PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Katihan tiedoista!


einontytar
10.03.11, 09:39
Hei!

Olen yrittänyt etsiä Katihasta henkilöä nimi ja syntymätiedoilla, jotka olen löytänyt Siirtokarjalaisen tie -kirjasta. Ei löydy samannimistä, paitsi eri syntymävuodella, joka heittää kymmenisen vuotta.
Tiedän, että Siirtokarjalaisen tien tietoihin ei ole sataprosenttisesti luottamista, painovirheet jne kun on mahdollisia.
Eikö kuitenkin pitäisi Katihasta jotain osviittaa löytyä?
Syntymävuosi on 100 vuotta vanhempi.

Mikkelin maakunta-arkistosta kai voisi tiedustelun tehdä, mitähän se maksaisi?

Käppi
10.03.11, 10:21
Olen yrittänyt etsiä Katihasta henkilöä nimi ja syntymätiedoilla, jotka olen löytänyt Siirtokarjalaisen tie -kirjasta. Ei löydy samannimistä, paitsi eri syntymävuodella, joka heittää kymmenisen vuotta.
Tiedän, että Siirtokarjalaisen tien tietoihin ei ole sataprosenttisesti luottamista, painovirheet jne kun on mahdollisia.
Eikö kuitenkin pitäisi Katihasta jotain osviittaa löytyä?
Syntymävuosi on 100 vuotta vanhempi.

Itse olen törmännyt siihen, että esimerkiksi naiselle on saatettu yleisestä käytännöstä huolimatta tallentaa avionimi sukunimikenttään ja syntymäsukunimi omaa sukua kenttään. Tämä kannattaa ottaa huomioon naisia hakiessa. Tässä käytännössähän ei ole mitään epäselvää, mutta yleisesti itäisessä Suomessa naiset eivät ottaneet miestensä sukunimia käyttöönsä vaan pitivät omat nimensä.

Lisäksi hakiessa kannattaa täyttää vain osa nimestä, koska nimet on saatettu tallentaa tietokantaan eri muodossa. Esimerkiksi "Matthiasta" etsiessä kannattaa vain kirjoittaa "Mat". Sama pätee muihinkin tietokenttiin.

Oletko ottanut huomioon sen, että kaikkia kirkonkirjoja ei löydy jokaisen seurakunnan osalta? Esimerkiksi Valkjärven rippikirjat päättyvät vuoteen 1860, vaikka vanhempiakin kirjoja on olemassa. Tallennustilanteen voi tarkistaa hakuikkunassa kirkonkirjat -välilehdeltä.

einontytar
10.03.11, 10:34
No niin, siinähän se sitten tuli vastaus, kun nimenomaan Valkjärvestä on kysymys. Onko nyt sitten mitään mahdollisuutta löytää vanhempia avioparille, jotka ovat Valkjärveltä evakoiksi joutuneet?

Käppi
10.03.11, 11:28
Ahaa, eli etsit suhteellisen nuorta tietoa. Siinä tapauksessa:

Karjala-tietokannan tallennustilanne Valkjärven osalta 15.1.2011 päivitetyillä tiedoilla:
Valkjärvi
syntyneet 1761-1910
vihityt 1761-1910
kuolleet 1761-1950
muuttaneet 1874-1910
lastenkirjat 1860-1909
rippikirjat 1860-1909Toki sitten esimerkiksi HisKin tiedot voivat antaa lähtökohdan etsinnälle. SSHY:n digiarkistosta ja arkistolaitoksen digitaaliarkistosta löytyvillä alkuperäisasiakirjojen digitaalikopioilla luulisi tämän jälkeen pääsevän vauhtiin.

einontytar
10.03.11, 12:06
Kiitos, täytyypä katsastella.

kkylakos
10.03.11, 12:39
Mikkelin maakunta-arkistosta kai voisi tiedustelun tehdä, mitähän se maksaisi?

Muistutuksena, että Mikkelistä tiedotettiin viime vuoden lopulla linjaus, ettei luovutettujen alueiden sukututkimuksia enää tehdä:
http://nakokulmiaarkistosta.blogspot.com/2010/12/sukututkimuksista-luovutaan.html
http://nakokulmiaarkistosta.blogspot.com/2011/01/vuodenvaihteen-kuulumisia-mikkelin.html

Käppi
10.03.11, 12:50
Lisäksi tiedoksi, että Mikkelin maakunta-arkistosta löytyy muutama Karjala-tietokannan kone, joiden avulla pääsee käyttölupahakemuksen täyttämisen jälkeen tutkimaan alle 100 vuotta vanhoja tietoja. Koneet toimivat ainoastaan arkiston sisäverkossa, joten niiden käyttämiseksi tarvitsee matkustaa paikan päälle. Mikkelistä löytyvät myös luovutetun alueen seurakuntien alle 100 vuotta vanhojen kirkonkirjojen mikrofilmit, joiden avulla alkuperäislähteiden tutkiminen onnistuu.