PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Esipolvitaulu seinälle!


louise80
13.01.11, 12:38
Olisiko kellään ideoita kuinka voisi toteuttaa kohtuu hinnalla esipolvitaulun jonka saisi isoksi (A2) tulosteeksi seinälle?
Haluisin siihen mukaan ainakin 7 tai 8 sukupolvea. Käytössä on sukujutut ohjelma, mutta sen "tulosta sukupuu" osan pikselit on niin pienet ettei sitä voi paljoakaan suurentaa, kun kirjaimet ja numerot jo pikselimössööntyy :(

Tai mistä saisi sellaisia täytettäviä 7-8 sukupolven esitauluja?

Tuula Kivelä
13.01.11, 13:20
Minäkin olisin kiinnostunut saamaan tuollaisen sukutaulun

Anitta I-E
13.01.11, 13:47
Minulla on sukutaulu, jossa on etusivulla paikat 9 sukupolvelle. Takana on vielä 10.-12. sukupolven rivit. Koko 58x64 senttiä, ei siis mikään A4 kerrannainen. Taulun olen hankkinut sukumessuilta. Taulun alareunassa lukee Lahden seudun sukututkijat ry.

kkylakos
13.01.11, 13:47
Nykyäänhän on aika paljon kuvapalveluja, joista saa isohkoja julisteita. Eli jos sukututkimusohjelmasta saa sopivassa formaatissa ulos kuvan, niin sellaisesta voisi olla apua.

Ameriikassa on sukututkijoille palveluita, mutta voi tulla kalliiksi ja skandikirjaimet jäädä matkalle.

louise80
13.01.11, 13:58
Meinasin juuri sellasaista kuin kkylakos varmaan tarkoitti, mutta resoluutiot ovat liian heikkoja ja kirjaimista tulee pikseli mössöä.

Olen myös joskus kauan sitten tilannut Hiskin sivujen kautta muistaakseni sellaisen 7 polven itsekirjoitettavan taulun joka oli iso mutta olen sen saanut jotenkin katoamaan vuosien varrella, eikä sillä taida olla enään sellasia, en ainakaan löytänyt verkkokauppaa enää.

L.E
13.01.11, 14:51
http://www.laurikarskela.com/sukutaulut.html

Onkos tästä mitään apu?

L.E

kkylakos
13.01.11, 15:13
Ulkomaalaisia palveluja, jos joku haluaa niitä testata

http://genealogy.about.com/od/wall_charts/Family_Tree_Wall_Charts_Wall_Chart_Printing.htm

Antti Järvenpää
13.01.11, 15:20
Monilla piirrustusohjelmilla voi tehdä laatikko kuvauksen esi-isistään. Moni sovellus sisältää esimerkiksi organisaatiokaavioiden piirtämisen valmiit pohjat, joita kuvittelisi voivan käyttää tähänkin.

Yleensä lähes kaikilla kopiolaitoksilla alkaa nykyisin olla suuria muistesuihkutulostimia. Viimeksi törmäsin sellaiseen Joensuun torin laidassa olevassa valokuvausliikkeessä (siinä istuvan hukan lähellä). Tuollaisella julistekokoon pystyvällä tulostimella tehdään esimerkiksi digijärjestelmäkameran kuvista näyttäviä tulosteita ja miksei myös sukupuita, jos vain on toimittaa originaali heille jpg muodossa.

Yksi tapa olisi myös tehdä sukupuu ensin askartelemalla ja sitten kuvata tulos hyväpiirtoisella kameralla ja tulostaa se sitten tuollaisella isolla tulostimella.

Lisäksi viime kesänä Tallinnan vanhassa kaupungissa harhailessani katselin keskiaika myymälässä mukiin meneviä sukutaulupohjia, joiden hinta taisi olla 3 tai 5 euroa.

vainoh
13.01.11, 16:49
Jos todella todella pelkistetty (nimet, vuosiluvut, vanhempiin ja puolisoon yhdistävät viivat) karu tulostus ilman laatikoita riittää, niin minulla on perl skripti joka tekee tekstitiedostosta suoraan pdf tiedoston haluttuun kokoon.

Tuskin tuota tulostetta itse seinälle laittaisin, mutta meni ihan täydestä sukutapaamisessa.

Tietenkin pdf'n joutuu viemään jonnekin mistä saa tulostettua tarpeeksi isolle paperille.


Lisäys: jos et tiedä mitä "perl skripti" tarkoittaa, niin tämä ratkaisu ei todennäköisesti ole sivua varten ;)


VäinöH

louise80
13.01.11, 16:57
Itse etsiskelelen nyt ihan sellaista mikä on sen verran "hieno" että sen voisi seinälle laittaa, ehkä sellaisen voisi itsekkin toki väsätä jos kävisi ostamassa tarpeeksi ison pahvin vaikka, maalata taustalle sen puun ja juuriston siihen ja ostaa sille vaikka kivat kehykset.
Toisaalta sellainen olisi kivempi missä olisi kaikki tiedot valmiina.

Marikki
13.01.11, 17:25
Minulla on kaikki sukupuutiedot My Heritage ohjelmassa ja sieltä myös äskettäin tilasin esipolvitaulukon, ja se on hieno ja selkeä. My heritage sivulla on valinnanvaraa millaisen taulun haluaa, saa itse valita taustan jne.
Muistaakseni maksoi alle 50,- euroa.

Sanna B.
13.01.11, 17:29
Minä ostin toissavuonna Tampereen Sukututkimuspäiviltä (ovat muuten nyt tulevana lauantaina!) sellaisen "seinälletarpeeksihienon", mutten kyllä muista, montako sukupolvea siihen meni, annoin sen nimittäin ystävälleni, joka tekee vielä kaiken käsin:).
Kokoa sillä oli varmaan A2, vai olikohan se neliön muotoinen? Aika iso kuitenkin.

Eli tuollaisilta sukututkimuspäiviltä sellaisen varmaan löytäisit.

t. Sanna

louise80
13.01.11, 17:36
Seinäjoen sukumessuille olen menossa helmikuussa, joten täytyy sieltä bongailla jos löytyis :)

Antti Järvenpää
13.01.11, 17:54
Jos omaa taiteellisia lahjoja, niin hyvä idea voisi olla maalta ensin oikea sukupuu, kuvata se sitten järjestelmäkameralla korkeatasoiseksi kuvatiedostoksi, jonka päälle voi useassa ohjelmassa ja vaikkapa valokuvien editointiohjelmassa laittaa tekstitiedot. Oletettavasti saisi laadukkaan lopputuloksen.

Jos kyse on esipolvista, on haarojen lukumäärä on ennakoitavissa, mutta jälkipolvia kuvattaessa pitäisi haarojen tieto olla jo maalatessa tiedossa. Periaatteesa taustana voisi olla ihan oikea valokuva luonnonkin puusta, mutta niissä oksanhaarat tapaa määräytyä luonnonoikuista.

Laitan tuohon alle esimerkin valokuvatusta puusta (Järvenpään rantapuiston joku puu), josta on kumitettu tausta pois. Esim. tällainen voisi toimia sukupuun pohjana. Katselin hiukan omia valokuviani, ja yllättäin en ole tullu juurikaan kuvanneeksi puita ja tuokin, joka on esimerkkinä, on perin huono resoluutioinen.

Ehkäpä olisi hyvä idea, että listan jäsenet laittaisivat näkysällä yleiseen käyttöön puplic domain periaatteella sopivia sukupuun taustaksi käyviä luonnon puu kuvia. Tuollaisia voisi olla tarjolla vaikkapa SSS:n palvelimella korkearesoluutioisena, niin että ne voitaisiin tulostaa kohtuu tasoisena julistekoossa.

Olisiko tässä ideaa? Tätähän tiedustellaan aina aika ajoin.

blue-eyed
13.01.11, 18:42
Tässä tekijä -mallit ja hinnasto

http://www.anukovalainen.com/sukupuugalleria

maria46
13.01.11, 19:16
Seinäjoen sukumessuille olen menossa helmikuussa, joten täytyy sieltä bongailla jos löytyis :)

Myös minä ja mieheni olemme tulossa Seinäjoen Sukumessuille, kävimme ensimmäisen kerran viime vuonna.
Toivottavasti tapaan siellä joitakin henkilöitä, jotka ovat "samaa sukujuurta".
Esimerkiksi 1800-luvulta Backman, Kahra, Hietanen....:confused:
Jurvaa ja Laihiaa.

esg
13.01.11, 19:22
Minulla on vanha Family Tree Maker-ohjelma. Se tekee kuinka suuren esipolvitaulun tahansa, mutta tulostetut A4:set pitää teipata tarkasti yhteen.
Minulla oli tällainen noin 2 m x 60 cm teipattuna vaimon vaatekaapin oveen.

Erkki S.

Erkki A Tikkanen
13.01.11, 21:05
Jos on yhtään tietokoneen hallinta hanskassa, tässä mainio ohjelma askarrella esivanhempaintaulu. Mielikuvitusta mukaan ja lopputulos on vaikka kuinka hieno seinällekin laitettavaksi.
Tulostus vain jossain kopioliikkeessä isolla mustesuihkarilla ja kehyksiin :)

http://www.smartdraw.com/specials/family-tree-template.htm?id=343808&gclid=CN-cjNPpt6YCFYkL3godmhmTIw

Essimi
13.01.11, 21:12
Teetin toissajouluna monelle sukulaiselleni kauniin sukupuun valmiiseen pohjaan, jota saa ostaa (sallinette mainostuksen?) Postimuseon myymälästä Helsingin pääpostitalossa. Se on taitettava yksinkertainen, mutta nätti pohja tyylikkäissä mokkajäljitelmäkansissa. Annoin kalligrafiaa taitavan henkilön tekstata pohjalle tiedot lahjansaajan muutamista esipolvista. Pohjaan olisi mahtunut valokuvatkin esivanhemmista, mutta niitä ei minulla ollut. Joka tapauksessa lahja oli jokaiselle saajalle sen joulun ehdottomasti mieleisin lahja.
No, sukututkimusohjelmaa tässä tarvittiin vai tietojen välittämiseen sille tekstaajalle. HYVÄ lahjaidea joka tapauksessa.

Lasse1951
13.01.11, 22:03
Iltaa,

Jos sukuohjelmasi osaa tehdä gedcom tiedoston sun datasta, niin voit käyttää ohjelma nimeltä Genealogica Grafica. Ohjelma tekee useita eri sukukaavioita html muotoon, eli webbisivumuotoon. Niitä voi sitten käyttää jossain liikkeessä tulostettavaksi vaikkapa Rullatulostimella. Kokeiltu on ja toimii.

Ohjelma löytyy tästä http://www.genealogicagrafica.nl/ ohjelma on nk. shareware, mutta noi peruskaaviot eivät vaadi ostoa.

Tässä esimerkki ulkonäöstä: http://www.sursill.net/eas.htm

Värit, fonttikoko ja taustakuva voi itse määritellä.

Lasse

Tiina Miettinen
13.01.11, 22:06
Hei,

Pieni mainos! Allekirjoittaneen piirustamaa sukutaulupohjaa tosiaan myydään jälleen ensi lauantaina 15.1.2011 Tampereen Sampolan Sukututkimuspäivässä. :)

Sukutauluun mahtuu yhden henkilön kaikki neljä polvea eli 16 esivanhemman nimeä vaakunakuvioihin. Pohja on kokoa A3, painettu kartongille vaalealle pohjalle. Tyyli on omaksuttu 1600-luvun puupiirroksista, joita löytyi tuohon aikaan Suomessa painetuista julkaisuista. Tampereen seudun sukututkimusseura myy myös samaa tyyliä olevia sukutaulupostikortteja, jonka voi täyttää ja lähettää tai kehystää seinälle. Valkoista pohjaa voi oman mielensä mukaan sävyttää vaikka vesiväreillä tai puuväreillä. Hintaa en muista mutta eivät ne maksa kovin paljon.

Jukka Blomqvist
14.01.11, 22:45
Ystävät!
Olen teettänyt useita esipolvitauluja käyttämästäni Family Tree Maker -tietokannastani (onnistunee muistakin ohjelmista) sukulaisille ja ystäville lähimmässä kopiopalvelussa. Kuva vain muistitikulle tai sähköpostina pdf-muodossa. Kuvan saa melkein minkäkokoisena tahansa ja vain leveys on käytännössä rajoite, koska paperi tulee rullalta. Muistaakseni paperi on maksimissaan noin metrin levyinen. Laatu on erinomainen ja hyvin luettava.
Lasteni esivanhemmat esim. 16 polvessa mahtuvat tulosteelle, joka on 73 cm leveä ja 11,9 m pitkä. Jo todella suuren sukupuun saa tulostettua A1-kokoiselle paperille ja maksanee 25-30€ paikasta riippuen.JukkaB

louise80
21.01.11, 22:28
Otin nyt kynän ja pensselin kauniiseen käteen ja maalasin itse sukupuun johon mahtuu 6 polvea (aloitushenkilön lisäksi viisi polvea) :p:
Tarkoitus olisi kuvata tuotokseni digitaaliseen muotoon 10 megasella kameralla, ja muokata sitä hieman photosopilla ja kirjoittaa siihen nimet ja lähettää se teetettäväksi. Tarkoitus olisi teettetyttää iso juliste joka kehystettäisiin tai ehkäpä jopa canvas taulu.

HMJ
29.01.11, 18:59
Leikkaa/liimaa-menetelmä

Hahmottelin paperille puun oksineen lyijykynällä.
Tulostin kauniilla fontilla tekstaamani tiedot.
Leikkasin pienet laatikot ja sijoitin puiden osille ja juuriin.
Vein kopiolaitokselle (heillä on kopiokoneen suuria rakennuspiirustuksia varten) haluamani kokoisen akvarellipaperin ja he kopioivat puuni teksteineen. Ei jäänyt lappusista rajoja kun "revin", en leikannut saksilla.

Valmiin tulostetun akvarellipaperin maalasin sitten vesiväreillä kauniiksi puuksi lehtineen jonka sain kehyksiin. ~250 henkeä.

Oli kiva antaa suvun vanhimmalle syntymäpäivälahjaksi.
Työtä ja aikaa siihen meni, mutta lopputulos oli kaunis.

Helena

berg
30.01.11, 17:03
Olisiko kellään ideoita kuinka voisi toteuttaa kohtuu hinnalla esipolvitaulun jonka saisi isoksi (A2) tulosteeksi seinälle?
Haluisin siihen mukaan ainakin 7 tai 8 sukupolvea. Käytössä on sukujutut ohjelma, mutta sen "tulosta sukupuu" osan pikselit on niin pienet ettei sitä voi paljoakaan suurentaa, kun kirjaimet ja numerot jo pikselimössööntyy :(

Tai mistä saisi sellaisia täytettäviä 7-8 sukupolven esitauluja?

”kuinka voisi toteuttaa ?”
—jos omistat jonkun grafiikkaohjelman Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Corel jne. niin sillä saat helposti piirrettyä isonkin sukupuun.

”isoksi (A2) tulosteeksi seinälle?”
—lähetät tekemäsi sukupuu tiedoston netissä suurkuvatulostamoon
Paras mahdollinen tapa on lähettää tiedostot PDF-tiedostoina

”pikselit on niin pienet ettei sitä voi paljoakaan suurentaa, kun kirjaimet ja numerot jo pikselimössööntyy”
—tuon vältät käyttämällä riittävän suurta resoluutiota sukupuuta tehdessäsi.
Kaukaa katsottavaan riittää esim. 156 dpi, 300 kestää vaikka nenä kiinni lasissa tarkastelun.

Olen noita jokusia värkkäillyt myös tämän foorumin jäsenille, kuvankäsittelyohjelmasa tuollaisen tekeminen on helppoa, vaikka potreteilla kuvitettuna.
Tuohon tulostuskokon 420 x 594 mm (A2) en pysty kun digikoneeni max. arkkikoko on 33 x 105 cm.

”… kohtuu hinnalla”
tuon kokoisen tulostaminen paperille maksaa alle 20€, kankaalle (Canvas) n. 40 €

Hannu Seppinen
02.02.11, 12:38
Jos on yhtään tietokoneen hallinta hanskassa, tässä mainio ohjelma askarrella esivanhempaintaulu. Mielikuvitusta mukaan ja lopputulos on vaikka kuinka hieno seinällekin laitettavaksi.
Tulostus vain jossain kopioliikkeessä isolla mustesuihkarilla ja kehyksiin :)

http://www.smartdraw.com/specials/family-tree-template.htm?id=343808&gclid=CN-cjNPpt6YCFYkL3godmhmTIw

hei

tietojen syöttö oli helppoa, mutta kun yritin tulostaa sitä, se teki sen liian pienellä fontilla ja kun tein siitä PDF-tiedoston, sama juttu, kun PDF-tiedostoa katsoi zoomaamalla, ei tekstistä saa selvää? mitenkä sen saa kopioitua, niin, että sen voi viedä kopioita valmistavaan liikkeeseen.
t. hannu s.
t. hannu s.

louise80
02.02.11, 13:58
Tänään tupsahti postisetältä 70x105cm kokoinen esipolvitaulu, sitten vain galligrafia kynä kauniiseen käteen ja kirjoittamaan tiedot ylös :D: Ja sitten voisikin lähteä kehysostoksille.

berg
02.02.11, 16:04
hei tietojen syöttö oli helppoa, mutta kun yritin tulostaa sitä, se teki sen liian pienellä fontilla ja kun tein siitä PDF-tiedoston, sama juttu, kun PDF-tiedostoa katsoi zoomaamalla, ei tekstistä saa selvää? mitenkä sen saa kopioitua, niin, että sen voi viedä kopioita valmistavaan liikkeeseen. t. hannu s.

”liian pienellä fontilla”
—eikö fonttia voi vaihtaa (eihän se vaihto kyllä paljon kokoon auta kun tietokoneella käytettävien ”fonttien” kokoerot eivät ole kovin suuria)

Enemmän asiaan auttasi suurentamisessa jos voisit asettaa tekstin ns. pistekoon suuremmaksi tai/ja vielä parempi jos voisit käyttää sellaista ”fonttityyppiä” (esim. OpenType) joka ei ole pikselimuodossa. Nuo pikselifontit (näyttö-, screen-) on tarkoitettu kirjoitusmerkkien näyttämiseen tietokoneen näytöllä – ei tulostukseen.

jos kerrot mikä on po. ohjelmalla tehdyn dokumentin tiedostomuoto niin yritän ….

Hannu Seppinen
03.02.11, 21:25
hei

smartdraw .sdr pääte.

t. hannu s.

berg
04.02.11, 00:30
hei

smartdraw .sdr pääte.

t. hannu s.

kaivelen ratkaisua pikselöitymättömään suurennokseen ja palaan asiaan.

ps.
voisitko pistää mulle pienen.sdr esimerkkidokumentin (esim. piirretty viiva ja sana) sähköpostin liitteenä niin tsekkaan samalla kirjasinttypin.

berg
04.02.11, 13:48
hei
smartdraw .sdr pääte.
t. hannu s.
—no niin kokeilu suoritettu
Ohjelman ylävalikossa voit valita tekstin pistekoon riittävän suureksi jota se ei ”pikselöidy”. Käytin oheisessa kokeilussa kirjasimena ”Palatino 36 pt/Bold”.
Usean sukupolven ”paperista” tulee niin suuri, että et voi tulostaa sitä kotitulostimella yhdelle A4:lle ja viedä suurennettavaksi vaan se pitää tallentaa pdf-muosossa ja lähettää esim. netissä suurkuvavalmistamoon tulostettavaksi. Kokeilin myös tallennusta .dox dokumenttina (MS-Word) sekin näyttää tulostuvan hyvälaatuisena (ei pikselöidy).
Liitteenä pieni osasuurennos tulosteesta, kuva ohjelman ”työpöytästä” ja ruutukauppaus sukupuusta. Käytin tulosteessa resoluutiota 180 dpi.

berg
04.02.11, 20:58
—no niin kokeilu suoritettu

—ps.
Tutkailin vielä tuota smartdraw-dokumentin laatua. Ilmeisesti tuolla ohjelmalla ei kannata tehdä sukukirjaan painettavia sukupuita. Mm. nimilaattojen varjona näyttää kaytetyn ”toimistorasteria” aidon gradientin asemesta. Tästä on seurauksena, että niihin kohtiin tulle painettaessa ikävän näköinen ”moire”. Lisäksi ohjelma käyttää ”tekstinkäsittelykirjasimia” jotka tekevät rumaa kirjainvälistystä ja omituisia sanavälejä.

Värkkäilin vielä esimerkin jossa vasemmalla on SmartDrawlla ja ”toimistokirjasimilla”, oikealla on grafiikkaohjelmalla, Open Type -kirjasimilla ja suhteellisella kirjainvälistyksellä tehdyt nimilaatat.

berg
04.02.11, 21:02
uusi yritys liite edelliseen

berg
05.02.11, 14:59
hei
smartdraw .sdr pääte.
t. hannu s.

Yksityisviestien potilaatikkosi on täynnä
—can not accept further messages until they clear some space.
terv.
pelaaks*gmail.com
vastaukseni yv. kysymykseesi on kyllä

louise80
25.05.11, 16:30
Tässä minun tauluni nyt on vihdoin kehyksissä :D
http://aijaa.com/v.php?i=007978094005.jpg

louise80
25.05.11, 16:49
Tässä minun tauluni nyt on vihdoin kehyksissä :D
http://aijaa.com/v.php?i=007978094005.jpg

Ja taulun koko on 70cm x 100 cm.

Juha Pehkonen
27.05.11, 07:33
Minulla on sukutaulu, jossa on etusivulla paikat 9 sukupolvelle. Takana on vielä 10.-12. sukupolven rivit. Koko 58x64 senttiä, ei siis mikään A4 kerrannainen. Taulun olen hankkinut sukumessuilta. Taulun alareunassa lukee Lahden seudun sukututkijat ry.

Mainittuja "lakanoita" myy tosiaan Lahden seudun sukututkijat. Kannattaa ostaa kaksi, jolloin koko 12 sukupolvea näkyy kerralla. Hinta on 2,50 €/kpl + postimaksu. juha.pehkonen(at)phnet.fi.