PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Junnola - Viipurin msrk / Tervajoki


Juhani Mäkitalo
03.01.11, 16:17
Vanhin kirkonkirjoista löytämäni on talon vävy Thomas Bengtson Sahala
s. 1714 (?) vo. Brita Thom.dr. Junnola s. 1709 (?)

Onko kellään isäntäluetteloa Junnolasta ja Sahalastakin ?
Onko netissä tietoja Tervajoen sahasta 1600/1700 vaihteesta ?

Juhani Mäkitalo - Tornio

Kaija Salminen
04.01.11, 12:06
Onko netissä tietoja Tervajoen sahasta 1600/1700 vaihteesta ?

Juhani Mäkitalo - Tornio

Hei!

Nettilähteistä en tiedä, mutta Raimo Ranta on v. 1985 julkaissut kirjan Vanhan Suomen talouselämästä. Kirjan yksi luku käsittelee Kannaksen sahoja (Luku 8. Laajentuva sahateollisuus, s. 341 - 381), ja siinä kerrotaan Tervajoen sahasta seuraavaa (s. 356):

- - - Viipurin pitäjän Vahvialan Tervajoki olisi niin ikään ollut hyvä paikka "sahamyllylle", jollainen siellä oli ollut 1600-luvun lopulla, joskin perin vähäpätöinen ja yksiteräisenä vanhanaikainen sekä tuotantomäärältään vähäinen. Se oli tuhoutunut vuonna 1710, eivätkä viipurilaiset olleet innostuneita elvyttämään toimintaa uudelleen tai pystyttämään modernia laitosta. Melko heikot, hakatut metsät olivat tähän osasyynä. Takamaan metsävarojen ei katsottu riittävän, etenkin kun läheinen Nurmen Haarakosken saha laajensi 1720-luvun puolivälissä tuotantoaan. Vasta 1730-luvun alkupuolella Tervajoen suulle rakennettiin uusi raamisaha, josta ei ole kuitenkaan tarkempia tietoja. - - -

Lähde:
Ranta, Raimo: Vanhan Suomen talouselämä 1723 - 1743, osa 1. Historiallisia tutkimuksia. Suomen Historiallinen Seura, Helsinki, 1985.

Terv. Kaija

Juhani Mäkitalo
04.01.11, 15:05
Kiitos tiedoista ! Thomas Bengtson Junnolan (Sahala)
isä oli todennäköisesti Bengt Sigfridson Saha/Sahamies,
joka toimi ilmeisesti sahalla ajo- tai hevosmiehenä (forkarl)

T. Juhani M.

Grisilia
09.01.11, 14:04
Hei!
Minulla ei ole isäntäluetteloa, mutta olen Bengt Sigfredsson (Pentti Sipinpoika) Sahamiehen jälkeläisiä hänen poikansa Matin s.27.3.1720 kautta ja tästä sukuhaarasta löytyy minulta jonkin verran tietoja. Pentin syntymä- ja kuolinaikaa ei ole tiedossani, mutta vaimo oli Riitta Akselintytär Telkiä Tervajoen Telkiästä.

Juhani Mäkitalo
09.01.11, 16:52
Hei, Brita Axelsdr. (1689 - 1740) saattaa hyvinkin olla Bengt Sigfridsonin
vaimo, mutta täytyi olla aikaisempikin vaimo, koska lapsia syntyi useampia
jo 1690-luv. Mikähän oli vaihtovuosi ?
Onko Britan sukunimelle lähdettä ?

JM

Grisilia
11.01.11, 10:50
Tiedot Bengt Sigfredsonin puolisosta perustuvat sukutauluihin, jotka olen kauan sitten saanut toiselta sukututkijalta. Nyt alkoi itseänikin kiinnostaa, mistä Riitalle oli löytynyt isännimi ja sukunimi. Vuoden 1723 väestöluettelossa on Bengtin puolisoksi merkitty Brita, ikä 40. Vuonna 1740 kuollut Brita Axelsdr voisi olla sama henkilö, siitä saataisiin tuo isännimi, mutta Telkiän alkuperää en nyt pysty jäljittämään. Kyseessä on varmaankin toinen vaimo, koska vuonna 1723 poika Josep on jo 25 v (ilmeisesti 28.2.1697 syntynyt Joseph). Ensimmäiseksi vaimoksi ja vanhimpien lasten äidiksi sopisi 13.11.1692 vihitty Beata Jöransdr. Ensimmäisen vaimon kuolema ja toisen avioliiton solmiminen ajoittuvat varmaankin vuosiin 1697-1717, jolta ajalta ei ole kirkonkirjoja.

Juhani Mäkitalo
11.01.11, 15:14
Hei. näin näitä tulee pohdittua. Hyvä olisi tietenkin katsella henki-
kirjatkin, mutta enpä taida viitsiä kiun vieraalle tätä teen. Ison-
vihan ajalta sielläkin varmasti aukkoja. Kiitos pohdinnoista !

JM

Mervikki
11.11.11, 22:25
Tervajoen Junnolat ovat isoäitini Anna (os Junnola) Puseniuksen sukua.
Mervikki

Juhani Mäkitalo
12.11.11, 15:17
Tiedoksi: Torniossa Antti Antinp. Junnolan s. 1869 - pojanpoika Vilho,
jos nyt sattuu olemaan samoja. Itse en kuulu sukuun, vähän olen hänelle
tutkinut, kuten edellä ilmenee.

Juhani Mäkitalo - Tornio