PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Avioton lapsi


Hankku
09.01.11, 08:35
Mistä ja miten saisin tietoa aviottoman lapsen isästä?
Virkatodistuksesta ja digiarkistosta olen saanut seuraavat tiedot:
Edla Savolainen s.24.8.1858 Sumiainen, nton, kuoli 1939 ntonna.
Lapsi: Johan (Juho) Elis Savolainen, synt. 30.4.1877 Laukaa (Vatia 5)

Jaana Leino
09.01.11, 13:07
Saattaa olla vaikeaa. Itse olen nyt yli kymmenen vuotta "hakenut" tuffalleni isää, vielä en varmuutta ole asiaan saanut. Minulla on tästä miehestä valokuva ja etunimi tiedossa ja siltikään ei ole vielä onnistunut. Itselläni on kyllä melko varma tieto,jonka olen saanut yhdistelemällä sukulaisten ja "kyläläisten" tietoja.

Jos vain mahdollista niin kysele sukulaisilta, aina joku jotakin muistaa, kaikki pinemmätkin vihjeet saattavat olla hyödyksi. Myös vanhemmat ihmiset kotipaikkakunnalta saattavat muistaa. Onnea etsintään!

jukkaukkola
09.01.11, 14:15
Voisit ensimmäiseksi tarkistaa Laukaan/Nurmijärvi srk:n ns. "Mustat Kirjat" salaripitetyt v 1877-1884,jos jotain löytys.Toiseksi kannatta myös tarkistaa Laukaan kesäkäräjät v 1877,en kylläkään usko että asia olisi ollut käräjillä,kun ei ole sakotettu.

artturi
09.01.11, 14:35
Yhdyn Jaanaan että sukulaisilla tai jopa kyseisen henkilön vanhoilla naapureilla tai kyläläisillä voi olla tietoa, mutta on taas eri asia vaikka olisi tietoa haluavatko sukulaiset ottaa tällaisen arkaluontoisen asian puheeksi. Mielestäni asiassa ei ole kuitenkaan mitään erikoista koska itsellänikin on suoralla isälinjalla avioton lapsi piikaplikalla ja vähän harmittaa kun loppui suora isälinja.

Arttu

Kaisa Kihl
09.01.11, 16:18
Yhdyn Jaanaan että sukulaisilla tai jopa kyseisen henkilön vanhoilla naapureilla tai kyläläisillä voi olla tietoa, mutta on taas eri asia vaikka olisi tietoa haluavatko sukulaiset ottaa tällaisen arkaluontoisen asian puheeksi. Mielestäni asiassa ei ole kuitenkaan mitään erikoista koska itsellänikin on suoralla isälinjalla avioton lapsi piikaplikalla ja vähän harmittaa kun loppui suora isälinja.

Arttu

Kannattanee yrittää käräjäpöytäkirjoista.

Suomessa on tämänpäiväisen HS-lehden mukaan yli 100 000 henkilöä, joilla ei ole tunnettua isää. Ehkä kohtapuoliin virastojen henkilöt päättävät, mitä tietoja jakavat kunkin suvusta, kertovatko aviottomista tms. kauheuksista ;( Itä-Euomen hovioikeus langettaa ehdollisia tuomioita insesti-jutuissa, mutta edelleen kauhistellaan ÄPÄRÄÄ, kuten avioton lapsi usein on kirjattu. Kyllähän ne isät on yleensä tiedetty, mutta rahalla on moni juttu kuitattu ja salattu. Ellei ole käräjiin saatu. Taikka muuten syntiä anteeksi annettu...

Mitä väliä isälinjalla? itse asiassa äitilinja on usein ainut tosilinja. Äidit ne on taloja pystyssä pitäneet ja miehet maailmalla kuljeksineet.

Viimeksi olen selvitellyt v. 1907 syntyneen, Kuhmon taisteluissa kuolleen miehen taustaa. Toivottavasti kiihtelysvaaralaiset virkailijat ovat jatkossakin yhtä ystävällisiä kuin tähänkin asti. Isästään parivuotiaana orvoksi jäänyt tytär on saanut heiltä tiedon isän äidistä, joka ei ollut vihitty ja lapsiparka siis synnin tulos. Mutta osasi tämäkin syntinen sotia ja kuolla maansa puolesta!

Kunnia kaikille naisille ja heidän lapsilleen, olkoot millä tavalla tahansa alkunsa saaneet!! tervehtien Kaisa

Hankku
11.01.11, 16:28
Kiitos tiedoista. Isästä on muutama versio suvun keskuudessa, mutta tiedot ovat jonnin verran ristiriitaisia. Olisi vain kiva tietää asia. Sitähän tämä suvun selvittäminen on, että nälkä kasvaa syyessä. Aikoinaan asiasta ei ole edes puhuttu sen aiheuttaman häpeän takia. :rolleyes: