PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : PostgreSQL tietokanta


kaila
25.02.11, 15:20
hei,

Jotta voit käyttää Sukuohjelmisto 11:ä omalta työasemaltasi on sinun asennettava PostgreSQL tietokantapalvelinohjelmisto. Tämän asentaminen on varsin helppoa mutta voi tuntua tekniseltä ja vaikealta. Erityisesti jos et oikein ymmärrä englanninkielisen asennusohjelman ohjeita.

Erityisen tärkeää on, että muistat salasanan jonka PostgreSQL tietokannan asennuksessa annat.

Olemme tästä asennuksesta kirjoittaneet ohjeita Sukuohjelmiston wiki-sivulle http://www.sukuohjelmisto.fi/wiki/index.php/Sukuohjelmisto_11. Olen myös tehnyt lyhyen video-oppaan jossa olen asentanut tämän ja jota voit seurata. Mahdollisesti tämänhetkinen versio on uudempi kuin mitä videooppaassa olin käyttänyt?

Jos tämän kanssa on ylitsepääsettömiä vaikeuksia, niin yksi mahdollisuus voisi olla että Skypen kautta minä voin seurata asennusta ja antaa neuvoja. Se edellyttää, että sinulla on Skype ja ainakin mikrofoni ja kuullokkeet. Minun Skype tunnus on kaarle.kaila.

Voit kokeilla Sukuohjelmisto 11 : ä ilman sen asentamista ns Verkossa versiolla, Ohjelman wiki-sivulla on linkki siihen. Voit lisätä henkilöitä jne mutta muista, että muutkin näkevät sen minkä teet.

Sukuohjelmisto 2004 soveltuu jatkossakin useimmille etkä tarvitse PostgreSQL asennusta jos se ei onnistu.

terveisin
Kaarle Kaila
http://www.sukuohjelmisto.fi

kaila
26.02.11, 10:47
Hieman on tullut palautetta PostgreSQL asennuksesta. Vaikealta se saattaa vaikuttaa. Voisinkin suositella, että kokeilet Sukuohjelmisto 11:ä Verkossa versiolla ja jos ohjelma tuntuu kiinnostavalta kutsut paikalle jonkun IT-alaa tuntevan (tuttavan) auttamaan tämän asennuksessa. Vaihtoehtoisesti tehdään tämä yhdessä Skype-yhteyden kautta.

Mitään vakavaa ongelmaa tietokoneellesi ei PostgreSQL asentaminen aiheuta vaikka se menisi piippuun, paitsi saattaa sotkea paikkoja esim näin:
Salasanat menevät väärin. Salasana vaikuttaa sekä windows käyttäjän että tietokannan pääkäyttjän salasanaan. Molemmat ovat nimeltään postgres eikä tätä aina ole helppo ymmärtää
Jos asennat usean tietokannan ja kunkin eri kohtaan (ja ehkä eri portilla) et oikein tiedä minne se oikeastaan tuli asennettua. Asennuksen voi ja on syytä poistaa Windowsin Ohjauspaneelin kautta jos on mennyt väärin, mutta kaikkia tiedostoja tämä ei poista. Uusi asennus saattaa huomata seuraavan asennuskerran sijainnin ja jatkaa siitä - ehkä väärien tiedostojen seuraan.Miksi asentaa useita tietokantoja?? Selitys on aika luonnollinen: Jos ei heti onnistu yrität ehkä uudestaan toisella tavalla (siis toisen tietokannan asennus) jne.

Mikä ihmeen portti? Se on numero jonka olisi oltava 5432 mutta vain yksi tietokanta voidaan asentaa samalle portille. Jos aihe kiinnostaa niin muistaakseni olen siitä kirjoittanut jotain wiki-sivulle.

Tällaista on jo ehtinyt sattua. Eräs tapaus selvitettiin Skypen avulla. Ilman Skypeä ei etäneuvonta olisi onnistunut. Skypellä voit näyttää minulle mitä olet tekemässä ja voin ohjata puhelinjan kautta mitä pitää tehdä.

Kaarle Kaila
http://www.sukuohjelmisto.fi