PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Vöyri tuntuu vaikealta


Essimi
02.01.11, 22:03
Varmuuden vuoksi tarkistin forumilta, ettei löytynyt ennestään yhtäkään viestiä nimillä, jotka liittyvät tämän hetkisiin tutkimuksiini.
1. Isoisäni isoisä oli Matts Michelsson Häggkärn s. 12.12.1841 Vörå, Lomby.Vieläkö 1840-luvulla oli sotilasnimiä, vai onko oudolle nimelle jotain muuta selitystä?
2. Hänen iiiä puolestaan oli Anna Mårtensdotter, joka avioitui vähäkyröläisen Simo Simonpoika Iso-Hakomäen kanssa 31.3.1725 Vöyrillä. Heillä oli sittemmin nimi Ohlis, josta luulen päätelleeni Annan syntyneen Lombyn Ohlisin tyttärenä. Syntymäajalla 8.5.1702 en kuitenkaan löydä ketään Anna Mårtensdotteria. Rippikirjojen puuttuessa netistä, ei paikkakunnasta ja taloista saa oikein mitään käsitystä. Tietääkö joku Annasta enemmän?
3. Elias Eliasson, sittemmin Bertils, näyttää syntyneen Keuruulla (Hiskin vihityissä = Käuro sn), Jostain olen saanut syntymäajankin 3.1697.
Voikohan häntä jäljittää Keuruun kirjoista, joihin en vielä ole tutustunut?

admin
03.01.11, 07:19
1. Isoisäni isoisä oli Matts Michelsson Häggkärn s. 12.12.1841 Vörå, Lomby.Vieläkö 1840-luvulla oli sotilasnimiä, vai onko oudolle nimelle jotain muuta selitystä?
Sinänsä Häggkärn ei ole kovin outo nimityyppi. Kuuluu sarjaan luontonimiä. "Hägg" = tuomi; "kärn", "kärna"=siemen, ydin

Hasse

(sana lisätty sanastoon)

Kuhlberg
03.01.11, 09:02
Hei!

HisKin mukaan Matts Michelssonin isä oli renki / itsellinen Michel Michelsson Skrifvars, joka 12.12.1826 meni naimisiin talollisen tytär Caisa Henriksdotter Ohlisin kanssa. Michel Michelsson otti melko pian sen jälkeen itselleen sukunimen joka oli joko "Häggkärn" tai "Häggkärr". HisKi antaa molemmat nimet, mistä voidaan kai päätellä, että HisKiin tallenukseen tehnyt henkilö ei ole oikein osannut päättää miten tuo nimi oikeastaan on kirjoitettu. Toinen vaihtoehto on tietenkin se, että nimen molemmat muodot on myös kirjoitettu kastettujen luetteloon. Oli miten oli, nimi "Häggkärr / Häggkärn" on hyvin harvinainen Vöyrillä ja Michel Michelsson perheineen lienee sen ainoa kantaja.

Vöyrin vanhin säilynyt rippikirja käsittää vuodet 1750 - 1756 ja sen puhtaaksikirjoitettu versio löytyy tästä: http://www.enges.org/gene/bok.php?fil=cb_1750-56 .


Terveisin,

Göran Kuhlberg

metjipi
03.01.11, 15:23
Hei, "Essimi"

kirjoitan ruotsiksi, toivottavasti ymmärät ruotsia.

Simon Simonsson Olis (1703-1787) var gift med dottern på Rasmus hemman i Lomby Anna Mårtensdotter (1702-1791). Anna var dotter till bonden på Rasmus Mårten Staffansson (död ~1714) och dennes hustru Brita Mattsdotter (död efter 1725).

Simon Simonsson var dräng åt änkan på Rasmus Brita Mattsdotter efter ofreden. På Olis var Simon Simonssons bror bonde, Henrik Simonsson (~1700-1740) var gift med (dotter? änka?) Anna Eriksdotter (~1671-1759). Henrik och Anna var barnlösa.

Bröderna Henrik och Simon Simonsson skall ha varit från Tervajoki.


Erik Eliasson Bertills har jag också letat efter i "Käuro" (Keuruu), tyvärr utan att hitta honom där.


mvh
Fredrik Eriksson, Vörå

Essimi
03.01.11, 22:41
Hej,
tack för alla svar hittills! Några funderingar till:
Jag fann platsnamnet Hägg från Vörå med kartsök Kansalaisen karttapaikka. Kanske har det någon konnektion med Häggkärn eller –kärr. Min farfar aldrig berättade några av sina anor vara ifrån Vörå – måhända visste han inte det.

För Michel Michelsson Skrifvars har jag tillsatt namnet Brams (i tidsordningen Brams, Skrifvars, Häggkärn). Hans far syns ha varit Michel Michelsson Ohlis, Brams, f. 13.11.1770. Genom en Michel till (Simonsson, f. 12.12.1740) kommer vi till Simon Simonsson från Lillkyro. Enligt Lauri Kiviniemis databas (http://kaikki.nettihotelli.net/2w/dat8659.htm#2) torde Simon varit från Stor-Hakomäki, som efter min aning är nära ”gränsen” mellan Kuuttila och Greggilä (Krekilä) byar.

Med Anna och Mårten Staffansson och hustruns namn kommer det några problem enligt Hiski:
29.4.1703 1703 Lomby Mårten Staphansson Brita Mattzdr Anna +
alkup - ALKUPKOMM: kristn Walb.M.d. alkup - TALLKOMM: död 1704
23.10.1703 1703 Lomby Mårtehn Staphansson Marg. Berthelsdr Anna
alkup - ALKUPKOMM: kristn 2 Trin

Båda är i Lomby under samma året och förteckningen över födda ger inga andra träff med Mårt* Sta* som fader. Annas födelseuppgifter har jag inte hittat från ursprungliga kyrkoböcker (http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?sartun=312045.KA) heller. Kanske fick Mårten andra barn, men det finns ju en stor lucka i föddaboken emellan 1704-1723.

metjipi
04.01.11, 13:33
Hej,

Namn med första delen "Hägg" är nog vanliga i Vörå-trakten. "Hägg" syftar säkerligen på busken "Hägg". I min databas förekommer bl.a. namnen "Häggman", "Häggqvist", "Hägglöf", "Häggström", "Hägglund", "Häggkärr", "Häggdahl", "Häggblom" och endast som förleden "Hägg".

Jag känner dåligt till Lillkyro & Storkyro, men enl. Matti Lehtiö, som jag har varit i kontakt med, tycker han att bröderna Henrik och Simon Simonssöner var hemma från Raukko i Tervajoki. Två bröder Simon och Henrik Simonsson "försvinner" nämligen från Raukko på 1720-talet.

Problemet med "Mårten Staffansson" känner jag till. Det fanns nog två samtida "Mårten Staffanssöner" i Lomby kring år 1700. En på Rasmus hemman och en på Kaustinens hemman. Den på Kaustinen borde ha varit betydligt äldre en han på Rasmus. Mårten Staffansson på Rasmus var ju den som var gift med Anna Mattsdotter. Det är ett problem med deras dotter Anna, för i kommunionsböckerna står hon med födelseår "1702", medan en annan Anna föds 1703 och dör 1704. Jag tror att den "Anna Mårtensdotter" som finns på Ohlis bör vara född senare än 1702.

Mårten Staffansson på Rasmus hade (minst) tre kända barn. 1) Anna som ju gifte sig på Olis, 2) Maria Mårtensdotter (~1710-1789) var gift två gånger (med finskatalande Storkyro-bor) och 3) Mårten Mårtensson (~1712-1736) som hann få fyra barn trots att han dog ung. Mårtens änka gifte sig sedan till Thalus hemman i Bergby.

Jag har en hel del material om Rasmus hemmanet tillgängligt genom renskrivna tingsprotokoll, så jag har detta väl verifierat.


mvh
Fredrik Eriksson, Vörå

jjj
06.01.11, 13:36
Greggilässä syntyy 2.10.1703 Iso-Hakomäessä sotilas Simo Simonpojalle ja Maria Mikontyttärelle Simo, joka ryhtyi sotilaaksi. Täten olisi perusteltua asettaa hänet Annan mieheksi.

Tervajoen Kempuksella syntyy 7.11.1703 Simo Simonpoika, jolla myös veli Heikki.

Jos Heikki veljeä painotetaan niin Kempus on valinta (Hakomäestä ei löydy) mutta monet tutkijat ovat päätyneet Hakomäkeen.

Henkilöt löytyvät kotisivuiltani http://www.vilppula.com/