PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Karl Edvard Ylänen


Fransila
04.02.11, 20:32
Saapunut Jalasjärvelle joskus 1800 luvun lopussa, kirkkoherran hevoskuskina Multialta, syntymäaika ei tiedossa. Tarina kertoo, että käynyt kuulema äitinsä hautajaisissa joskus 1900 luvun alkupuolella Multialla, mutta sielä ei tunneta yhtään Ylänen nimistä henkilöä. Isoisäni veli on kuulema joskus yrittänyt saada selvyyttä hänen vanhemmistaan tai sisaruksista, mutta vailla tulosta. Ajattelinkin kysyä täältä neuvoa, jos jollain olisi jotain tietoa kyseisestä henkilöstä tai voisi neuvoa minua asian suhteen. Ei löydy kuulema mitään merkintöjä Multian kirkonkirjoista. Voiko tämmösessä haussa käydä niin, että kun kirkkoja on palanut, niin henkilöiden kaikki tiedot häviää ja niitä on mahdoton enää mistään löytää. On harvinainen nimi suomessa ja lähes kaikki Ylänen sukunimen omaavat ovat kyseisen henkilön jälkeläisiä. Voisiko joku ystävällisesti neuvoa kuinka pääsisin eteenpäin, vai pitääkö luopua kokonaan etsinnöistä?:eek: Kiitollisena odottaisin joitakin vinkkejä joltain.

kkylakos
11.02.11, 16:23
Saapunut Jalasjärvelle joskus 1800 luvun lopussa, kirkkoherran hevoskuskina Multialta, syntymäaika ei tiedossa.

Miksi syntymäaika ei ole tiedossa? Karl Edvard Ylänen löytyi parissa minuutissa SSHY:n jäsensivuilta (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=7934&pnum=1306 eli Jalasjärvi rippikirja, 1895-1904 s. 1537) patronyyminään Sakariaanpoika ja hänen nimensä jäljessä on selkeästi syntymäpäivänä 14.2.1865 ja -paikkana Multia. Näitä tietoja vastaava kaste löytyy Hiskistä

Syntynyt Kastettu Kylä Talo Isä Äiti Lapsi
14.2.1865 25.2.1865 Bonden Zachris Abr.s. Ylätalo Eva Henr.dr 39 Karl Edvards

Fransila
11.02.11, 22:40
Kiitti Kaisa vastauksesta. Kun on uusi harrastelija, näissä suku tutkimuksissa, niin ei voi tietää kaikkia lähteitä mistä hakee. Minulla on ollut vain Petäyksen suku kirja apuna, ja siinä ei mainita edes syntymäaikaa, kai sen olisin saanut selville käymällä Jalasjärven hautausmaalla. Ehkä olen ollut liian luottavainen tietoihin mitä olen kuullut muilta ihmisiltä, ja he ovat sanoneet, että kyseisestä henkilöstä ei löydy mitään tietoa. Isoisäni veli on kuulema yrittänyt tutkia asiaa, ja hänen mukaan ei ole mitään tietoa. Herääkin epäilys onko tutkittu, vai onko aikoinaan annettu väärää tietoa. No pitää maaliskuussa suunnistaa Poriin, niin ehkä sieltä saa hyviä vinkkejä, kuinka edetä jatkossa.