en bror till Onni som sonen hette. Presonen som är min morfarsfar hette Juho Luoma född 12.6 1895 (och hans far Juhana Luoma) Juho gifte sig med Anna-Leena Naukkarinen 9.10.1892 och min morfar föddes 28.4.1901 sedan finns det inga fler uppgifter via hiski. Jag vill så gärna veta vart det tog vägen från Sortavala och var de levde och dog. har någon tips om hur jag ska leta efter min morfars föräldrar?
Vänligen, Minna-Leena

Martin Josefsson
07.11.07, 16:06
Det var då rysligt mycket som händer under den korta tidsperioden 1892-1901. Är du säker på att du har skrivit allting rätt eller är det jag som missförstår någon koppling?

Thinka
07.11.07, 16:32
Oj oj ser att jag skrev helt galet något i mina uppgifter stämmer inte det som jag med säkerhet vet är att min morfar föddes den 28.4.1901 och hans far hette Juho Luoma och det födelsedatum jag får fram via hiski är 12.6 1895(?) på honom. Juho var i alla fall gift med denne Anna-Leena Naukkarinen. De kom från Sortavala. Verkar som jag kommit till en återvänds gränd här, suck. Helt grön är jag ju också i att forska.

Mvh, Minna-Leena

kkylakos
07.11.07, 18:53
De kom från Sortavala.

Hej,

Vart att kontakta Mikkelin maakunta-arkisto, som har samlat ihop information (Karjala-tietokanta) fran omrade som ar nu utanfor Finland. Kontaktuppgifter: http://www.narc.fi/Arkistolaitos/mma/selvitykset.htm

Utomlands, utan skandinaviska bokstaver,
Kaisa Kylakoski

Tuula Cu
24.11.07, 18:42
Det finns mera barn födda för paret Johan Luoma och Anna Leena Naukkarinen i Hiski, sätt bara namnet Luoma som far och sök i hela gruppen 21: Hugo Armas 1893, Toivo Johannes 1895, Signe Matilda 1897, Otto Oskar 1899, din Onni 1901, Martta Johanna 1903, Lauri Ilmari 1905 och Yrjö Einari 1906. En del av barnen är födda i Sortavala stad, en del tidigare i Sortavala socken. Där ser du också att Johan/Juho arbetade på järnvägen (ratavartija, jarrumies).

Men Mikkeli är verkligen värt att kontakta, att vara säkert om familjen!

Naukkarinen är familjenamn från traktet, medan Luoma låter österbottniskt!
Din Anna Leena´s familj är kanske detta http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=307261 (http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=307261), tagit ur mantalskrivning 1875 i Sortavala socken, Tuokslaks by, hus 7, där en Anna Leena var född den 26 juli 1874. Anna Leena´s farföräldrar är till vänster.

Av Siirtokarjalaisten tie -adressregistret ser jag att på 1950-talet möjligen just syster Martta (senare Rautiainen) har bott i Uleåborg och syster Signe (senare Ikonen) i Seinäjoki. Andra syskon har kanske flyttat från Sortavala tidigare eller möjligen dött.

MVH Tuula Kupari