PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Turkkiin pukeutunut mies


Heikki Koskela
09.02.11, 22:03
Olin jo aikeissa mennä Nukku-Mattia tervehtimään mutta innostuin vielä lukemaan muuatta kirjaa. Siinä oli tarina, joka kiehtoi minua. Tekstin on koonnut Veijo Meri kirjaksi nimeltä "Elon saarel tääl". Arvaatte jo kenestä hän kirjoittaa. Lainaan siitä pienen pätkän: "...Reessä oli myös kaksi kerjäläislasta, jotka oli otettu tieltä kyytiin. Kulkijat poikkesivat taloon, jossa oli tapana syöttää hevosia ja levätä. Turkkiin pukeutunut vei lapset sisälle ja pyysi, että emäntä pitäisi luonaan yli joulun."

Emäntä ei suostunut tuumaan ja haukkui lapset varkaiksi ja pahntekijöiksi. Lapset alkovati itkeä. Turkkiin pukeutunut mies aikoi viedä lapset pois mutta talon isäntä pysäytti hänet ja kysyi, paljonko hän maksasisi jos hän itse pitäisi lapsista huolen.

Veijo Meri jatkaa: "Turkkiin pukeutunut tuli lähelle ja kumartui katsomaan häntä. -Hyvä on, kyllä teidät tunnen ja kyllä uskon teille lapset. Sitten hän antoi rahaa ja poistui. Hänellä oli kiire".

Nyt seuraalyhyt jatko. Lapset, tyttö ja poika olivat sisaruksia ja kotoisin Jalasjärveltä. Isästä ei ollut tietoa ja äiti oli karannut ja jättänyt heidät tielle. Olivat siis käytännössä orpoja.

Kysymyksiä olisi kaksi mutta en kysy kuka oli turkkiin pukeutunut mies vaan kysyn, onko kovanluokan sukututkijoita, jotka voisivat kertoa minulle, keitä olivat nuo Jalasjärveltä lähtöisin olleet lapset. Elettiin vuotta 1869 joulun alla.

Lapsille oli käynyt hyvin. Isäntä piti pojan luonaan ja tytär lähti isännän sisaren mukaan Nummelle (luultavasti kasvattilapseksi/hk).

jukkaukkola
09.02.11, 23:42
Turkkin pukeutuneet miehet kyllä tunnetaan ,noissa lapsissa on selvittämistä .
Kerran eräällä stk.kurssilla kyselin miten on merkitty 1700-1800 adoptio-lapset RK:ihin ,ei löytynyt selvyyttä asiaan .On noita kyllä ollut varmaan paljonkin.Patronyymin perusteella voisi etsiä paikkakunnan syntyneistä ,jos tietäs lapsen s.ajan.Ja kun äitikin on yleensä merkitty lapselle ja äidin ikä vuosina ,niin eiköhän asia ala eteneen,kuka on kukin.