PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ruskealan ja Sortavalan Sorjoset


KSihvola
14.01.11, 15:54
Tervehdys!
Taas tarvitsisi lukuapua ja apua muutenkin.
Olen vuosia jos yrittänyt selvitellä äitini äitin sukujuuria ja tuonnehan ne Sortavalan suunnalle menevät.
Äidin äidin isän vanhemmat olivat Pekka Heikinpoika Sorjonen s. 4.5.1847 Ruskeala Särkisyrjä, k. 2.9.1915 Sortavalan Msrk Tukianmäki. ja Maria Spiridonova (Spiridona) Spiridonova joko patronyymi tai sukunimi, s. 1834 tai 1854, ei saa selvää.
Pekasta olen taaksekinpäin päässyt.

Ekasta linkistä löytyy Pekka Sorjonen, mutta en oikein saa selvää mitä siitä selviää?
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2160224

Toisesta Pekka ja Maria, ongelma sama. Vihkimisestä jotain, onko tuo vihkipäivä? Maria taitaa olla venäläistaustainen?
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2160865

Yst. Terv. Kimmo

H.Arjava
14.01.11, 16:37
Linkissäsi esiintyvät Päl eli Paavo Sorjonen ja Maria Parvinen, ei siis Pekka. Rivin lopussa on muuttomerkintöjä 'tullut silvulta' ja 'muuttanut sivulle..'

H.Arjava

H.Arjava
14.01.11, 16:46
Anteeksi hätiköinti. En katsonut sivua loppuun saakka. Kyseessä ilmeisesti veljekset. HisKissä näkyy heille lapsia.

Tekstistä saisi ehkä paremmin selvää kun tallettaisi sen ja kuvankäsittelyohjelmalla kirkastaisi sitä. Tätä olen itse onnistuneesti tehnyt.

H.Arjava

Tuula Cu
19.01.11, 16:01
Ekasta linkistä selviää, että Peter Henriksson Sorjonen on aiemmin mainitun veli (ilmeisesti edellisen loinen Paul Henriksson Sorjosen), syntymäaika, viimeisessä sarakkeessa lukee "1873 till pag. 325 - 2ndra bandet" - eli sivulle 325 toisessa (rippikirja?)niteessä.

Toisessa linkissä ollaan siellä toisessa niteessä sivulla 325 ja Maria Spiridovan kohdalla tosiaan lukee russinna (voi olla venäläinen, mutta adjektiivi voi tarkoittaa vain venäjänuskoistakin...), perässä lukee "18.6.1875 fått hinderlöshetsbetyg till giftermål från grekiska XXXX" eli saanut esteettömyystodistuksen vihkimistä varten. On niin suttuista, että ei oikein näy, mistä ortodoksisesta seurakunnasta on kyse, mutta arvattavasti Sortavalan orotodoksisesta. Hyvällä onnella vihkimisestä löytyy löytyy Sortavalan ortodoksisesta seurakunnasta paperia, vaikkapa nk. avioliittoasiakirja, sillä näistä olen löytänyt omaa sukuani. Nämä ovat käyttörajoitettuja eli näkyvät vain arkistoissa. Siinä sanottaisiin, tosin venäjäksi, mistä Maria on ja mikä on hänen isänsä koko nimi paitsi Spiridion.

Ortodokseja olen etsinyt Sortavalan tienoilla myös henkikirjoista, tässä on esim. Petter ja Maria henkikirjan lehdellä http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=387639ja siinä Maria näyttäisi olevan syntynyt vuonna 1854. Lisäksi kannattaa kammata Karjala-tietokannan kaikki Spiridionit ja Spiridionovat tai sinne päin, sillä nimi ei ole niin tavallinen. Henkikirjojen ja mahdollisesti ortodoksikirjojen avulla pääset eteenpäin.

Lykkyä tykö!

Tuula K

KSihvola
20.01.11, 23:38
Hei Tuula,

Paljon kiitoksia avusta. Näillä täytyy yrittää päästä jäljille.
Enpä taas muistanut noita henkikirjojakaan. Niistä tuli nyt hyötyä toiseenkin asiaan.

T. Kimmo