PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Haastattelun tallennus


marjakp
23.02.11, 08:53
Minkähänlaisella laitteella, esim digitaalisella sanelimella, kannattaisi haastattelut tehdä? Pitäisi olla mahdollisuus siirtää vaikka PC:n kautta CD:lle. Mitä teknisiä ominaisuuksia laitteella pitäisi olla? Isällä (88) ja tädillä (86) muistot kirkkaana mielessä.
marja p

Juha
23.02.11, 08:59
Tässä on ihan riittävän tasokas vehje - hinta pyörinee siinä 50-60 kympin tienoilla

http://www.olympus.fi/consumer/2581_digital-recorder_vn-8500pc_23175.htm


Toinen mahdollisuus on käyttää kännykkää, jossa on muistikortti. Olen henk.koht. käyttänyt Nokia 5230-mallia ja äänen taso on hyvä tähän tarkoitukseen. Puhelimessa on mahdollisuus käyttää vaikka 8 gigan muistikortteja, joten puhetta saa talteen lähes rajattomasti.


Muitakin vaihtoehtoja tietysti löytyy, mutta nämä nyt omia kokemuksia.

admin
23.02.11, 09:29
Itse käytin aikaisemmin iPod'ia ulkoisella mikrofonilla - tallennustilaa oli 60 GB eli tilaa riitti. Haastattelun jälkeen siirsin koneelle ja edelleen CD:lle.

Viime vuosina olen ollut tyytyväinen iPhone -puhelimen tarjoamiin äänitystoimintoihin. Haastateltava unohtaa usein haastattelun aikana että puhelin äänittää eli puhuu ja kertoo vaapaammin asioista.

Kasettinauhureitani en ole käyttänyt aikoihin.

Itse siis ehdottaisin puhelinta tällä hetkellä.

Hasse

kkylakos
23.02.11, 09:52
Lisämielipiteitä löytyy vuoden takaisesta keskustelusta http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=10326

Ierikka
23.02.11, 12:46
Aivan eriomainen laite on myös nykyaikainen digikamera jolla voi tallentaa VHS-tasoista kuvaa jopa esim. 4h ja stereoäänellä varustettuna.
Tuo aika riippuu tietysti muistikortin koosta.
Pientä näppärää jalustaa myydään nyt Lidlissä hintaa n. 9.90 €

marjakp
23.02.11, 21:25
Kiitos neuvoista ja linkistä. Taidan tutustua tarkemmin Olympus-vaihtoehtoon. Puhelin vetelee viimeisiään ja on kyllä hankintalistalla sekin, mutta kriteereitä on siinä aika paljon muitakin, joten sen valinta/hankinta vie enemmän aikaa. Ja näin voisin rauhoittaa sen sanelimen vain haastatteluihin.
marja p

marjakp
27.02.11, 12:15
Jatkanpa asian vierestä. Eli hankin sittenkin uuden puhelimen. Nokian C5:ssä on äänitallennus. En ole vielä testannut. Yhtenä kriteerinä listallani oli navigaattori. Molemmat löytyivät sitten samasta värkistä. Nyt sitten vain suostuttelemaan sukulaisia tallennettavaan muisteloon.
Joten kiitos ideasta, en olisi itse hoksannut.
marja pärri

Juha
27.02.11, 12:32
Toimii käytännössä oikein hyvin, voin kertoa omasta kokemuksestani.

Ja puhelin on niin luontevaa jättää pöydälle, että haastateltava unohtaa sen olemassa olon kokonaan.


Juha