PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Paavo Matinpoika Halonen


mika68
07.01.11, 21:54
Etsin vanhempia Paavo Haloselle (s.5.3.1724 tai 10.4.1734). Sodankylän kuolleissa (24.1.1789) hänen syntymäaikansa on kuoliniästä laskettuna 10.4.1734. Hän oli aviossa Margetan (s.26.10.1733) kanssa.
Varhaisin rk-merkintä, jonka Paavosta olen löytänyt niin on Sodankylän rippikirjasta 1750-57 (kuva 30) vaimonsa Margetan veljen Pekka Värriön perheessä renkinä.
Mutta Paavon lapsuudenkotia en ole löytänyt mistään. Onkohan kellään parempaa tietoa?
Olen yrittänyt sovitella häntä Hietasuvannon Matti Halosen pojaksi onnistumatta.


Mika J

mika68
07.01.11, 22:53
Paavo ei sovi kyllä Hietasuvannon Matti Halosen eikä kirkonkylän Lauri Halosen pojaksi, ja muita Halosia ei tuohon aikaan Sodankylässä ollut. Ei sovi myöskään Halos-sukuisten Luirojen perheisiin.

Kemijärveltäkään en ole löytänyt sopivaa Paavoa, joten katse suuntautuu Kuolajärven suuntaan. Siellä on 1746-52 rk:aan http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kemijarvi/rippikirja_1746-1752_ik198/33.htm merkitty Sigfrid Halonen ja hänelle renki Matti, joka kuolee 1747. Halonen ei varmankaan ole Matin alkuperäinen sukunimi, mutta olisiko isäntänsä mukaan ottanut sen ja pojasta Paavostakin tullut sitten Halonen.


Mika J

mika68
08.01.11, 09:42
Matti on kuitenkin Paavon isä, ainakin syntyneiden luettelon mukaan, kun Paavon lapsia on kastettu.
Tämmösen teorian kehittelin, että Paavon isä Matti oli renkinä Sigfrid Halosella Kuolajärvellä ainakin 1746-47, sitä ennen ehkä jossain muualla, koska Sigfrid ei sitä ennen rk:n mukaan asunut Kuolajärvellä. Matti olisi omaksunut isäntänsä sukunimen, joka olisi siirtynyt Paavolle.
Kohta puoliin voisi selata Kemijärven ja Sodankylän rippikirjat ja etsiä Paavo Matinpoikaa niistä.


Mika J

mika68
08.01.11, 12:04
Näkyy Matti ilmestyneen Sigfrid Halosen rengiksi 1744, mutta mistä ja missä on Paavo?


Mika J

jukive
08.01.11, 13:01
Mielestäni Paavo Matinp. isä on Matti Erkinp. Halonen. Matti Erkinp. asui Karppisen paikkaa, jonka hänen isänsä Erkki Paavonp. Halonen otti Keminkylän veroluettelon mukaan 1700 hallintaansa Jaakko Karppiselta.

Vuoden 1734 Keminkylän veroluettelossa Matti Erkinp. Karppinen (Halonen) merkitään kuolleen. Keminkylän rippikirjassa Matti Erkinp. ei kuitenkaan enään näy, joten hän kuollut juuri ennen rippikirjan alkua.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=3929&pnum=23

Yllä olevassa rippikirjassa näkyy, että Sigfred Carpinen (Halonen) on muuttanut Kuolajärvelle.
Samoin mainitaan Matti Karppisen leski Elin ja hänen uusi miehensä Paavo Niilonp., joka on veroluettelon mukaan sukuaan Ryssä, Riesto tai jotain sinne päin.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=3929&pnum=49

Yllä olevassa kuvassa näkyy jo poikapuoleksi merkitty Paavo ja samoin poikapuoleksi merkitty Erkki. Paavo Niilonp. ja Elina ja poikapuoli Erkki muuttavat pois Keminkylästä, mutta Paavo (Matinp.) jää Karppiseen. Paavo Matinp. on myöhemmin renkinä Värriöllä, josta ottaa vaimon itselleen.

Matti Erkinp. Halonen-Karppinen ja Keminkylästä Kuolajärvelle muuttaneet Erkki Erkinp. Halonen ja Sippa Erkinp. Halonen ovat siis veljeksiä.

Sippa Haloselle Kuolajärvelle rengiksi ilmestyvä Matti (s. 05.04.1727) on todennäköisesti Matti Erkinp. Halonen Karppisen poika, mutta tätä ei kuitenkaan pysty varmaksi todistamaan. Matti Matinp. oli siis renkinä setänsä Sipan luona.

Noin minä olen tuon tutkinut, toivottavasti tulin ymmärretyksi.

mika68
08.01.11, 13:10
Tuli selväksi.
minäkin epäilin tuota Karppisen paikkaa ja siellä olevaa Paavoa etsimäkseni Paavoksi. En tosin älynnyt, että myöhemmässä rk:ssa Paavo Matinpoika oli nimellä Paavo Karppinen Kemikylässä.


Mika J

jukive
08.01.11, 20:02
Paavali Halosen sukuseuran sivuilla virheellisesti kerrotaan Paavo Matinp. (05.03.1724) ja Matti Matinp. (05.04.1727) vanhemmiksi Rovaniemellä 02.02.1724 Elina Erkint. kanssa avioituneen Matti Paavonp. Halosen.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rovaniemi/rippikirja_1721-1741_ik374/46.htm

Paavo Matinp. Halonen oli sotilas Enqvist Rovaniemellä ja yllä olevasta linkistä lähtien voi seurata hänen perheensä vaiheita.

Muutenkin noita Halosen sukuseuran tietoja voisi laittaa ajan tasalle.

mika68
08.01.11, 20:25
Paavali Halosen sukuseuran sivuilla virheellisesti kerrotaan Paavo Matinp. (05.03.1724) ja Matti Matinp. (05.04.1727) vanhemmiksi Rovaniemellä 02.02.1724 Elina Erkint. kanssa avioituneen Matti Paavonp. Halosen.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rovaniemi/rippikirja_1721-1741_ik374/46.htm

Paavo Matinp. Halonen oli sotilas Enqvist Rovaniemellä ja yllä olevasta linkistä lähtien voi seurata hänen perheensä vaiheita.

Muutenkin noita Halosen sukuseuran tietoja voisi laittaa ajan tasalle.

Onko tuo Matti (s.5.4.1727) Paavon (s.5.3.1724) veli? Itse en ainakaan ole löytänyt ko. Mattia. Ei löydy ainakaan Paavon yhteydessä.


Mika J

jukive
08.01.11, 21:23
Onko tuo Matti (s.5.4.1727) Paavon (s.5.3.1724) veli? Itse en ainakaan ole löytänyt ko. Mattia. Ei löydy ainakaan Paavon yhteydessä.Mika J

En minäkään ole löytänyt Mattia mistään lähteistä aikaisemmin. Pelkällä päättelyllä olen laittanut hänet Paavon veljeksi. Esim. renkinä Sippa Halosella ja hänen patronymi on Matti sekä myös, että Keminkylä on melko lähellä. Luultavasti Matti oli sijoitettu (huutolainen) isänsä kuoleman jälkeen johonkin muuhun taloon renkipojaksi.
Mutta, niinkuin olen aikaisemmin varoitellut, Matin vanhempiin täytyy suhtautua varauksella!!!

Mutta Paavon vanhemmat ovat, niinkuin kerroin.


Jaakko Karppisen paikka, jonka Erkki Paavonp. Halonen otti haltuunsa 1700, oli Ulmajansuumaassa, joka puolestaan löytyy nykyisestä Nousun kylästä. Tulipa vain mieleeni, etteivät ehkä Nousulaiset olekkaan alunperin Halosia, vaan Karppisia?