PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mistä lihaa luiden päälle, Sortavalan msrk (mm. Riekkala)?


JohannaM
17.01.11, 14:26
Tervehdys,
Näin suhteellisen vasta-alkajana tiedustelisin hyviä lisälähteitä / historiankirjoja ja muita vastaavia joista löytyisi lisätietoa alueella eläneistä esipolvista tai elinoloista yleensä. Mahdollisia kylähistorioita, vanhoja karttoja jne? Tutkin mieheni sukua, jonka karjalainen haara on Böhmejä Sortavalan Riekkalan saaresta. Ja luonnollisesti sukuun naidut naiset tuovat lisähaaroja (lähi)alueen muihin sukuihin.

Olen käyttänyt hiskiä, katihaa, sshy:tä (maksuttomat osat) ja selaillut jopa vanhoja digitoituja Laatokka-lehtiä. Mutta yhdellä valokuvalla ja pelkillä syntymä-kuolinpäivillä kovin luurangoksi jää aineisto.

Ja miten edetä 1700-luvulta taaksepäin?

Eli vinkkejä kaipailisin, jos joku muukin täällä tuota aluetta tutkii ja on hyviin aineistoihin/kirjoihin törmännyt. :oo:

UllaR
17.01.11, 15:37
Sivulla http://www.sortavala.fi/ kohdassa "Tietolähteitä" ja sieltä kirjallisuus löytyy paljonkin vinkkejä. Kirjojahan voi kysyä kaukolainaksi omaan kirjastoon.

Rishy42
17.01.11, 16:33
Suosittelen hankkimaan Sortavalan maalaiskunta : muistojenkirja / [ Sorvala säätiö]. Näköisp. Jyväskylä : Sorvalasäätiö, 1991. Saatavana myös CD-levykkeenä.
Itse hankin kirjan CD-levynä.
Kirjassa on hyvät kyläkuvaukset koulupiireittäin. Pikaisesti hakemalla löysin Riekkalasta useita mainintoja Böhmien taloista.

JohannaM
17.01.11, 18:30
Suosittelen hankkimaan Sortavalan maalaiskunta : muistojenkirja / [ Sorvala säätiö]. Näköisp. Jyväskylä : Sorvalasäätiö, 1991. Saatavana myös CD-levykkeenä.
Itse hankin kirjan CD-levynä.
Kirjassa on hyvät kyläkuvaukset koulupiireittäin. Pikaisesti hakemalla löysin Riekkalasta useita mainintoja Böhmien taloista.

Pitääpä tutustua tähän, näkyi löytyvän ihan lähikirjastostakin. Kiitos vinkistä. :)

Ja Ullallekin kiitos, näkyy olevan aika laaja tuo kirjallisuuslista. Pitää tutustua tarkemmin.