PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tolvasista kysymys


Antti Laukkanen
24.02.11, 22:36
Täytyypä alkuun todeta, että harvinaisen huono otsikko tuli laadituksi, vaan en parempaankaan tänään kyennyt...

Lueksin tuossa eilennä sairasvuoteella Savon historiaa. Siinä Kauko Pirinen haastelee 1500-luvun asioista viittaillen eri arviokuntiin ja mainitsee siinä asioita eri sukujen eräsijoista. Vihjaa siinä sitten Varparannan Tolvasilla olleen eräsijoja aina kaukana Heinävedenselän takana Kangaslammin Hevonlahdella. Tuossa tammikuulla käytiin Riistaveellä hautaamassa tuon lapsukaisen isomummo, joka oli juurikin Hevonlahden Tolvasia syntyjään. Niinpä tämä asia alkoi kaiherrella mielen sopukoita, kun olen sitäkin sukua vähin pyrkinyt selvittämään. En tosin ole päässyt aiheessa kovinkaan pitkälle, kun näitä sukuhaaroja on pengottavaksi ihan omiksi ja muiden tarpeiksi saakka.

Tulipa sitten mieleeni, että täällähän sitä varmaan on Tolvasten sukulaisiakin ja asiaa paremminkin penkoneita. Olen toistaiseksi päässyt 1777 syntyneeseen Hevonlahden Eerikkiin ja uskon ihan omin nokkinenikin pääsevän vielä periaatteessa kohtuullisesti kauemmas. Mutta jos joku on asioita jo valmiiksi tutkinut, olisin tietysti kiinnostunut kuulemaan tutkimusten tuloksista. Ja tosiaan tämä yhteys sinne Varparannan suuntaan kiinnostaa (kyseessä lienee siis Säämingin eikä Kontiolahden Varparanta). Onko kenties selvästi historiankirjoista nähtävissä ken Tolvanen on lähtenyt pysyvästi sinne eräsijoille ja mitä on kenties tapahtunut sitä ennen?

Kiitollisna otan vastaan pienimmätkin vinkit!

Niin joo, mitäs tiedätte kertoa noista arviokunnista? Numerotkin mainitaan, mutten minä niistä mitään tiedä.

-Antti-