Kurki
14.03.11, 13:06
Kyselinkin jo aiemmin Sjöholm -sukunimeä ja Iittiä ja sainkin KSihvolalta arvokkaita vinkkejä, joista kiitos!
Nyt olen Iitin sijasta jumissa Myrskylässä ja Liljendalissa, joten kysyisin teiltä kokeneimmilta sukututkijoilta neuvoja, mihin suunaan tulisi edetä. Jossain vaiheessa ehkä on uskottava, että tässä sukuhaarassa ei kenties enää päästä eteenpäin eli ajassa taaksepäin.
Etsin Gustaph Adolf Samuelinpojan, s. 3.11.1805 vanhempia ja syntymää, hän löytyy nuorena renkinä Liljendalin rippikirjasta ja hänet on konfirmoitu 1822. Täältä hän on käynyt 1823 papinkirjan kanssa jossain (Laftar? tms 12/4), Porvoossa 1824 ja lähtee lopulta Iittiin 3.2.1827, jossa menee naimisiin ja jonne jää.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/liljendal/rippikirja_1819-1829_es333-334/80.htm
Liljendalin Lastenkirjassa on tiukkaan kirjoitettujen rivien vuoksi vaikea lukea, tarkoittavatko ao linkistä löytyvät lisämerkinnät häntä vai edelliselle riville merkittyjä henkilöitä.
Lisämerkinnöissä hänen kohdallaan mainitaan, että tullut ilman papinkirjaa Myrskylästä 1808, mutta Myrskylästä en häntä löydä. Koskeekohan lisämerkinnät "ikä äidin ilmoittama" ja "till Frekdrikshamn mb den aug1815..." häntä; minusta ne näyttäisivät kuuluvan edelliselle riville.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7955229
Miten tulisi tulkita Lastenkirjassa Gustaphin nimen yllä oleva otsikko Inh. Gästen (Itsellisen vieras); tarkoittaako se, että hän on asunut itsellisenä asuvan henkilön elätettävänä/kanssa, joten äidin voisi olettaa eläneen myös Liljendalissa ainakin jos uskotaan, että lisämerkintä "ikä äidin ilmoittama", koskee Kustaata. Isä ilmeisesti hänellä on ollut, koska hän on Samuelinpoika.
Jos teillä kokeneimmilla on aikaa, antakaa ainakin uskoa siihen, että kannattaa jatkaa kirkonkirjojen ja papintodistusten lukemista ympäristökunnista!
Nyt olen Iitin sijasta jumissa Myrskylässä ja Liljendalissa, joten kysyisin teiltä kokeneimmilta sukututkijoilta neuvoja, mihin suunaan tulisi edetä. Jossain vaiheessa ehkä on uskottava, että tässä sukuhaarassa ei kenties enää päästä eteenpäin eli ajassa taaksepäin.
Etsin Gustaph Adolf Samuelinpojan, s. 3.11.1805 vanhempia ja syntymää, hän löytyy nuorena renkinä Liljendalin rippikirjasta ja hänet on konfirmoitu 1822. Täältä hän on käynyt 1823 papinkirjan kanssa jossain (Laftar? tms 12/4), Porvoossa 1824 ja lähtee lopulta Iittiin 3.2.1827, jossa menee naimisiin ja jonne jää.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/liljendal/rippikirja_1819-1829_es333-334/80.htm
Liljendalin Lastenkirjassa on tiukkaan kirjoitettujen rivien vuoksi vaikea lukea, tarkoittavatko ao linkistä löytyvät lisämerkinnät häntä vai edelliselle riville merkittyjä henkilöitä.
Lisämerkinnöissä hänen kohdallaan mainitaan, että tullut ilman papinkirjaa Myrskylästä 1808, mutta Myrskylästä en häntä löydä. Koskeekohan lisämerkinnät "ikä äidin ilmoittama" ja "till Frekdrikshamn mb den aug1815..." häntä; minusta ne näyttäisivät kuuluvan edelliselle riville.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7955229
Miten tulisi tulkita Lastenkirjassa Gustaphin nimen yllä oleva otsikko Inh. Gästen (Itsellisen vieras); tarkoittaako se, että hän on asunut itsellisenä asuvan henkilön elätettävänä/kanssa, joten äidin voisi olettaa eläneen myös Liljendalissa ainakin jos uskotaan, että lisämerkintä "ikä äidin ilmoittama", koskee Kustaata. Isä ilmeisesti hänellä on ollut, koska hän on Samuelinpoika.
Jos teillä kokeneimmilla on aikaa, antakaa ainakin uskoa siihen, että kannattaa jatkaa kirkonkirjojen ja papintodistusten lukemista ympäristökunnista!