PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : "Ns. Suomi-tietokanta"


Laardi
03.02.11, 15:17
Mikä tämä hanke on? Mistä on kyse? Onko suunnitelmissa koota kaikki netissä olevat Suomea koskevat ja sukututkijoille mahdollisesti hyödylliset tietokannat esimerkiksi Suomen sukututkimusportaali -palvelun alle?

Olen suunnittelemassa tällaista portaalia ainakin omaan käyttööni, koska olen kyllästynyt siihen, että tieto on pirstaloituneena.

tkukkonen
03.02.11, 15:29
Mikä tämä hanke on? Mistä on kyse? Onko suunnitelmissa koota kaikki netissä olevat Suomea koskevat ja sukututkijoille mahdollisesti hyödylliset tietokannat esimerkiksi Suomen sukututkimusportaali -palvelun alle?

Olen suunnittelemassa tällaista portaalia ainakin omaan käyttööni, koska olen kyllästynyt siihen, että tieto on pirstaloituneena. Asia sai alkunsa keskustelusäikeestä "elektroninen Maamme-kirja" tällä foorumilla.

admin
03.02.11, 17:07
Olen tässä asiassa yrittänyt pysyä hiljaa, markkinoimatta sen enempää omia tekeleitäni.

Loin 2000 -luvun alussa tietokannan verkkoon joka sai nimekseen "Talko" - tai siis suomeksi "talkoo". Tietokannan periaatteena:
ei kaupallinen, ilmainen osaanottajille
työ tehdään talkoo -työnä. Omat aikaansaannokset sitä vastaan että pääsen katsomaan kaverin aikaansaannoksia.
kaikilla osaanottajilla on omat henkilökohtaiset nimi/salasanayhdistelmät
tietokannan sisältö ei siis näy esim. Googlelle...
osaanottajat saavat pääsyoikeuden
osaanotto = oma gedcom -aineisto luovutetaan siirrettäväksi Talko -kantaan, eli rehdisti sukututkimusharrastajan koko aineisto - niin muutkin ovat tehneet
gedcom aineistossa kaikilla elävillä on oltava syntymävuosi
Talko -tietokanta ei näytä elävien tiedoista muuta kuin sukunimi+etunimien alkukirjaimet
Finlander -forumissa keskustellaan löydetyistä epämääräisyyksistä ja mahdollisista vioista sekä löydöistä => yritämme siis parantaa aineiston oikeellisuutta yhdessä
jäsenet lähettävät uusia gedcom versioita kun suurempia muutoksia on tehty (päivitetään omaa kokoelmaa)Tällä hetkellä kannassa on 125:n sukututkimusharrastajan gedcom -kokoelmat tietoineen, oletuksineen ja virheineen. Tällä hetkellä kannassa henkilötietueita on vähän alle 2.000.000 ja muutama gedcom -tiedosto on työjonossa.

Talkoon omiaisuuksia
suktutkimusharrastajan gedcom on erillinen kokoelma ("collection")
"search by example" periaatteella; kaikki kentät hakukenttiä
voi etsiä kaikista kokoelmista tai jonkun yksittäisestä
voi mm. tulostaa esipolvigraafit, jälkipolvigraafit jokaisesta henkilöstä
ym.Finlander Forumin jäsenet(!!!) pääsevät tarkistamaan kenen kokoelmassa (http://finlander.genealogia.fi/content.php?46) jokin sukunimi tai paikkakunta esiintyy. Tarkemmin pääsee sitten hakemaan Talko -kannasta jäsenenä.

Online -käyttäjiä tietokannassa tällä hetkellä on 17 kpl, eli kanta on tutkijoiden käytössä.

Tietokanta sijaitsee kotimaisessa Sukututkimusseuran palvelimessa ja on tietenkin avoin Suku Forumin jäsenille samoilla ehdoilla kuin muille. Tiedätte mistä minut tavoitatte.

Tietokannan käyttäjän rajapinta on kolmikielinen (eng/ruo/suo). Siinä käytetty sovellus on toiminut hyvin kaikkina näinä vuosina. Ohjelmiston kehittäjä on myös ollut avoin järkeville kehitysehdotuksilleni.

Tämä ei ole sama kuin tämä "Maamme kirja" -ajatus koska tässä hyväksymme etteivät kaikki aineistot ole 100% oikeita ja tarkistettuja (ja pidämme tämä mielessä) - josta syystä projekti oli helpompi saada käyntiin silloin joskus.

Et silleen...

Hasse

admin
03.02.11, 18:23
Finlander Forumin jäsenet(!!!) pääsevät tarkistamaan kenen kokoelmassa (http://finlander.genealogia.fi/content.php?46) jokin sukunimi tai paikkakunta esiintyy.

Aikamoinen ruusis sinne Finlander Forumin tietokantaa katsomaan. Kuten kirjoitin kyseistä tietokantaa Finlander Forumin jäsenet pääsevät katsomaan, ei muut - koska haluan pitää ne tiedot poissa maailman eri hakukoneista. Eli sinne ei pääse kirjautumatta!!

Käyn tarkistamassa tilanteen ja hyväksyn tarvittaessa uusia jäseniä useamman kerran tänä iltana.

Hasse

admin
03.02.11, 18:55
Päätin kuitenkin laittamaan sen kannan tännekin sinne jäsenalueelle (http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=13247).

Pitäkää hauskaa!

Lasse1951
03.02.11, 19:13
Olen tässä asiassa yrittänyt pysyä hiljaa, markkinoimatta sen enempää omia tekeleitäni.

Tämä ei ole sama kuin tämä "Maamme kirja" -ajatus koska tässä hyväksymme etteivät kaikki aineistot ole 100% oikeita ja tarkistettuja (ja pidämme tämä mielessä) - josta syystä projekti oli helpompi saada käyntiin silloin joskus.


Vaikka Maamme-kirja viestiketjussa on pääsääntöisesti mainittu yksi mahdollinen sovellus ko. Suomi-kanta ajatuksessa, niin se ei vielä sulje pois muita mahdollisuuksia.
Toiminnanjohtaja asetti nimeenomaan työryhmän selvittämään miten viestiketjun perusajatus voidaan toteutta. Työryhmällä on perusselvitykselle aikaa huhtikuun loppuun jolloin työryhmä raportoi asiasta.
Itse olen hyvinkin tietoinen Talko tietokannasta, ja sen mahdollisuudet tulevat ehdottomasti käsittelyyn työryhmässä. Sama koskee myöskin muitakin mahdollisia ratkaisuja.

Suomen Sukututkimusseura
Lasse Holm
työryhmän pj

Giösling
05.02.11, 09:11
Pertti Vuorio on viestissään 22.1.2011 muistuttanut kymmenen vuoden takaisesta Orakkeli-rupeamasta, joka perusajatukseltaan oli sama.

Asiaa punnittiin tuolloin laajasti ja Markus Rantapuu palasi aiheeseen vielä 1.11.2006 privaattiviestissään allekirjoittaneelle.

Työryhmän kannattaisi, kuten Pertti mainitsi, tutustua Sukututkijatlistan arkistossa olevaan, asiaa koskevaan aineistoon, joka valitettavasti tällä hetkellä ei ole vapaasti luettavissa netissä, vaan vaatii kirjautumista mainitulle keskustelulistalle.

Konsultoisin myös silloin aktiiveja osaajia, jotta kerran tehty työ ei valuisi tyystin hukkaan.

Juhani Pesu

Seppo Niinioja
18.03.19, 02:45
Olen tässä asiassa yrittänyt pysyä hiljaa, markkinoimatta sen enempää omia tekeleitäni.

Loin 2000 -luvun alussa tietokannan verkkoon joka sai nimekseen "Talko" - tai siis suomeksi "talkoo". Tietokannan periaatteena:
ei kaupallinen, ilmainen osaanottajille
työ tehdään talkoo -työnä. Omat aikaansaannokset sitä vastaan että pääsen katsomaan kaverin aikaansaannoksia.
kaikilla osaanottajilla on omat henkilökohtaiset nimi/salasanayhdistelmät
tietokannan sisältö ei siis näy esim. Googlelle...
osaanottajat saavat pääsyoikeuden
osaanotto = oma gedcom -aineisto luovutetaan siirrettäväksi Talko -kantaan, eli rehdisti sukututkimusharrastajan koko aineisto - niin muutkin ovat tehneet
gedcom aineistossa kaikilla elävillä on oltava syntymävuosi
Talko -tietokanta ei näytä elävien tiedoista muuta kuin sukunimi+etunimien alkukirjaimet
Finlander -forumissa keskustellaan löydetyistä epämääräisyyksistä ja mahdollisista vioista sekä löydöistä => yritämme siis parantaa aineiston oikeellisuutta yhdessä
jäsenet lähettävät uusia gedcom versioita kun suurempia muutoksia on tehty (päivitetään omaa kokoelmaa)Tällä hetkellä kannassa on 125:n sukututkimusharrastajan gedcom -kokoelmat tietoineen, oletuksineen ja virheineen. Tällä hetkellä kannassa henkilötietueita on vähän alle 2.000.000 ja muutama gedcom -tiedosto on työjonossa.

Talkoon omiaisuuksia
suktutkimusharrastajan gedcom on erillinen kokoelma ("collection")
"search by example" periaatteella; kaikki kentät hakukenttiä
voi etsiä kaikista kokoelmista tai jonkun yksittäisestä
voi mm. tulostaa esipolvigraafit, jälkipolvigraafit jokaisesta henkilöstä
ym.Finlander Forumin jäsenet(!!!) pääsevät tarkistamaan kenen kokoelmassa (http://finlander.genealogia.fi/content.php?46) jokin sukunimi tai paikkakunta esiintyy. Tarkemmin pääsee sitten hakemaan Talko -kannasta jäsenenä.

Online -käyttäjiä tietokannassa tällä hetkellä on 17 kpl, eli kanta on tutkijoiden käytössä.

Tietokanta sijaitsee kotimaisessa Sukututkimusseuran palvelimessa ja on tietenkin avoin Suku Forumin jäsenille samoilla ehdoilla kuin muille. Tiedätte mistä minut tavoitatte.

Tietokannan käyttäjän rajapinta on kolmikielinen (eng/ruo/suo). Siinä käytetty sovellus on toiminut hyvin kaikkina näinä vuosina. Ohjelmiston kehittäjä on myös ollut avoin järkeville kehitysehdotuksilleni.

Tämä ei ole sama kuin tämä "Maamme kirja" -ajatus koska tässä hyväksymme etteivät kaikki aineistot ole 100% oikeita ja tarkistettuja (ja pidämme tämä mielessä) - josta syystä projekti oli helpompi saada käyntiin silloin joskus.

Et silleen...

Hasse


Olin tämän ihan unohtanut, kun sinne olisi mukaan päästäkseen pitänyt lähettää oma gedcom ja näytti olevan suunnattu lähinnä ruotsinkielisille. Ellei minulla ole voimassa olevia tunnuksia, voisitko järjestää? Geniin syöttämisen sivutuotteena voisin laittaa GEDCOMin lähinnä ongelmallisiksi osoittautuneista "profiileista". Sote-projektille on käynyt kuten tunnetaan, mutta Sinä et haukannut liian isoa palaa.


Terv. Seppo N.

PekkaV
18.03.19, 21:35
Sepon löytämä viestiketju on muistutus Suomi-tietokannan pitkäaikaisesta haaveesta.

Hassen TALKO on ollut erinomainen palvelu sukuharrastajille tallentaa tutkimustuloksiaan gedcom-muotoisina tiedostoina. Suositumpi ehkä ruotsinkielisellä puolella, mutta minun tietääkseni hän ei itse ole mitään kielirajoituksia asettanut. TALKON kaltaisen palvelun peruspuutteena voidaan pitää aineistojen erillisyyttä, sekä yhteyksien että laadun suhteen. Palvelumalli on myös kovin altis "ryöstökalastukselle" ; oman luovutetun gedcomin ja palvelusta kopioitujen tietojen suhteella on helppo keinotella.

V. 2011 Holmin Lassen alussa vetämä selvitystyö on saamassa näkyvää tuottoa tänä keväänä. Seuraavassa Jalmarissa kerrotaan, että huhtikuussa SSS:n kevätkokouksessa Suomi-tietokanta -hanke julkistaa 1. osion ; itse kunkin sukututkimusohjelmastaan tuottaman gedcom-tiedoston laatutyökalut itsepalveluna verkossa. Seuraavat osiot hoitavat yhteiseen kantaan sulautettavaksi tarkoitetut aineistot sekä yhteisen "Suomi-tietokannan".

Hankkeen vetäjänä haluan vielä korostaa, että emme tee tätä kokonaisuutta vapaamatkustajille vaan laatua arvostaville sukututkijoille, jotka haluavat antaa oman panoksensa kokonaisuudelle.