PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tulkinta Siuntion kuolleista


Yello
27.01.11, 02:00
Tervehdys!

Heitän tässä raadille vielä pureskeltavaksi pähkinän, jota on tulkittu useammalla eri tavalla:

1. Kuka tai ketkä on haudattu vuonna 1729 Huhtikuun 13. päivä?
2. Onko ylemmällä rivillä haudattu useampi henkilö, vai onko kyseessä haudatun henkilön omainen?
3. Onko alempi henkilö mahtanut kuulua samaan sukuun, vai onko sattumalta haudattu samana päivänä?
4. Mikä alempi henkilö oli ammatiltaan? Oliko tuo ammatti yleinen?


http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/siuntio/vihityt-kuolleet_1722-1770_ap/37.htm

En laita mitään omia enkä muiden tulkintoja tähän vaan lähdetään puhtaalta pöydältä ja katsotaan miten jatkuu.

-JH

karikukka
27.01.11, 07:05
Tulkintani mukaan
(ylempi rivi) klåckar Abraham och Mohr i Kyrck(an?)
(alempi rivi) swarfwarens Mor på kyrckgården

Näkisin tässä olevan
lukkari Abraham ja hänen äitinsä
sorvarin äiti


eli alempi kuuluu eri perheeseen

Karikukka

Yello
27.01.11, 13:47
Samoilla linjoilla ollaan tulkinnan kanssa. Mielestäni ylärivillä todellakin on kellonsoittaja ja hänen äitinsä. Erään tulkinnan mukaan siinä olisi kellonsoittajan äiti, mutta ainakin minun silmäni on erottavinaan sanan "och", jolloin kirkkoon olisi haudattu äiti ja poika. Saako joku tulkittua jotenkin muutoin? Itse olen kuitenkin sen kannalla, että kirkkoon on haudattu molemmat samana päivänä eikä pelkästään äitiä, joten molempien on pitänyt kuolla samoihin aikoihin.

Alemman rivin kanssa, joka ei kuitenkaan ole relevantti oman tutkimuksen kannalta otin ihan mielenkiinnosta esille. Itse tulkitsin Mohr sanan nimeksi Max, mutta silmäni on vielä harjaantumaton, joten uskoisin siinä kyllä lukevan kaikesta huolimatta Mohr. Ammattina sorvari hämmästyttää hiukan, kun niitä on ollut tuohonkin aikaan lähes joka pitäjässä. Mitä lienee sorvailtu? Tosin onhan näyttöä että jo 1300 vuotta ennen ajanlaskumme alkua on Egyptissä sorvailtu, niin miksipä ei 3000 vuotta myöhemmin myös suomessa...

-JH