PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Carl Junnonen / Lappee, Lemi (Vainikkala)


tomivain
05.01.11, 13:35
Moikka,

Olen tehnyt pidemmän aikaa tutkimusta Vainikan suvusta Lemin Vainikkalasta. (Vainikkala nro3). 1800-luvun alussa suku kuitenkin haarautuu Junnosten puolelle, enkä ole onnistunut löytämään paljoakaan informaatiota ko. haarasta. Tutkimus on pysähtynyt tällä hetkellä Carl Junnoseen (s. 1753) eikä hänestäkään paljon varmaa informaatiota ole.

Joten lähinnä tiedustelisin, sattuisiko joku ollut törmännyt kyseiseen suvunhaaraan tutkimuksissaan? Jonkin verran olen hänen lapsistaan saanut myös ~hataraa informaatiota, mutta Carl:in vanhemmista ei ole harmainta aavistustakaan. Olen kaivellut arkistoista ja digitoituja kirkon kirjoja yms, kyselen teiltä koska tutkimus tosiaan on pysähtynyt ko. herraan.

Kiitokset avusta!

Tomi

Tapani Kovalaine
05.01.11, 14:39
Kymmenellä vuodella pääsee kauemmas, jos on yhteys SSHY:n digiarkistossa oleviin läänintileihin. Sieltä löytyy mm. tieto, että Junnosen suvun keskuspaikassa Lemin Hyvärilässä on vuoden 1743 maakirjaan merkitty suvun tilan haltijaksi Simon Junnoin. Kyse on Taipalsaaren pitäjästä. http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=4213&pnum=156

Muilta osin en ole etsintää tehnyt, mutta voisi olettaa, että tuskinpa tuo Simokaan on sukunsa ensimmäinen ollut, sillä myös Haikkaanlahden kylästä löytyy toinen Junnonen. Hän on Paavo Junnonen. http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=4213&pnum=158

tomivain
05.01.11, 15:02
Hmm, kiitokset paljon informaatiosta!

Itsellä ei ole oikeuksia sivustolle - vielä - mutta näyttääpä siltä, että pitänee liittyä! Tuollaisiin tietoihin kun en ole vielä mistään päässyt käsiksi.

Tomi

marcabo
05.01.11, 21:19
Hei!

Heikki Särkän venäjän kielestä translitteroima Lemin, Savitaipaleen ja Suomenniemen verorevisioluettelo vuodelta 1796 mainitsee erään Karl Simonson Junkain - nimisen miehen (43) Lemin Hyvärilän kylästä. Hänellä mainitaan pojiksi Jonas (10) ja Morten (5). Karl lienee siis syntynyt noin 1753, Jonas noin 1786 ja Morten 1791.

Terveisin

Markku Turku

Tapani Kovalaine
05.01.11, 21:47
Lemin kappelin henkikirja vuodelta 1732 netissä kertoo, että Hyvärilän kylässä asui vaimoineen Simon Yrjönpoika ja sukunimeä ei sanota eikä vaimon nimeä. Kylä on sen verran pieni, että siellä asui vain yksi Simo. http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=7008&pnum=108

marcabo
05.01.11, 21:48
Verorevisioluettelon mukaan Simon Junkaisella eli Junnosella oli toinenkin poika Davyd (48), jolla mainitaan olleen kolme poikaa - siis vuonna 1796 - Gindrih (21), Mihel (4) ja Mats (1). Sukukirjassa Turku-suku Lemiltä kerrotaan vielä yhdestä Simon Junnosen pojasta nimittäin Esajaksesta, josta itse polveudun.


Markku

Tapani Kovalaine
05.01.11, 21:55
Kun katsellaan vuoden 1722 maakirjaa, niin siellä on Hyvärilän kylässä Lemillä kaksikin Simon Tapanaista, mutta on myös Jöns Junnoinen. On olemassa mahdollisuus, että Jöns on vain kirjurien kieltä ja ihmiset tuntivat tuon henkilön nimellä Junno. Noin ajatellen voisi selittyä se, miksi Junnosen suku on 1700-luvulla ollut Lemillä ja muuallakin lukumääräisesti melko pieni.
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=4401&pnum=255

Seppo T.
06.01.11, 00:10
Lähinnä T. Kovalaisen innoittamana kirjoitin:

Junnonen on vanhaa Taipaleen puolen nimistöä.

Lemin (silloista Taipalsaaren pitäjää) Hyvärilässä asustelee joukkoineen ainakin Risto Matinpoika Junnonen 1660-luvulla.

Vuoden 1635 myllytulliluettelossa on Junnosia vielä muistettu kylännimelläkin, Hyvärilä näyttäisi puolestaan puuttuvan kokonaan, joten pika-arvauksena esitän, että Hyvärilä, Värtölä ja Junnola kulkivat varhaisina aikoina Junnolan nimen alla, mutta myöhemmin yhdessä Hyvärilän nimellä. Junnola on nykyisinkin hiukan Hyvärilästä etelään Lappeenrannasta Mikkeliin vievän tien varressa.

S.T.

tomivain
09.01.11, 19:47
Hei!

Heikki Särkän venäjän kielestä translitteroima Lemin, Savitaipaleen ja Suomenniemen verorevisioluettelo vuodelta 1796 mainitsee erään Karl Simonson Junkain - nimisen miehen (43) Lemin Hyvärilän kylästä. Hänellä mainitaan pojiksi Jonas (10) ja Morten (5). Karl lienee siis syntynyt noin 1753, Jonas noin 1786 ja Morten 1791.

Terveisin

Markku Turku

On varmasti sama henkilö. Tähän asti olin Karl Junnosen lapsista löytänyt : Jonas, Martti (morten), Helena ja Moses. Ja tämä varmistaa vieläpä, että Simon on Karlin isä. Hieno juttu, kiitoksia!

Harmi, että nuo puolisoiden nimet on astetta vaikeammin aina selvitettävissä.


Lemin kappelin henkikirja vuodelta 1732 netissä kertoo, että Hyvärilän kylässä asui vaimoineen Simon Yrjönpoika ja sukunimeä ei sanota eikä vaimon nimeä. Kylä on sen verran pieni, että siellä asui vain yksi Simo. http://www.digiarkisto.org/sshy/sivu...=7008&pnum=108

Lieneekö Yrjö = Grels? Koska Simon Grelsinpoikaan olen tosiaan törmännyt jo etsinnöissä.



Verorevisioluettelon mukaan Simon Junkaisella eli Junnosella oli toinenkin poika Davyd (48), jolla mainitaan olleen kolme poikaa - siis vuonna 1796 - Gindrih (21), Mihel (4) ja Mats (1). Sukukirjassa Turku-suku Lemiltä kerrotaan vielä yhdestä Simon Junnosen pojasta nimittäin Esajaksesta, josta itse polveudun.


Markku

Kiitokset infosta. En ollut löytänyt tosiaan kuin tuon Karl Junnosen Simon lapsista, hyvää lisäinfoa. Jos kiinnostaa tietää Karlin jälkeläisistä, niin ilmoittele, sinnepäin olen tehnyt laajempaa tutkimusta.

Tapani Kovalaine
09.01.11, 19:52
Henkikirjassa 1732 lukee Simon Gregorisson ja minä kun tahallani muuntelen kaikkea vanhaa, niin sain muokatuksi Gregorista Yrjön vaikka Yrjänä olisi ihan yhtä hyvä kuin Grels. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Ja nimenomaan kannattaa huomata, että henkikirjassa ei lue Gregorsson vaan Gregorisson.

tomivain
09.01.11, 20:01
Verorevisioluettelon mukaan Simon Junkaisella eli Junnosella oli toinenkin poika Davyd (48), jolla mainitaan olleen kolme poikaa - siis vuonna 1796 - Gindrih (21), Mihel (4) ja Mats (1). Sukukirjassa Turku-suku Lemiltä kerrotaan vielä yhdestä Simon Junnosen pojasta nimittäin Esajaksesta, josta itse polveudun.


Markku

Onko kyseessä Esajas Junnonen, jonka vaimo oli Martta Korpela?

marcabo
11.01.11, 21:41
Simon vaimosta minulla ei ole tietoa. Mistä epäilet Marttaa Simon vaimoksi?

Markku

tomivain
12.01.11, 20:32
Nimi herätti mielenkiintoni, sillä olen törmännyt Esajas Junnoseen aikaisemminkin tehdessäni tutkimusta!

Sillä todennäköisesti puhumme samasta Simo Junnosesta (josta me molemmat polveudumme siispä) niin tilanne olisi seuraava:

Tämä jo minulla tiedossa ollut Esajas on minun isoisoäidin isoisä (s. ~1790). Ja jos tämä sinun mainitsemasi Esajas (joka olisi minun suora kuudennen polven iso-isäni veli) olisivat yksi ja sama henkilö, niin suku yhtyisi sitten muutaman sukupolven päästä toisiinsa!

Tämä jo tutkimani Esajaksen tiedoista olen saanut seuraavaa irti:

Vaimo Martta Juhanantytär Korpela (Junnonen). Saivat kaksi lasta:

Eljas Junnonen (vaimo Eeva Turiainen)
&
Antti Junnonen (vaimo Maria Pukki) (haara josta itse polveudun)

Jos sinulla on lisää tietoa tuosta Esajaksesta, niin ilmoittele toki. Tämä saattaa käydä mielenkiintoiseksi! :)

Tomi