PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Henkilötietosuojan loukut foorumissa


Antti Järvenpää
13.03.11, 10:21
En tiedä kuinka moni muu foorumilainen on saanut yksityisviestejä, joihin kysyjä odottaisi vastausta, mutta kun kysyjä on ruksannut ruksin, ettei ota vastaan yksityisviestejä, niin vastausta ei voi antaa.

Marjapuu
13.03.11, 10:45
Minäkään en ymmärrä, miksi henkilötietoja täytyy niin visusti varjella foorumissa, jossa vain toinen rekisteröitynyt käyttäjä pääsee näkemään mitä nimimerkin takaa löytyy, jos mitään löytyy. Yhteyksissä haluttaisiin kenties olla, mutta yhteystiedot on piilotettu tarkkaan, eivätkä viestitkään mene perille.

Metsäsuomalainen kyyristelee vielä 2000-luvulla puun takana ja sieltä ujosti huikkaa naapurille, joka ei kuitenkaan kuule tervehdystä.

Juha
13.03.11, 11:34
Forumin käyttäjäprofiilissa näkyy jokaisen etu- ja sukunimi. Mikäli huomaatte, että jostain profiilista nämä puuttuvat, ilmoittakaa siitä välittömästi ylläpidolle.



Jokainen voi tietysti omalta osaltaan miettiä, voisiko jakaa hieman enemmän tietoja itsestään sekä tutkimuksistaan. Tämä varmasti palvelisi henkilöä itseäänkin pidemmällä tähtäimellä.



Suku Forumin ylläpidon puolesta

Juha Vuorela

admin
13.03.11, 12:52
Minäkään en ymmärrä, miksi henkilötietoja täytyy niin visusti varjella foorumissa, jossa vain toinen rekisteröitynyt käyttäjä pääsee näkemään mitä nimimerkin takaa löytyy, jos mitään löytyy. Yhteyksissä haluttaisiin kenties olla, mutta yhteystiedot on piilotettu tarkkaan, eivätkä viestitkään mene perille.

Metsäsuomalainen kyyristelee vielä 2000-luvulla puun takana ja sieltä ujosti huikkaa naapurille, joka ei kuitenkaan kuule tervehdystä.

Kun henkilö rekisteröityy Suku Forumiin ottaakseen osaa keskusteluun jokaisella on mahdollisuus valita vastaanottaako yksityisviestejä ja jos näin - vastaanottaako omaan sähköpostiin ilmoituksia saapuneista sähköposteista.

Oletuksena on että uusi jäsen vastaanottaa ykistyisviestejä ja sekä ilmoittaa (kerran) tulleesta viestistä sähköpostiin että ilmoittaa ruudulle kun käy sisäänkirjautuneena SF:n sivuilla. Osa siis valitsevat pois nämä mahdollisuudet!

Ongelma on että niin suuri osa Suku Forumin jäseneistä, huolimatta siitä että rekisteröityvät nimenomaan keskustelemaan, pelkäävät kuollaakseen että Suku Forum jollain tavalla levittäisi viruksia ja muita pöpöjä omaan koneeseen ja sähköpostiin – siispä estävät ensityökseen mm. ilmoituksien lähettämisen ja näinollen myös mahdolliset yhteydenotot. Toiset taas ilmoittavat tilapäisiä sähköpostiosoitteita, eli sellaisia missä eivät edes käy tarkistamassa onko tullut viestejä.

Ymmärrän teityllä tavalla näitä pelkoja koska tällaistahan toitotetaan joka puolella. Sähköpostin antaminen kuulemma on suuri riski... Suku Forumin kohdalla pelko on kuitenkin ylimitoitettu.

Oma suositukseni on että
sallitte yksityisviestien vastaanottamisen (http://suku.genealogia.fi/profile.php?do=editoptions):Haluan lähettää ja vastaanottaa yksityisviestejä sekä
sallitkaa myös Haluan saada sähköpostiini ilmoituksen yksityisviestistä sekä
Haluan saada ponnahdusikkunassa ilmoituksen yksityisviestistä
laittakaa ihmeessä profiiliinne sellainen sähköpotiosoite joka on käytössä ja jossa käytte lukemassa posteja jatkuvasti. Tämä on jo säännöissä sanottu. (Pikkuhiljaa joudumme luultavasti reagoimaan niihin tilanteisiin missä sähköpostit eivät toimi ja mistä saamme vikailmoituksia. Ainoa tapa on silloin että käyttäjänimi muutetaan toimimattomaksi kunnes käyttäjä korjaa tilanteen.)admin

maria46
13.03.11, 14:29
:rolleyes:

Jokainen voi tietysti omalta osaltaan miettiä, voisiko jakaa hieman enemmän tietoja itsestään sekä tutkimuksistaan. Tämä varmasti palvelisi henkilöä itseäänkin pidemmällä tähtäimellä.

Juha Vuorela

Melko uutena forumilaisena ihmettelen myöskin, miksi ei hanakammin oteta yhteyttä tai vastata viesteihin, mikäli jotain erehtyy kysymään.
Olenkin miettinyt, onko syy se, että sukutietojen kysyjä ei kuulukaan niihin "arvostettuihin" sukulaisiin.
:mad:

Juha
13.03.11, 14:54
En oikein usko tuohon selitykseen Maria. Syy voi olla vain niin yksinkertainen, ettei kukaan kertakaikkiaan osaa vastata.


Tietysti kannattaa miettiä myös sitä, miten kysyy asian. Olisi hyvä kertoa mahdollisimman yksinkertaisesti mitä on jo tiedossa. Pelkkä lause "Matti Möttöset Möttäältä?" on vähän turhan epämääräinen - tämä nyt vain keksittynä, kärjistettynä esimerkkinä.

Parhaiten saa varmaan vastauksia, kun kertoo edes haettavan henkilön nimen, asuinpaikan ja mahdolliset tiedossa olevat vuosiluvut. Näin muut saavat paremmin "kiinni" kohteesta. Joskus noita tietoja ei yksinkertaisesti ole olemassa, joten mitään tämän tarkempaa ohjeistusta en lähtisi kysyjille antamaan.

Ehkä kuitenkin kannattaa kertoa myös se, mitä on ehtinyt itse selvittää tai oletko liikkeellä täysin puhtaalta pöydältä.

Rohkeasti vain kysymään ja kysymään vielä uudelleen. Itse odottelin aikoinani useamman vuoden, kunnes eräs satakuntalainen esiäitini suostui putkahtamaan esiin silloisen sukulistan kautta.


Juha

Knaapi
13.03.11, 15:58
Itselleni on muutaman kerran jäänyt vaikutelma, että olen tainnut astua "sisäpiiriläisten" varpaille: vastausta tai kommenttia ei kerta kaikkiaan tule, vaikka pyytäisi vain tarkennusta johonkin tai itse tarjoaisi tietoja. Suomalaisessa keskusteluetiketissä saattaa olla hiukan parantamisen varaa...

Kari

Kataja
13.03.11, 16:23
En tiedä kuinka moni muu foorumilainen on saanut yksityisviestejä, joihin kysyjä odottaisi vastausta, mutta kun kysyjä on ruksannut ruksin, ettei ota vastaan yksityisviestejä, niin vastausta ei voi antaa.

Käykö se jotenkin ilmi, jos yksityisviesti ei menekään perille?
Marjatta

Kovanen
13.03.11, 16:30
:rolleyes:

Melko uutena forumilaisena ihmettelen myöskin, miksi ei hanakammin oteta yhteyttä tai vastata viesteihin, mikäli jotain erehtyy kysymään.
Olenkin miettinyt, onko syy se, että sukutietojen kysyjä ei kuulukaan niihin "arvostettuihin" sukulaisiin.
:mad:

Tervehdys!

En malta millään olla kertomatta omista kokemuksistani. Yksityisviestit toimii moitteettomasti, samoin sähköposti.

Kysymyksiini, asiantuntijoiden mielestä, varmaankin tosi tyhmiin olen saanut ilahduttavasti vastauksia. Joskus vastaus on tullut pikaisesti, lyhyellä tai pidemmällä viiveellä.

Kaikkiin kysymyksiini ei ole vastattu, senkin ymmärrän varsin hyvin, reilun vuoden verran hämmennettyäni lähipiirini sukuja.

Ilman tämän Foorumin auttajien apuja olisin heittänyt
sukututkimusharrastukseni kinttaat tiskiin jo alkumetreillä. Kiitosta vaan jokaiselle!

Uusia yllättäviä ystävyyssuhteitakin tätä kautta on syntynyt, mukavaa sekin.:)

Tsemppiä kaikille jatkoonkin toivoopi Eila

Päivi H
13.03.11, 17:01
Itselleni on muutaman kerran jäänyt vaikutelma, että olen tainnut astua "sisäpiiriläisten" varpaille: vastausta tai kommenttia ei kerta kaikkiaan tule, vaikka pyytäisi vain tarkennusta johonkin tai itse tarjoaisi tietoja. Suomalaisessa keskusteluetiketissä saattaa olla hiukan parantamisen varaa...

Kari
Totta kai noita 0-vastauksia on tullut, ja joskus ihan yksinkertaisista kysymyksistä.
"Sisäpiiriläisistä" en puhuisi; tämän foorumin jäsenistö pitää sisällään sellaisen määrän tieteellistä pätevyyttä eri aloilta, että sen tason jäsenet eivät toki vastaile torppari- ym -tutkijoille kuten mm minä.
Vaikka olen tätä alakastia täällä, joskus tekee mieli antaa vinkki tai muu tiedonmuru - mutta kas, kysyjä sivuuttaa asian kirjoittamatta sanaakaan. Kirjoittaisi edes, että "älä puutu tähän" tai "tuosta ei ollut apua" tai mitä tahansa muuta kuin jäätävä hiljaisuus.
Yksityisyydestä: pitkään aikaan en ole maininnut vastauksissa kenenkään oikeaa koko nimeä, ellei se ole nimimerkkinä tai muuten esillä. Naiivia ehkä, eikä merkitse monille mitään; itse en haluaisi omaani käytettävän ja näytettävän. Näin se "metsäsuomalainen kyyristelee". (lainaus Marjapuulta.)
ph

tellervoranta
13.03.11, 17:07
Olen samaa mieltä kuin Juha, että kaikkiin kysymyksiin ei yksinkertaisesti löydy vastausta. Kyllä esim. Tapani Kovalainen on niin tietävä, ahkera ja avulias muiden auttaja, ettei paremmin voisi olla. Ja ei varmasti jaa henkilöitä eri "plaatuihin".Muita auttajia on myös runsaasti, ettei Tapanin tarvi nyt "ylipistyä" :D: tästä maininnasta. Myös Modet auttavat kiitettävästi oman muun työn lisäksi.
Varsinaiseen alkuperäiseen aiheeseen mennäkseni, itselleni kun on vuosien mittaan tullut aika nivaska postia, joihin olen yrittänyt vastata, on vastaukseni tavoittanut kysyjän ja tämä on siitä yleensä vielä informoinut. Tulikohan tarpeeksi epäselvästi selostettua :confused:

Laardi
13.03.11, 17:13
Yksityisyydestä: pitkään aikaan en ole maininnut vastauksissa kenenkään oikeaa koko nimeä, ellei se ole nimimerkkinä tai muuten esillä. Naiivia ehkä, eikä merkitse monille mitään; itse en haluaisi omaani käytettävän ja näytettävän. Näin se "metsäsuomalainen kyyristelee". (lainaus Marjapuulta.)
ph

En minäkään erityisemmin ilahtunut, kun koko nimeni mainittiin, vaikka nimimerkkini olisi riittänyt - onhan se kuitenkin sukunimeni. Motivaatio käyttää henkilön koko nimeä viestissään, joka siis silloin näkyy toki koko internetin väelle, olisi kiva saada tietää. Jos tarkoitus on yrittää nolata julkisesti, niin en arvosta. Toivoisinkin, että muut kunnioittaisivat sen verran tätä valintaa, että käyttäisivät nimimerkkiä, kun puhuttelevat henkilöä viesteissään.

Mutta noin muuten en koe, että oltaisiin ylempää tai alempaa kastia. Omia sukulinjojani ei täällä tunnu tutkivan kukaan muu kuin minä, joskus tulee "kaukaisempia sukulaisia" kysymään ja silloin yritän vastata. Ja aina jos noin muuten tiedän jotain jostain niin yritän auttaa. :)

Antti Järvenpää
13.03.11, 17:16
Käykö se jotenkin ilmi, jos yksityisviesti ei menekään perille?
Marjatta

Forumin käyttöjärjestelmä ilmoittaa, että henkilö on estänyt yksityisviestit.

admin
13.03.11, 18:11
Forumin käyttöjärjestelmä ilmoittaa, että henkilö on estänyt yksityisviestit.
Lisäksi voi pyytää lukuittausta - kts. heti viestinkirjoitusikkunan alapuolella.

Heikki Koskela
13.03.11, 18:28
Eikös nimi ole annettu kaikille yksilöille yleisesti käytettäväksi? Onhan se puhelinluettelossakin ihan numeron kanssa - ja osoitteen (ainakin useimmilla).

Nimen avulla pyritään erottamaan eri yksilät isosta laumasta.

Oletetaan, että kaikilla olisi sähköpostiosoite (ihan niin kuin henkilötunnus) eikä kukaan antaisi sitä käyttää. Mitä semmoisella osoitteella silloin olisin virkaa? Osoitteita olisi mutta tarjolla mutta niiden käyttäminen olisi kielletty. Minun logiikkani ei taivu oikein hyvin tässä asiassa.

Elämme toki vapaassa maassa?:confused:

Laardi
13.03.11, 18:36
Nimimerkki yksilöi ihan tarpeeksi keskustelufoorumilla, jolla kirjoittaminen edellyttää rekisteröitymistä.

On olemassa henkilöitä, jotka eivät työnsä menettämisen pelossa pystyisi kirjoittamaan ilman nimimerkin suojaa. Esimerkiksi työnantajalle saattaa riittää se erottamisperusteeksi, että työntekijä kirjoittaa syöpäfoorumilla sairaudestaan. Tietenkään työntekijälle ei voi antaa potkuja syövän sairastamisen perusteella, mutta tuotannollis-taloudelliset syyt on se kategoria, jota tällöin todennäköisesti käytetään.

Myös muita syitä on, ja nähdäkseni niitä on hyvä kunnioittaa, vaikka aina ei toisten perusteluja itse tajuaisikaan.

Matti Lund
13.03.11, 18:40
Totta kai noita 0-vastauksia on tullut, ja joskus ihan yksinkertaisista kysymyksistä.
"Sisäpiiriläisistä" en puhuisi; tämän foorumin jäsenistö pitää sisällään sellaisen määrän tieteellistä pätevyyttä eri aloilta, että sen tason jäsenet eivät toki vastaile torppari- ym -tutkijoille kuten mm minä.
Vaikka olen tätä alakastia täällä, joskus tekee mieli antaa vinkki tai muu tiedonmuru - mutta kas, kysyjä sivuuttaa asian kirjoittamatta sanaakaan. Kirjoittaisi edes, että "älä puutu tähän" tai "tuosta ei ollut apua" tai mitä tahansa muuta kuin jäätävä hiljaisuus.
Yksityisyydestä: pitkään aikaan en ole maininnut vastauksissa kenenkään oikeaa koko nimeä, ellei se ole nimimerkkinä tai muuten esillä. Naiivia ehkä, eikä merkitse monille mitään; itse en haluaisi omaani käytettävän ja näytettävän. Näin se "metsäsuomalainen kyyristelee". (lainaus Marjapuulta.)
ph



Ei tieteellisellä pätevyydellä ja tutkimuskohteen säätyasemalla tai muunlaisella sosiaalisella prestiisillä ole mitään keskinäistä yhteyttä. Eikä se osoita vielä minkäänlaista tieteellistä pätevyyttä, että valitsee tutkimuskohteekseen korkeasäätyisiä henkilöitä tai välttää tutkimasta sääty-yhteiskunnan monensorttista vähävaraista rahvaanväkeä.


Suoranainen ylenkatse jotain tutkimuskohdetta kohtaan on mielestäni ennemminkin osoitus turhamaisuudesta ja johtaa myös väistämättä siihen, että tutkijalla on taipumus menettää selvityksissään jotain kohteitten kannalta tärkeää informaatiota, vaikka hänen menetelmäosaamisensa muuten olisi etevää ja hän olisi vielä huippuälykäskin.


Olet mielestäni käsittänyt tämän asian väärin tai käytät vääriä sanoja tarkoittamatta niitä.


Omasta tieteellisestä pätevyydestäni minulla ei ole varmaa käsitystä, mutta uskon tietäväni, mitä tieteellinen pätevyys on ja millaista lähestymistapaa se edellyttää ja joka tapauksessa minulla on pyrkimys siihen.


Tieteellisyyden alkeisiin kuuluu avoimuus ja nimenomaan lähteiden avoimuus, mikä edellyttää, että on moraalinen velvollisuus paljastaa kaikki tietolähteensä ja kaikenlainen peittely on eräänlaista tieteen "rienausta" ja loukkausta.


Puhutaan myös tutkijan nöyryydestä. Sitä voidaan tarkastella myös lähdeavoimuuden ja tiedon saavuttamisen näkökulmista.


Valitettavasti monilla tieteenaloilla tutkijoilla myös ilmenee tutkimuksen saavutuksia rajoittavia ja heikentäviä dysfunktionaalisia mieltymyksiä, jotka ovat aivan inhimillisiä ja jossain määrin väistämättömiä.


Merkittävin näistä mieltymyksistä lienee taloudelliset pyyteet, jotka ovat pääasiassa tieteellisten huijausten (plagionnit etupäässä) ja muitten tieteellisten väärinkäytösten taustalla. Näihin sortuvat tietysti vähemmän etevät tutkijat, jotka tavoittelevat vimmatusti prestiisiä ja meriittiä, ja hyväpalkkaisia virkoja, mutta myös taloudellisiin vaikeuksiin joutuneet muuten lahjakkaat tutkijatkin saattavat niihin sortua.

Emeritustutkijat ovat hyvin tärkeä tieteen aukomisen ryhmä, vaikka ovat iän puolesta iltapuolella, koska heillä on yleensä pätevyys kunnossa ja he voivat tutkia taloudellisista intesseistä vapaasti ja viranperimyskuvioiden henkilökohtaisista intrigeistä vapaina sellaisia tutkimuskohteita, jotka ovat tieteen edistämisen kannalta tärkeitä. Tällöin, jos on oman prestiisin suhteen riittävän nöyrä, on myös edellytys saavuttaa tutkimuksessa kohtuullinen puolueettomuus.

Vielä lopuksi, etteivät monet jo klassikoiksi asetetut suomalaiset genealogit mitenkään ole osoittaneet kirjoituksissaan sellaista alempisäätyisten aliarvostamista, johon uskot. Otan esimerkiksi vastikään edesmenneen Bo Carpelanin sukulaisen Tor Carpelanin, joka on tunnettu aatelissukujen tutkijana, mutta hänen rajaamisensa siihen ei tee oikeutta hänelle. Mielestäni hän suhtautuu kaikkiin tutkimuskohteisiinsa samalla nöyrällä asenteella ja joukkoon kuuluu myös rahvaansukuja, vaikka ne ovatkin jääneet hänellä vähälukuisempaan asemaan. Tämä johtunee siitä, hänen omat juurensa ovat niin suurelta osin ylemmässä säätykerroksessa eikä hän ylenkatso niitäkään.


terv Matti Lund

mvlk
13.03.11, 18:54
Muistuttaisin tällaisestakin asiasta, että osa ihmisistä työskentelee sellaisella alalla, että ei kannata olla liian helposti googlattavissa. Esim. muutama ystävä on joutunut rajoittamaan nettinäkyvyyttään, koska he työskentelevät mielenterveyden ongelmista kärsivien tai väkivaltaisten yksilöiden parissa. Vaikka itse en tällaisella alalla ole, olen myös joutunut kokemaan jonkin verran häirintää. Onneksi en mitään vakavaa, mutta silti ikävää. Tällaisen kokemuksen jälkeen tulee harkittua useampaan kertaan, ennen kuin esiintyy netissä omalla kokonimellä ja yhteystietojen kera.

Marjapuu
13.03.11, 19:58
ei kannata olla liian helposti googlattavissa.

En usko, että olet googlattavissa lainkaan, vaikka sallisit yksityisviestien lähettämisen toiselta foorumin jäseneltä. Nämähän menevät Suku-Forumin käyttäjätilien kautta, eivätkä näy Googlessa. Ne näkyvät vain toisille rekisteröidyille käyttäjille.

Nimimerkillä kirjoittamisesta ei myöskään ole tässä aiheessa ollut kyse, vaan siitä oletko tavoitettavissa jotain muutakin kautta kuin pelkästään julkisella forumilla. Mielestäni yksityisviestien salliminen parantaa, eikä heikennä yksityisyyttä, kun keskustelua käydään kahden henkilön välisenä.

Minä en ainakaan pelästy, jos saan sähköpostia toiselta Suku-Forumin käyttäjältä. Paljon pelottavampaa on saada omituisia ilmoituksia vaikkapa Facebookin kautta.

tkukkonen
13.03.11, 20:00
Tämän Forumin googlaus voi johtaa siihen, että nykyinen tai tuleva työnantaja tai potentiaalinen työnantaja kurtistaa kulmiaan. Nimittäin jos uhoaa ja osoittaa yhteistoiminnan puutetta. No ei sitä kuitenkaan paljoa esiinny, joskus vähäsen vaan, eivätkä työnantajat ehkä osaa täältä hakea.

mvlk
13.03.11, 20:20
En usko, että olet googlattavissa lainkaan, vaikka sallisit yksityisviestien lähettämisen toiselta foorumin jäseneltä. Nämähän menevät Suku-Forumin käyttäjätilien kautta, eivätkä näy Googlessa. Ne näkyvät vain toisille rekisteröidyille käyttäjille.
Ei yksityisviestin perusteella, ei, mutta tässä samassa ketjussa on ollut puhetta myös muiden käyttäjien kokonimen käyttämisestä viestissä. Se taas on googlattavissa. Minähän esimerkiksi olen hyvin helposti googlattava tapaus, kun minua ei kovin helposti sekoita ainoaan kokonimikaimaani, vasta netinkäyttöä opettelevaan teinityttöseen, enkä siksi olisi kovin innoissani jos minun kokonimeäni tääll jostain syystä käytettäisiin viestissä. En minä toki mitään tänne kirjoittele, mitä en voisi sanoa omilla kasvoillanikin, mutta silti.

admin
13.03.11, 20:48
Ei yksityisviestin perusteella, ei, mutta tässä samassa ketjussa on ollut puhetta myös muiden käyttäjien kokonimen käyttämisestä viestissä. Se taas on googlattavissa. Minähän esimerkiksi olen hyvin helposti googlattava tapaus, kun minua ei kovin helposti sekoita ainoaan kokonimikaimaani, vasta netinkäyttöä opettelevaan teinityttöseen, enkä siksi olisi kovin innoissani jos minun kokonimeäni tääll jostain syystä käytettäisiin viestissä. En minä toki mitään tänne kirjoittele, mitä en voisi sanoa omilla kasvoillanikin, mutta silti.

Kokonimen käyttö viestissä ei ole sallittua mikäli ko. henkilö ei ole omissa viesteissään esilletuonut julkisessa viestissään kokonimensä esim. käyttäjänimessä tai allekirjoituksessa, eli halunnut sen pysyvän varjeltuna käyttäjäprofiilissaan. Ketjussa aikaisempi maininta tällaisesta viestistä on tästä syystä johtanut ko. viestin korjaamiseen adminin toimesta ja asiasta on kirjoittajalle huomautettu.

Jos vastaavia tapahtuu niin raportoikaa moderoinnille!

Päivi H
13.03.11, 21:14
Olet mielestäni käsittänyt tämän asian väärin tai käytät vääriä sanoja tarkoittamatta niitä.

En minä ole käsittänyt mitään väärin. Aivan ystävällisesti: vaikka olemme tällä foorumilla käsittääkseni tasa-arvoisia, et voi kiistää etteikö meitä olisi aika monen kerroksen väkeä. Selvästikään emme nyt ymmärrä toisiamme.

Koska minusta ei ole väittelijäksi eikä analysoijaksi, joudun jättämään tämän aiheen.
Terveisin

Tuiju Olsio
13.03.11, 21:23
... Minähän esimerkiksi olen hyvin helposti googlattava tapaus, kun minua ei kovin helposti sekoita ainoaan kokonimikaimaani, vasta netinkäyttöä opettelevaan teinityttöseen, enkä siksi olisi kovin innoissani jos minun kokonimeäni tääll jostain syystä käytettäisiin viestissä. En minä toki mitään tänne kirjoittele, mitä en voisi sanoa omilla kasvoillanikin, mutta silti.
Minä en taas alkuunkaan käsitä, miksi ihmiset piiloutuvat nimimerkkien taakse, varsinkaan sukututkijoiden forumeilla. Minulla ei tietääkseni koko maailmassa ole yhtäkään kokonimikaimaa olemassa eikä ollut entisaikaankaan. Minut voi googlettamalla löytää ainakin muuta kymmen kertaa osoitteenkin kanssa. Mitään ikävää ei vielä ole tästä seurannut, päinvastoin mukavia yhteydenottoja vain.

mvlk
13.03.11, 21:37
Minä en taas alkuunkaan käsitä, miksi ihmiset piiloutuvat nimimerkkien taakse, varsinkaan sukututkijoiden forumeilla. Minulla ei tietääkseni koko maailmassa ole yhtäkään kokonimikaimaa olemassa eikä ollut entisaikaankaan. Minut voi googlettamalla löytää ainakin muuta kymmen kertaa osoitteenkin kanssa. Mitään ikävää ei vielä ole tästä seurannut, päinvastoin mukavia yhteydenottoja vain.
Mukavaa, että sinulla on ollut hyviä kokemuksia. Kuten minä aikaisemmin mainitsin, minä olen joutunut kokemaan jonkin verran häirintää (esim. minulle soiteltiin kotiin yöaikaan ja lopulta uhkailtiin). Häirikkö lopetti onneksi, olin viemässä asiaa poliisille. Lievempiä tapauksia en viitsi mainitakaan. Tästä on nyt jokunen vuosi aikaa, ja olen alkanut taas vähän hellittää kontrollia, ja olen esim. Facebookissa omalla nimellä... niin kauan kun ongelmia ei esiinny.

Pointtini tässä on siis se, että ihmisillä voi olla erilaisia syitä, miksi he haluavat rajoittaa nimensä ja yhteystietojensa näkyvyyttä, enkä lähtisi sitä kritisoimaan. Ylläpitohan kuitenkin tarvittaessa näkee kaikki tiedot mitä tänne on naputelty, vaikka ne olisi muilta käyttäjiltä piilotettu.

Päivi H
13.03.11, 21:56
Pointtini tässä on siis se, että ihmisillä voi olla erilaisia syitä, miksi he haluavat rajoittaa nimensä ja yhteystietojensa näkyvyyttä, enkä lähtisi sitä kritisoimaan. Ylläpitohan kuitenkin tarvittaessa näkee kaikki tiedot mitä tänne on naputelty, vaikka ne olisi muilta käyttäjiltä piilotettu.
Tätä juuri minäkin tarkoitin. Sukufoorumeita lukevat muutkin kuin sukututkijat. Vaikka ei olisi sen kummempaa salattavaa, tulee joskus pälpätetyksi hieman kompromettoivaakin asiaa.

Pitäisi olla olematta hätäinen ja katsoa mitä kirjoittaa, mutta kun se ei aina onnistu. Jos voisin, poistaisin ainakin 80% omista tyhmistä viesteistä, joilla ei ole painoarvoa.
ph

Käppi
13.03.11, 23:56
Tämän Forumin googlaus voi johtaa siihen, että nykyinen tai tuleva työnantaja tai potentiaalinen työnantaja kurtistaa kulmiaan. Nimittäin jos uhoaa ja osoittaa yhteistoiminnan puutetta. No ei sitä kuitenkaan paljoa esiinny, joskus vähäsen vaan, eivätkä työnantajat ehkä osaa täältä hakea.

Omasta puolestani voin sanoa, että forumille kirjoittamieni viestien ei ole ollut tarkoitus olla uhoavia. Viesteissäni ei ole muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ollut edes huutomerkkejä ja mielestäni voisin lukea kaikki kirjoittamani viestit aivan rauhallisella äänellä, ilman uhon häivää. Usein vain on niin, että lukija haluaa tekstin asiasisällön perusteella kategorisoida viestin jonkun tunteen mukaisesti. Tunteiden kautta asioita on helpompi lähestyä. Usein esimerkiksi asiasisällöltään aiheen kyseenalaistavat viestit koetaan syystä tai toisesta uhaksi tai uhoksi. En ymmärrä miten kysyminen tai toiminnan kehittämisehdotukset voidaan kokea negatiivisesti.

Internetin ongelmana on se, että tunteet eivät välity kuten normaalissa keskustelussa. Tunteiden näyttämiseksi on keksitty hymiöt, mutta toisaalta eikö tunteiltaan neutraalin tekstin kirjoittaminen pitäisi silloin onnistua ilman hymiöitä.

Joka tapauksessa koin edellä lainaamani viestin jollain tapaa jopa pelottavaksi. Omalla nimellä esiintyminen ei olekaan siis viisasta, koska sitä voidaan käyttää lyömäaseena toisia vastaan. Eriäviä mielipiteitä esittävät leimataan uhoaviksi ja yhteistyökyvyttömiksi. En näe tässä yhtälössä järkeä, mutta omalta osaltani se sai minut muuttamaan nimimerkkiäni. Vielä aikaisemmin ehdotin itsekin koko nimen käyttämistä keskusteluissa, mutta näemmä se ei ole järkevää...

blue-eyed
14.03.11, 08:31
Tämän Forumin googlaus voi johtaa siihen, että nykyinen tai tuleva työnantaja tai potentiaalinen työnantaja kurtistaa kulmiaan. Nimittäin jos uhoaa ja osoittaa yhteistoiminnan puutetta. No ei sitä kuitenkaan paljoa esiinny, joskus vähäsen vaan, eivätkä työnantajat ehkä osaa täältä hakea.

Olen kuullut, että työnantajia on kielletty hakemasta tietoa googlella työnhakijoista. Tästä on tällä foorumilla muistaakseni ollut ennenkin keskustelua.

Sisktoiseks työnanatajiakin on niin monenlaisia, toiset etsivät nynnyjä ja toiset uskalikkoja eli juuri mainitsemiasi uhoajia. Itse kuulun noihin kielteisenä luonteenpiirteenä pitämiisi ihmisiin ja juuri sen vuoksi (luulen) olinkin 25-vuotisessa työpaikassani toisten esimiesten suosiossa ja pääsin itsekin nousemaan portaikossa ylöspäin.

blue-eyed
14.03.11, 09:01
Joka tapauksessa koin edellä lainaamani viestin jollain tapaa jopa pelottavaksi. Omalla nimellä esiintyminen ei olekaan siis viisasta, koska sitä voidaan käyttää lyömäaseena toisia vastaan. Eriäviä mielipiteitä esittävät leimataan uhoaviksi ja yhteistyökyvyttömiksi. En näe tässä yhtälössä järkeä, mutta omalta osaltani se sai minut muuttamaan nimimerkkiäni. Vielä aikaisemmin ehdotin itsekin koko nimen käyttämistä keskusteluissa, mutta näemmä se ei ole järkevää...

Aikojen alussa, kun tämä Foorumi perustettiin oli ohjeissa maininta, että jokainen esiintyy omalla nimellään. Sittemmin joukkoon ilmestyi kuitenkin hämäränhyssyjä ja niin ohjeita muutettiin sallimalla jos minkäkinlaiset käyttäjänimet. Tästä uudesta ohjeesta suivaantuneena minäkin vaihdoin itselleni käyttäjänimekseni tuon, mikä se nyt on, vaikka jälkeen päin olen kuullut, että blue-eyed ei ollenkaan tarkoita suomeksi sitä, mitä sen piti tarkoittaa, eli höynäytettävää. Sittemmin olen oman etuni vuoksi laittanut allekirjoitukseen oman nimeni tyttönimeä myöten. Eikä siitä ole minulle tietääkseni koitunut mitään pahaa, päinvastoin minusta tuntuu kuin minuun luotettaisiin enemmän sukututkijaharrastelijana. Facebookissakin esiinnyn ihan omana itsenäni, tosin profiilikuvan jouduin vaihtamaan, koska olen ollut toisaalta vaivaantunut, mutta myös immarreltu, että 67-vuotiaana mummelina olen saanut jokusen lemmenviestin itseäni paljon, paljon nuoremmilta naamakirjalaisilta jopa maamme rajojen ulkopuolelta. Suku Forumilta en ole saanut muuta kuin asiapostia :rolleyes:

Tällaisella sukututkimusta koskevalla keskustelupalstalla ei pitäisi tulla esiin kenestäkään niin arkaluontoisia asioita, joita ei voisi sanoa ääneen ihan omalla nimellään. Jokainenhan pääasiassa keskustelee yleisistä asioista tai sitten omaan tutkimukseensa liittyvistä henkilöistä. Ei luulisi, että niin monelle on vaikeata esiintyä oman sukunsa edustajana. Emme ole vastuussa sukumme tekemisistä, joten sukuamme ei pitäisi hävetä vaan meidän olisi pysyttävä sukumme rinnalla, oli sen jäsenet tehneet mitä tahansa tai olleet millaisia henkilöitä tahansa. Vai häpeävätkö jotkut itseään?

tkukkonen
14.03.11, 09:19
Viestiäni on aiheetta siteerattu. Se ei ollut tarkoitettu kahdenkeskisen puhelun aloittamiseksi, eihän siinä ollut kenenkään nimeä. Se oli vain mielipide siitä, miten maailma toimii. Sen puoleen toisella palstalla käytyyn keskusteluun ei olisi ollut syytä viitata, sillä se viittasi vain tällä palstalla käytyyn keskusteluun.

Sattuu olemaan niin, että lukija päättää omasta tulkinnastaan, eikä viestin kirjoittaja. Tässä edellä tehty siteerauksen teko on siitä esimerkki. Satunnaiset googlaajat ovat varsin alttiita pikapäätelmille, koska eivät todennäköisesti jaksa selvittää kokonaisuutta. Heistähän tässä oli kysymys.

Heikki Koskela
14.03.11, 10:04
Tällaisella sukututkimusta koskevalla keskustelupalstalla ei pitäisi tulla esiin kenestäkään niin arkaluontoisia asioita, joita ei voisi sanoa ääneen ihan omalla nimellään. Jokainenhan pääasiassa keskustelee yleisistä asioista tai sitten omaan tutkimukseensa liittyvistä henkilöistä. Ei luulisi, että niin monelle on vaikeata esiintyä oman sukunsa edustajana. Emme ole vastuussa sukumme tekemisistä, joten sukuamme ei pitäisi hävetä vaan meidän olisi pysyttävä sukumme rinnalla, oli sen jäsenet tehneet mitä tahansa tai olleet millaisia henkilöitä tahansa. Vai häpeävätkö jotkut itseään?

Näinhän sen pitäisi olla. Mutta näin se ei ole kaikkien osalta. Forumin ylläpitäjä on asian päättänyt ja niillä ehdoilla meidän tulee toimia.

blue-eyed
14.03.11, 10:13
Viestiäni on aiheetta siteerattu. Se ei ollut tarkoitettu kahdenkeskisen puhelun aloittamiseksi, eihän siinä ollut kenenkään nimeä. Se oli vain mielipide siitä, miten maailma toimii. Sen puoleen toisella palstalla käytyyn keskusteluun ei olisi ollut syytä viitata, sillä se viittasi vain tällä palstalla käytyyn keskusteluun.

Sattuu olemaan niin, että lukija päättää omasta tulkinnastaan, eikä viestin kirjoittaja. Tässä edellä tehty siteerauksen teko on siitä esimerkki. Satunnaiset googlaajat ovat varsin alttiita pikapäätelmille, koska eivät todennäköisesti jaksa selvittää kokonaisuutta. Heistähän tässä oli kysymys.

En ole aloittanut kahdenkeskistä keskustelua, koska kemiamme eivät näet kohtaa. Minua vaan yleensä ärsyttää se salaperäisyyden huntu, jonka suojaan jotkut yrittävät keskustelufoorumeilla kietoutua ja vielä enemmän ärsyttää internetin vaaroista varoittelu ja sen turha pelkääminen ja sillä pelottelu. Jos jollakulla on niin arka hipiä, ettei kestä nähdä nimeään internetissä, niin pysyköön pois koko internetistä. Turha tästä on vouhottaa - tälläkin foorumilla turhankin usein.

tkukkonen
14.03.11, 11:22
En ole aloittanut kahdenkeskistä keskustelua, koska kemiamme eivät näet kohtaa. Olet oikeassa, et aloittanut kahdenkeskistä keskustelua. Sen puoleen harmisi on turha. Enempi viittasin sinua edeltävään. Se mitä sanot googlesta, oli minulle uutta ja neutraalia ja selventävää.

Luulen, että kemiamme ovat lähempänä kuin arvaatkaan. Toivon, että sinä pidät jatkossa keskustelun yleisenä (ja samaa toivon muiltakin). Siihen pyrin koko ajan tässä ketjussa.

Hmmm..., näitä väärinlukuja ei näköjään voi välttää.

Laardi
14.03.11, 12:13
Sattuu olemaan niin, että lukija päättää omasta tulkinnastaan, eikä viestin kirjoittaja. - - Satunnaiset googlaajat ovat varsin alttiita pikapäätelmille, koska eivät todennäköisesti jaksa selvittää kokonaisuutta. Heistähän tässä oli kysymys.

Itsehän en oikein riemastu näistä savolaisenergialla käyvistä kirjoittajista, joiden mielestä vastuu siirtyy kuulijalle taikka tässä tapauksessa lukijalle. Kun lukija valitsee monitulkintaisesta aineksesta sen vaihtoehdon, minkä näkee kontekstin ja sävynkin(!) perusteella olevan se todennäköisin, niin kirjoittajan argumentti valintaan on tällöin se, että lukija ymmärtää tahallaan väärin hänen kirjoituksensa. Tämä "ymmärrät tahallasi väärin!" sattuu olemaan oppikirjaesimerkki argumentointivirheestä. Ihmettelen, miksei pyritä muotoilemaan sanottavansa kirjalliseen muotoon siten, että tulkintavirheen vaara on mahdollisimman pieni. No, tämä ei ihan tkukkosen tarkoittamaa esimerkkiä koske, mutta noin yleisesti olisi hyvä olla mahdollisimman selkeä.

Jos satunnainen googlaaja ei jaksa perehtyä kokonaisuuteen tai ei muuten ymmärrä tiettyjä kirjallisen esityksen lainalaisuuksia, niin ei voi todeta muuta kuin että kyllä käy sääliksi - sitä satunnaista googlailijaa. Epäilen, että täällä ei kauheasti innostuttaisi siitä, jos tekstissä joka lauseen jälkeen olisi hymiötä. :) :p: ;) :eek: Ja sitä paitsi tässä näkyy olevan neljän hymiön maximi /viesti.

Juha
14.03.11, 12:14
Otetaas nyt vielä selvennyksenä, koska tuossa muutamassa viestissä on käsitykseni mukaan väärintulkintaa tai väärinymmärrystä.


Jokainen esiintyy tällä Suku Forumilla ikiomalla nimellään. Tämän nimen löytää aina käyttäjän profiilista. Mikäli sitä ei sieltä löydy, ylläpito sulkee ao. tunnuksen kunnes tiedot täydennetään.


Sen sijaan viestejä lähetettäessä ei vaadita, että jokainen pistäisi nimensä niiden alle, sillä tuo nimihän on tarkistettavissa koska tahansa profiilista. Näin ollen viestien allekirjoittaminen omalla nimellä ei tuo mitään lisäarvoa rekisteröityneelle käyttäjälle.




Suomen Sukututkimusseura
Suku Forumin ylläpidon puolesta

Juha Vuorela

Käppi
14.03.11, 13:52
Viestiäni on aiheetta siteerattu. Se ei ollut tarkoitettu kahdenkeskisen puhelun aloittamiseksi, eihän siinä ollut kenenkään nimeä.

Pahoittelen, mikäli siteeraukseni oli epäonnistunut. Henkilökohtaisten tuntemusteni lisäksi pyrin viestissä tuomaan esille asiaan liittyvää teoriaa puhuessani tunteiden ja viestisisältöjen yhteenliittämisestä. Itsekään en viestissäni puhunut kenenkään nimistä ja jonkun kirjoittajan tekstin siteerausta ei tulisi kokea suoraksi kannanotoksi itse persoonaa kohtaan.

Selvennykseksi: Kirjoittajan viestin asiasisältö sai minut ajattelemaan ja muodostamaan omat johtopäätökseni. Ei se tarkoita sitä, että oltaisiin aloittamassa kahdenkeskistä keskustelua tai persoonaan kohtaan osoitettavaa hyökkäystä. Internetin keskustelualueilla on vain vaikeaa käydä keskustelua ilman, että väärinymmärryksiltä vältyttäisiin. Tekstin lainaus on sitä varten, että lukija pääsee paremmin käsille ajatuksesta jota ollaan tavoittelemassa. Tällä forumilla käytävä keskusteluhan on ajatusten vaihtoa. Jonkun kirjoittajan siteeraaminen ei edellytä alkuperäisen kirjoittajan kannanottoa. Asioista keskustellaan, ei ihmisistä. Itsellänikin on tässä parannettavaa, mutta pyrin aina parhaani mukaan välttämään edellä kuvaamaani. Tässäkin viestissä pyrin jakamaan kaikille keskustelijoille eräänlaista "elämänviisautta", eikä tarkoituksenani ole kiinnittää huomiota lainaamani ajatuksen kirjoittajaan.

maria46
14.03.11, 14:14
Rohkeasti vain kysymään ja kysymään vielä uudelleen. Itse odottelin aikoinani useamman vuoden, kunnes eräs satakuntalainen esiäitini suostui putkahtamaan esiin silloisen sukulistan kautta.

Juha

Kiitos Juha vastauksestasi.

Malttamaton kun olen, niin kamalalta tuntuisi odotella yksinkertaiseen kysymykseen (jossa olen kysyttävän henkilön selville saamani tiedot tuonut esille) vastausta useampia vuosia.
Voisihan henkilö, jolle kysymyksen lähetin, edes kertoa, onko hänellä tietoa kysymästäni henkilöstä.

Mutta tietämäni mukaan suomalaiset ovat muutenkin huonoja vastaamaan, ulkomailta tulleisiin kirjeisiinkään ei usein vastata. Vaikka olisi kuinka sukulainen kyseessä.

Mukava kuitenkin, että on olemassa näitä forumeja, joita voi tutkailla mielin määrin.
Kiitokset ylläpitäjille ja kirjoittajille. :)

Laardi
14.03.11, 14:30
sattuu olemaan oppikirjaesimerkki argumentointivirheestä.

Wikipediassa (http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentointivirhe) on aika kattavasti argumentointivirheistä esimerkkeineen. Mielenkiintoista luettavaa, ja aion paneutua. Lisäsin tuon linkin tänne, jos joku muukin haluaa kehittää omaa argumentointiaan.

TimoT
14.03.11, 15:23
En tiedä kuinka moni muu foorumilainen on saanut yksityisviestejä, joihin kysyjä odottaisi vastausta, mutta kun kysyjä on ruksannut ruksin, ettei ota vastaan yksityisviestejä, niin vastausta ei voi antaa.
Palataanpa alkuperäiseen kysymykseen. Voisiko foorumin käytäntöä muuttaa niin, että yksityisviestin vastaanottokielto merkitsisi myös sitä, että ei voi myöskään lähettää yksityisviestejä? Tällöin tälläistä kiusallista tilannetta ei pääsisi syntymään.