Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Åkerberg / Kristinestad
Repslagare Carl Gustaf Åkerberg (1773-23.7 1818).
Vet någon föräldrar eller annat ursprung?
I Kristinestad dök flera Åkerbergar upp kring samma tider, sjömannen And. Åkerberg, styrmannen Gabriel Åkerberg.
Var de bröder?
Tex från Sverige?
Tacksam för all hjälp, har inga spår!
Det kan vara någon förbindelse mellan släkten Åkerberg i Jakobstad och i Kristinestad, därför att repslagaren Carl Gustaf Åkerbergs barn Anders Reinhold och Christina Catharina flyttade 1834 till Kristinestad. Också styrman Gabriel Åkerbergs son Lars Ferdinant var repslagare i Kristinestad och sjöman Anders Åkerbergs son Johan Erik var skräddare i Kristinestad.
-Simo-
Tack Simo!
Jag hittade en släktutredning på nätet som binder ihop flera Åkerbergar:
http://www.malax.org/westside/forum/index.php?topic=1023.0
Jag försöker ännu verifiera informationen i den, allt i den är jag inte riktigt säker på (tex Anna Stina Lundström vs Anna Stina Sundström, C.G födelsetiden 1777 vs 1773) men det verkar ju mycket lovande.
Det finns i Sverige en Lars Åkerberg (f. 22.3.1738 Uppsala) gift med Catharina Ekenberg (f. 10.7.1734 Uppsala) som verkar intressant som kandidat för ännu vidare studier.
mvh Markus
Genealogiska Samfundets årskrift 1927 (Handverkare i Vasa):
Åkerberg Lars, f.i. Roslagen 1746, död i Vasa 20.3.1803. Gift 1:o med Catharina Ekenberg, död 20.10.1797, 50 år gl: 2:o i Vasa 14.12.1798 med Anna Stina Sundström, f. 1.8.1759, död 7.7.1816, dotter till snickarmästaren Elias Sundström.
-Simo-
Tack Simo, det var nyttig information.
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.