PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Orimattilan Keiturin Seppälä ja Härkälä


Sanna B.
19.03.11, 10:30
Tuntisiko joku näiden talojen vaiheita 1600-luvun lopusta/1700-luvun alusta?

SAY:a tutkailtuani näyttäisi siltä, että Seppälän isännäksi yli 15v autiuden jälkeen ryhtyi Simo Simonpoika n.v.1684. Seppälään on merkitty hänen ja vaimonsa Kertun (olisiko Kerttu Erkintytär k.26.2.1718?) lisäksi veli Samuli Simonpoika ja tämän vaimo Liisa sekä renki (myöh. veli) Antti:
SAY 1674-1693: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=955173
SAY 1684- :http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=958391
Tietääkö joku, mistä nämä Simonpojat olivat kotoisin? :confused:

Vuodesta 1693 isännäksi on merkitty Samuli, mutta koska Kerttu on käly eikä leski, Simo lienee ollut vielä hengissä(?). Samulin Liisa-vaimo kuoli suurina nälkävuosina (haudattiin Hiskin mukaan 10.4.1697) ja Samuli lienee avioitunut uudelleen Kerttu Vilpuntyttären kanssa, sillä Hiskistä löytyy kastemerkintöjä tällaiselle parille Keiturissa.
Samuli, samoin kuten isännyyttää viim.1705 lähtien hoitanut poikansa Matti, näyttää myös olleen seppä (käy ilmi Hiski-merkinnöistä) ja kuolleen 31.5.1708. Vanha emäntä Kerttu Vilpuntytär taas kuolee 18.1.1730 Keiturin Härkälässä - minkä takia kysymys:
Ovatko Härkälän isäntä Simo Samulinpoika (k.1.2.1774) ja tämän veli Heikki Samulinpoika (k.12.6.1759) myös Samuli Simonpojan poikia?:confused:
Parille syntyi ainakin Simo-niminen poika 1.10.1705. Huomasin kyllä, että Keiturin Sihvolassakin oli tuohon aikaan Samuli, Samuli Pertunpoika, jolla tietenkin myös on voinut siis olla sopivia Samulinlapsia, mutta kun tuo Kerttu meni kuolemaan siellä Härkälässä...

Tuo Seppälä kiinnostaa siksi, että äidinäitini isästä taaksepäin mentäessä päädytään kahteen kertaan tuohon Seppälään:
ÄÄIÄIIÄÄ:ni Vappu Samulintytär on nähtävästi Samuli Simonpojan ja Liisa Erkintyttären tytär, joka vih.2.2.1709 Orimattilassa Hollolan Maattolan Simo Matinpojan kanssa. Heidän tyttärensä Maria Simontytär (s.1712 k.29.9.1778) on esiäitejäni.
Vapun veljen ja Seppälän isännän Matti Samulinpojan (k.4.5.1729) vaimon Liisa Juhontyttären (k.19.2.1757) ja tämän toisen miehen Antti Sipinpojan (k.8.5.1775) tytär Anna Antintytär (s.n.1730 k.28.11.1775 Kärkölä Uusikylä Mikkola) on myös esiäitejäni, ÄÄIÄIÄÄ. Eli Vapun tyttärenpoika ja Annan tytär olivat naimisissa keskenään, eivät siis verisukulaisia, mutta "sosiaalisia sukulaisia".

Olisiko näihin jollain lisätietoja, korjauksia, kommentteja tms? Matti Samulinpojan vaimon Liisa Juhontyttären vanhemmat kiinnostaisivat toki myös, samoin tuon toisen miehensä, Antti Sipinpojan;)

Keväisin(?) lumipyryterveisin Tampereelta,
Sanna B(ecker)

Hape
20.03.11, 14:51
Tervehdys Orimattilasta.
Mukava tietää, että joillakin on tutkimuksia meneillään myös täältäpäin.
Valitettavasti, olen hieman huonosti opetellut käyttämään tuon SAY:n tietoja, mutta jotakin tuttuja tuossa sivuilla oli ja nimenomaan Tomuhousu l. Sihvola, ja siellä on omassa tutkimuksessani Samuel Bertilsson s.1666 jolla vaimo Liisa.
Sattuisikohan heidän jälkeläistensä kohtaamaan, kun muistelen, että joku naishenkilö tuli myös tuolta Hörkästä, Sihvolaan. Niin ja jonkinmoinen kytkös on myös tuohon Seppälän taloon: Lena Gustafsdr. 23.7.1757, oli emäntänä. Pitäisiköhän vähän vaihdella tietojamme?

terv. harri saarinen tuorakasta

Sanna B.
01.04.11, 08:45
Hei Harri, kiitos vastauksestasi ja anteeksi, nyt oli viestisi jotenkin livahtanut niin läpi etten ollut huomannut sitä!

Sitä Sihvolaa (onpa hassu toinen nimi tuo Tomuhousu:D:) en ole kyllä katsellut periaatteessa ollenkaan, mutta tuon mainitsemasi Leenan olin kyllä kirjannut Aatami Juhonpojan (s.29.8.1752 Seppälä) vaimoksi, vih.26.12.1779.
Muita Sihvolan asukkaita minulla ei sitten ikävä kyllä olekaan muistiinpanoissani, "keräilin" vain näitä Seppälän ja Härkälän asukkaita.

Orimattila on minulle aivan täysin vierasta aluetta, olisi varmaan suotavaa edes vilkaista jotain paikallishistoriaa. Hollola, Lammi, Hämeenkoski ja Kärkölä, näillä paikkakunnilla nuo minun äidinäitini esipolvet pyörivät, mutta itse en seutua tunne ikävä kyllä ollenkaan.

t.Sanna