PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukunimien kirjoitusmuodoista


mika68
09.01.11, 12:32
Tästä aiheesta on ollut aiemmissakin viestiketjuissa, mutta ajattelin laittaa aiheesta uuden viestiketjun.

Eli sukunimien kirjoitusmuodoista. Ruotsinkieliset kirjurit ovat vääntäneet suomalaisia nimiä kielikorvansa mukaisiksi.

Jotkut , kuten Kosunen ja Kosonen saattavat olla sama alkuperää. On kirjoitettu mm. Kosuin ja Kosoin. Tai sitten kyseessä on alunperin kaksi eri sukunimeä.

Entä saamelaisalueella? Esim. sukunimi Saida, onko se saamelaisten suussa ollut nykymuodossa Saija vai vanhassa kirjoitusasussa Saida?

Suomalainen Jackola ja Jacola ovat varmaan olleet Jaakkola Sodankylässä ja Itä-Lapissa.

Tietysti seuraamalla sukunimeä taaksepäin selviää, että mikä sen suomalainen muoto olisi ollut esim. 1700-luvun alussa.

Entä jos sukunimen suomalainen asu on muuttanut muotoaan sukupolvien aikana?


Mika J

artturi
09.01.11, 14:31
Itsekin olen joskus takertunut samaan ongelmaan. Mikä sitten on suomalaista ja mikä ei.
Nyt vähän aihetta sivuttaen esimerkkinä paikkakunta Honkajoki joka oli pitkään 1900- luvulle Hongonjoki nimisenä. vaihdettiin jossain 30-50-luvullakohan.
Tässäkin on varmaan hyvä miettiä miltä itsestä tuntuu. Itse laitan usein sen muodon minkälaisena nimi tänä päivänä esiintyy kuten Puckarolammi josta on muotoja Pukarolammi, -lampi, Pukaralampi ja nykyinen talonimi ja sukunimi Pukaralammi joten itse olen tutkimuksissani käyttänyt sitä.
Mutta jos on hävinneitä sukunimiä miellän sen kirjoitusasun perusteella mitä useimmin käytetty ja muutan suomalaisempaan. Jos on jokin jerfi tai järfi niin kyllä se on mielestäni järvi.

Mutta nämä olivat tietysti minun mielipiteeni. :)

Kaija Salminen
09.01.11, 16:18
Hei!

Onko alla oleva SSS:n vanhoilla www-sivuilla oleva linkkilista henkilönnimistä teille tuttu (uusilla sivuilla sitä ei taida olla): http://www.genealogia.fi/nimet/

Linkistä löytyy kymmenittäin nimien tulkintaa ym. käsitteleviä artikkeleita, joista voi saada apua omiin nimiongelmiin. Erityisesti heti alussa olevat Sirkka Paikkalan artikkelit sisältävät perustietoa nimien kirjoitustavoista. Tässä hänen artikkelinsa "Sukunimet sukututkimuksessa" http://www.genealogia.fi/nimet/nimi17s.htm.

Osa artikkeleista saattaa olla tiedoiltaan vanhentunutta, ja varsinkin loppupuolella olevat linkit lakeihin ja asetuksiin kannattaa ehkä hypätä yli.

Terv. Kaija