PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tietojen tarkistamisesta


[teija]
06.11.07, 19:08
Hei!
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että kaikki tiedot tulisi tarkistaa aidoista oikeista kirkonkirjoista tai sitten mikrofilmeiltä ja -korteilta?
Kukaanhan ei pysty takaamaan, etteikö hiskiin olisi päässyt livahtamaan virheitä...

Monine kysymyksineen,
Teija

Erkki Järvinen
07.11.07, 07:47
;6224']Hei!
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että kaikki tiedot tulisi tarkistaa aidoista oikeista kirkonkirjoista tai sitten mikrofilmeiltä ja -korteilta?
Kukaanhan ei pysty takaamaan, etteikö hiskiin olisi päässyt livahtamaan virheitä...

Monine kysymyksineen,
Teija
Aivan liian usein luotetaan siihen mitä on löydetty HisKi´stä, mutta oikein käytettynä HisKi on vain erittäin hyvä hakuohjelma - helpottaa siis kovasti etsintää. Tarkistukset on syytä sitten tehdä aina jos ei ole täysin selvä asia. - Rippikirjojen perusteella ainoastaan voi seurata asianomaisen henkilön tulemisia ja menemisiä, usein tarkistuksiin tarvitaan sitten historiakirjoja. - Virheitä voi silti esiintyä kaikkialla mutta se on toinen juttu.

[teija]
07.11.07, 11:25
Näinpä juuri arvelin. Ja olin ymmärtänyt oikein senkin, että eivät ne alkuperäisetkään kirjat täysin virheettömiä ole...

Kiitokset!
Teija

kkylakos
07.11.07, 11:29
;6224']Kukaanhan ei pysty takaamaan, etteikö hiskiin olisi päässyt livahtamaan virheitä...

Käytännöllinen kompromissi, joka on täällä esitetty, on että historiakirjoja tarkistetaan siinä tapauksessa, että Hiski ja rippikirjat ovat ristiriidassa keskenään. Mutta ilman, että seuraa henkilön läpi rippikirjojen, on mielestäni mahdotonta varmistaa, että kyse on yhdestä ja samasta henkilöstä pelkkien Hiski-tietojen varassa.

[teija]
07.11.07, 11:36
Tottapa turiset. Hiskillä hakiessa on kiva löytää henkilö, joka sopii tarkoitukseen, mutta eihän siitä voi koskaan olla varma ellei jostain tarkista... On vain hirmu vaikea päästä selailemaan mikrokortteja ja -filmejä - minun siis - , joten meinaa vähän jumahtaa tämä toiminta. Pitäisi varmaan tehdä lista kaikesta, mitä pitää tarkistaa ja sitten ottaa joku kaunis päivä projektiksi. :)

Erkki Järvinen
07.11.07, 11:48
;6251']Tottapa turiset. Hiskillä hakiessa on kiva löytää henkilö, joka sopii tarkoitukseen, mutta eihän siitä voi koskaan olla varma ellei jostain tarkista... On vain hirmu vaikea päästä selailemaan mikrokortteja ja -filmejä - minun siis - , joten meinaa vähän jumahtaa tämä toiminta. Pitäisi varmaan tehdä lista kaikesta, mitä pitää tarkistaa ja sitten ottaa joku kaunis päivä projektiksi. :)
Ei saa unohtaa osoitetta;
http://www.digiarkisto.org/sshy/index.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/index.htm)

[teija]
07.11.07, 11:52
:)
Meinasinkin äskeiseen kirjoittaa, että digiarkistossakaan kun ei tämänhetkiseen tilanteeseeni ole apua kuin yhden henkilön osalta yhdeltä paikkakunnalta.
Kiitos kuitenkin, kun avustatte opettelevaa!

Teija

Mariaana
07.11.07, 16:19
Hei!

Minulla on sellainen mielikuva, että kaupungin kirjastoihin voisi tilata esim. maakunta-arkistoista mikrofilmejä. Jos tämä mielikuva pitää paikkansa, niin voisit tutkia kortteja ja rullia oman kauunkisi kirjastossa.

Ehkä joku voisi vielä varmistaa tuon asian, sillä en muista mistä olisin asian lukenut tai siitä kuullut.

t. Mariaana

Erkki Järvinen
07.11.07, 16:28
Hei!

Minulla on sellainen mielikuva, että kaupungin kirjastoihin voisi tilata esim. maakunta-arkistoista mikrofilmejä. Jos tämä mielikuva pitää paikkansa, niin voisit tutkia kortteja ja rullia oman kauunkisi kirjastossa.

Ehkä joku voisi vielä varmistaa tuon asian, sillä en muista mistä olisin asian lukenut tai siitä kuullut.

t. Mariaana
Niin ja tulkoon nyt myös tässäkin yhteydessä sanottua, että milloin on kysymys Ruoveden tai Virtain alueesta niin voipi kysyä myös minulta kun on noita mikrokortteja itselläni aika paljon joskaan ei kaikkia.

[teija]
07.11.07, 18:50
Niin olen minäkin käsittänyt, että ainakin maakunta-arkistosta toiseen ja toisaalta eiköhän myöskin kirjastoihin voi tilata noita mikrofilmejä tutkittavaksi. Pitäisi vain tosiaan listata, mitä kaikkia filmejä tarvitsen eteenpäin päästäkseni. Ja taas toisaalta, pitääkö minun ottaa yhteyttä omaan kirjastooni vaiko johonkin tiettyyn maakunta-arkistoon, jonka alueen mikrofilmejä lainata haluan?
Kiitokset!

Sariainen
07.11.07, 19:08
Ota ihmeessä yhteyttä kirjastoonne. Seltä saat tietää onko heillä kirjastossa mikrofilmejä omalta seudulta tai mikrofilmien- ja korttien lukulaitteita. Kirjastoon voi tilata kaukolainana niiden alueiden mikrofilmirullia, joita ei löydy kirjastonne materiaalista.
Mutta oletko katsonut SSHY sivustolta? Jos siellä olisi jo tutkimasi seurakunnat. Siellä oleva materiaali on kuvattu juuri kirjastojen aineistoista ja ne filmit taas on kuvattu ikeista kirkonkirjoista eli siis se alkuperäistä aitoa tietoa.

http://www.digiarkisto.org/sshy/

Käypä kurkkaamassa.
Terv. SARIAINEN :D:

[teija]
07.11.07, 19:36
Ei ainakaan tämänhetken omakirjastossa ole minulle mitään, kun en asusta "omalla alueellani", vuodenvaihteessa onneksi muutto takaisinpäin. :) Mutta tosiaan hyvä pitää mielessä, että on mahdollista niitä tilata. Saatan mahdollisesti saada ihan ihkaomaksi mikrokorttienlukulaitteen, jos vain onni suosii. :rolleyes:
Olen katsonut SSHY:n sivuilta, mutta siellä ei ole tällä hetkellä minulle kuin yhden henkilön kohdalta tieto, joka oletettavasti voi auttaa minua eteenpäin, mutta sekin pitäisi päästä tarkistamaan jostain. :(

Sariainen
08.11.07, 09:41
Siellä kannattaa silti käväistä vaikk päivittäin tai ainakin viikoittain, sillä tietoja tulee joka päivä lisää.
Terv. SARIAINEN :rolleyes:

[teija]
08.11.07, 10:30
Niinpä ajattelinkin juuri eilen, että pitää koittaa silti käydä aina vähän tarkkailemassa! :) Ne kuitenkin ovat niitä luotettavimpia tietolähteitä. :p:

Teija

Sami Lehtonen
02.12.07, 18:49
;6271']Niin olen minäkin käsittänyt, että ainakin maakunta-arkistosta toiseen ja toisaalta eiköhän myöskin kirjastoihin voi tilata noita mikrofilmejä tutkittavaksi. Pitäisi vain tosiaan listata, mitä kaikkia filmejä tarvitsen eteenpäin päästäkseni. Ja taas toisaalta, pitääkö minun ottaa yhteyttä omaan kirjastooni vaiko johonkin tiettyyn maakunta-arkistoon, jonka alueen mikrofilmejä lainata haluan?
Kiitokset!

Ei kun ihan sieltä kirjaston tiskiltä kyselet. Jos heillä on mikrofilminlukulaite, niin todennäköisesti ovat solmineet erinäisiä kaukolainasopimuksia. Pääsääntö on kai se, että kaupunginkirjastot kaukolainaavat sekä toistensa että maakunta-arkistojen materiaalia. Tämän lisäksi maakuntakirjastoilla on kaukolainasopimus Kansallisarkiston kanssa eli näihin saa likipitäen minkä tahansa filmin, mitä (Suomen) maa päällään kantaa.

Niin kauan, kun etsit tietoja vain kirkonarkistoista, riittää, kun osaat yksilöidä rullan/kortit, jonka/jotka haluat. Se onnistuu vaikka SSS:n seurakuntatietokannan avulla. Se rullanumero (lisäksi seurakunta ja rullan sisältö on hyvä olla) riittää enemmän kuin hyvin kaukolainaan. Kirjastossa yleensä tietävät, mistä sen saa tilattua. Sitten, kun alkaa kaivata tuomiokirjoja ja veroluetteloita, alkaa noiden rullien metsästys olla haasteellisempaa puuhaa - varsinkin, kun Kansallisarkiston kaukolainasopimuksia ei tosiaan noilla kaupunginkirjastoilla juuri ole.

Esimerkiksi Tikkurilaan (Vantaan kaupunginkirjasto) ei Kansallisarkiston kaukolainoja saa, mutta Selloon (Espoon kaupunginkirjasto - Uudenmaan maakuntakirjasto) niitä saa.

[teija]
02.12.07, 19:09
Kiitokset selvennyksestä! Täytyy edessä olevan kaupunginvaihdon jälkeen alkaa panostaa enemmän aikaa tutkimukseen, niin ehkä pääsen joku päivä eteenkinpäin!