PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Brittiläinen kuumailmapallo pommitti Sallaa


mika68
12.01.11, 21:32
Brittiläinen kuumailmapallo pommitti Sallaa 1919,

tuollainenkin on tapahtunut joskus Neuvosto-Venäjän sisällissodan aikana, mutta miksi suomalaista Sallaa?

Luin tuon brittiläisen ilmalaivan ilmestymisen Kuolajärven (nyk. Sallan) taivaalle Tuntsan Kojamot-kirjasta, joten eiköhän se pidä paikkansa, ja muutaman pommin pudottivat suomalaisten niskaan.

Mika J

mika68
12.01.11, 22:02
En mene varmaksi sanomaan, mutta saattoi olla kuumailmalaivakin tyyliin Saksan Zeppelin.


Mika J

Matti Sandqvist
12.01.11, 23:23
Britit värväsivät kesäkuusta 1918 alkaen Muurmannilla olleita ja sinne kulkeutuneita suomalaisia - lähinnä entisiä punakaartilaisia - palvelukseensa. Heistä muodostettiin Muurmannin legioona tarkoituksena torjua saksalais-suomalainen hyökkäys, jonka merkkeinä britit pitivät suomalaisten vapaajoukkojen operaatioita Itä-Karjalassa ja Petsamossa. Olihan I MS käynnissä. Sallaan pudotetut pommit liittyivät tähän, vaikkakin tapahtuivat Saksan romahtamisen jälkeen. Ei ollut Zeppelin, vaan muistaakseni sen aikainen leko. Selvinnee tarkasti Jukka Nevakiven kirjasta "Muurmannin legioona".

Mika, kun olet kiinnostunut Lapin asioista, hanki ihmeessä Mikko Uolan tuore kirja "Vallankumouksellisia, vakoilijoita ja aseveljiä. Myyttejä ja tosiasioita Lapin historiasta 1910-luvulta 1940-luvulle". Mm. saksalaiset Lapissa on käsitelty yksityiskohtaisemmin kuin koskaan aikaisemmin.

Matti Sandqvist

Korpikari
14.01.11, 17:02
Katselin Tuntsan Kojamo kirjaa sivua 281 ja siellä todellakin puhuttiin lentokoneesta.
Ei kuumailmapallosta, mikä oli norjalainen nimeltänsä < Norja > ja pörräsi noilla nurkilla 20 - luvun loppuluolella.

Lentokone oli yksipaikkainen Spotwith Baby ja lähti Murmanskista HMS Nairana - laivalta.
HMS Nairana oli, englantilaisten tyypilliseen tapaan, takavarikoitu ausseilta ja muunnettu vesitaso - tukialukseksi.
Vuonna 1920 alus luovutettiin takaisin omistajalleen Tasmanian Steamship Companylle.

Nykyjänsä taitaa olla, tämän harvinaisen tasmanialaisen kotkalajin Nairana - nimen mukaan, luokitettu kokonainen "laivasto", eli tässä tapauksessa saattuetukiluokka.