PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kananojan kartano


TEN
20.01.11, 16:51
Hei!

Olen etsimässä tietoja Nuijamaalla Kananojan kylässä sijainneesta kartanosta, joka tunnetaan juuri Kananojan kartanona. Viimeimmäksi kartano on ollut Kaukas Fabrikin omistuksessa (pörssiyhtiön arkistoon on jo yhteys =)) ja se on ollut noin 1 200 ha kokoinen, ennen kuin jäi rajan taakse. Kiinteistöllä on ollut lukuisia omistajia mm. Suomen sodan kenraali vonFieandt. Nyt kysyisinkin millaisia tutkimuslöytöjä tai törmäilyjä olette kartanoon tai sen miljööhön ja ihmisiin tehneet. Kaikenlainen informaatio on arvokasta.

Oheessa on vielä jonkinlainen valokuva päärakennuksesta matkan varrelta. Kuvan ottohetkeä en tiedä ilmeisesti päärakennus on viime vuosituhannen alkupuolelta.

TEN

Essimi
20.01.11, 23:03
Sarka.fi (http://sukutilat.sarka.fi/) (sukutilat webissä) kertoo "perustietoja" tilasta, mm. päärakennuksen on rakennuttanut Otto von Fieandt.

kkylakos
21.01.11, 09:50
Oman kartanohutimukseni pohjalta suosittelen hakuja Historialliseen sanomalehtiarkistoon (http://digi.lib.helsinki.fi/index.html ).

Helena V.
21.01.11, 10:24
Otto .I Meurmanin Viipurin pitäjän historiassa, III (Kartanot), 1985, kerrotaan Kananojasta eli Liikasta pari sivua (s. 157-158).

t. Helena V.

TEN
21.01.11, 11:42
Hei te kaikki

Kiitos kommenteista, arvokasta tietoa joka tapauksessa, josta jo osan olin jo sisäistänyt aiemmin. Jos tutkimuksiinne on osunut löytöjä henkilöistä, jotka ovat olleet tekemisissä kartanomiljöön kanssa, olen edelleen kiinnostunut - toki kaikki muukin mikä tähän milenkiintoiseen kartanomiljööseen liittyy.

Kiitos!

TEN

tkukkonen
21.01.11, 19:33
Vanhaksi käyvä Lappeen historia, kirj Murto, kertoo läänityksestä jonka aikana Lappeen talollisista suurin osa oli velvollinen käymään taksvärkkitöissä Kananojalla. Ehkä tähän liittyi se, että lappeelaiset talonpojat (tai ainakin minulla on siitä esimerkki) kutsuivat itseään rälssitalonpojaksi vielä kun tämä läänitys oli purettu. Jos et tunne kirjaa, niin hanki käsiisi.