PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kristuksen syntymäaika


Antti Järvenpää
25.12.10, 21:21
Olen aina uskonut sen olleen 24-25.12 välisen yön, mutta uusimman Suomen Kuvalehden pääkirjoitus hämmensi ilmoittamalla, että tarkkaa päivää ei mainita missään raamatussa.

En ole lukenut raamattuani näin tarkkaan, vaikkakin joulu evankeliumi on käynyt tutuksi useammalkin murteella, mutta onko Sk oikeassa?

Kirjoituksessa mainittiin päivän asettuneen nykyiselle paikalle 300-luvun puolivälissä ja se että se sattuu talvipäivän seisauksen paikkeille ei olisi aivan sattuma.

Sami Lehtonen
25.12.10, 21:28
Olen aina uskonut sen olleen 24-25.12 välisen yön, mutta uusimman Suomen Kuvalehden pääkirjoitus hämmensi ilmoittamalla, että tarkkaa päivää ei mainita missään raamatussa.

En ole lukenut raamattuani näin tarkkaan, vaikkakin joulu evankeliumi on käynyt tutuksi useammalkin murteella, mutta onko Sk oikeassa?

Kirjoituksessa mainittiin päivän asettuneen nykyiselle paikalle 300-luvun puolivälissä ja se että se sattuu talvipäivän seisauksen paikkeille ei olisi aivan sattuma.

Kun kristinuskosta ruvettiin muovaamaan valtionuskontoa Rooman valtakunnassa, korvattiin siihenastinen Sol Invictus eli voittamattoman auringon päivä Jeesuksen syntymällä. Joulunvieton perinteisiin lainattiin sitten edeltävän Saturnalian tapoja.

Wikipediasta löytyy lähdeviite:
Aurejärvi-Karjalainen 1999, s. 188.

Jossa mainittaisiin syyrialaisperäisen Sol Invictuksen korvaamisesta Jeesuksen syntymäjuhlalla hallinnollisella päätöksellä 350-luvulla.

Erkki Järvinen
26.12.10, 10:07
tuossa muutama linkki aiheesta; (lisääkin varmaan löytyy)

http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jeesuksensyntyma.html

http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu

http://www.uusisuomi.fi/viihde/43714-vaite-jeesuksen-todellinen-syntymapaiva-onkin%E2%80%A6

http://keskustelut.sanomalehtimedia.fi/thread.jspa?threadID=4080

Suomen Kansan Kalenterin mukaan Joulu on Jeesuksen syntymäpäivä. Vielä 1500 -luvulla muissa pohjoismaissa vuosi vaihtui Jouluna.

blue-eyed
26.12.10, 11:03
Näin jouluna sopii lukea Kaari Utrion Eevan tyttäriä, niin moni asia selviää Raamatusta ja mahdollisesti järkyttää uskovaisia.

Raamatussa luomiskertomuksiakin on kaksi. Vanhan Testamentin luomiskertomus on yksi kymmenien luomiskertomusten joukossa.

"Vanhan Testamentin luomis- ja syntiinlankeemuskertomuksiin kietoutuu taru Lilithistä, maailman ensimmäisestä naisesta. Lilithin mallina toimi alunperin Kaksoisvirtain maan demoni Lilu. Jumala loi aluksi Lilithin Aadamin vaimoksi, mutta Lilith oli röyhkeä ja omapäinen. Hän ei hyväksynyt sitä että hänen piti yhdynnässä maata Aadamin alla, ja hän väitti olevansa tasavertainen Aadamin kanssa, koska hänetkin oli luotu maan tomusta. Lopulta hän karkasi, ja hänestä polveutuivat maailmaa piinaavat demonit. Pahimman työnsä hän kuitenkin teki esiintymällä käärmeenä Paratiisissa ja viettelemällä Aadamin uuden vaimon, sävyisän ja nöyrän Eevan."

Eiköhän joidenkin sukututkijoitten, jotka ovat tehneet sukujuontojaan Aatamiin ja Eevaan asti, olisi syytä tarkistella esipolviaan uudestaan? Siis kumman Aadamin vaimon jälkeläisiä ovat. Minä ainakin tunnustaudun Lilithin (Lilun) jälkeläiseksi.

Olettehan kuulleet sanonnan tilu-lilu, nyt ymmärrän, mitä sekin tarkoittaa :)

Hyvää Tapanin päivää kaikille

toivottaa tilu-lilu-Arla

Sami Lehtonen
26.12.10, 11:31
Näin jouluna sopii lukea Kaari Utrion Eevan tyttäriä, niin moni asia selviää Raamatusta ja mahdollisesti järkyttää uskovaisia.

Raamattua ei kannata ottaa kovin kirjaimellisesti tai voi joutua ratkaisemaan melko kimurantteja kysymyksiä. Niinkuin vaikka sen, miksi evankeliumeiden kirjoittajat tuntuvat olevan autuaan tietämättömiä juutalaisista tavoista ja kalenterista.

Johanneksen evankeliumin tietojen perusteella Jeesuksen kuolema on sentään ajoitettavissa vuoteen 30, joka tosin ei ole sekään kovin lohdullinen tieto, kun Flavius Josefuksen mukaan Johannes Kastaja kuoli vuonna 37.

Sami Lehtonen
26.12.10, 11:51
Olen aina uskonut sen olleen 24-25.12 välisen yön, mutta uusimman Suomen Kuvalehden pääkirjoitus hämmensi ilmoittamalla, että tarkkaa päivää ei mainita missään raamatussa.

En ole lukenut raamattuani näin tarkkaan, vaikkakin joulu evankeliumi on käynyt tutuksi useammalkin murteella, mutta onko Sk oikeassa?

Kirjoituksessa mainittiin päivän asettuneen nykyiselle paikalle 300-luvun puolivälissä ja se että se sattuu talvipäivän seisauksen paikkeille ei olisi aivan sattuma.

Toinen huomioitava seikka on se, ettei sukututkijan lähdekritiikillä myöskään ilmoitettua syntymäpaikkaa eli Betlehemiä ei ole pidettävä luotettavana tietona. Ainoa lähdeviite (Luukkaan evankeliumi) - poislukien vanhat kirjoitukset - ilmoittaa vierailun syyksi verollepanon, jota ei koskaan tapahtunut.

blue-eyed
07.01.11, 13:14
Sattuipa käsiini Tamperelaisten katki+smus, toim. Jukka-Pekka Ruusukallio.

Olen sitä nyt tavaillut kainuuseen sekoittuneella kotikielelläni ja huomannut sen varsin mukavaksi luettavaksi ja huomattavasti erilaiseksi katkismukseksi, mitä minä olen rippikoulussani lukenut. Minusta tähän ketjuun sopisi siitä lainattavaksi sivun 38 teksti:

Toinen uskonkappale

ja Jeesukseer ristuksee, Jumalan ainooseem Poikaa

Jeesus oli miäs historian lehriltä, kotoisin Nasaretin kaupungista. Se synty ja kuali, riamuitti ja poras ninkuk kuka hyvänsä. Jeesus oli eritoten niitten ystävä joita muut sorsi ja halveeras. Mää uskon että tää Jeesus, joka synty Isästä ja neitsyt Mariasta on tullut tänne just mun takia. Kun se sittek kärsi ja kuali nin se samalla kertaa vapautti mut synnij ja kuolemav vallasta. Sitäpaitti, tää Jeesus on ihan torellinej Jumala ja torellinen ihmine. Sikäli se eroo ratkasevasti muista suurmiähistä, meinaan näistä herroista, joita kyä aina om piisannu.

Kirjan on esipuheessaan siunannut piispa Juha Pihkala, joten, vaikka äkkiseltään tuntuisi, kirja ei kaiketi ole rienausta. Onhan kirjan toimittanutkin pappi.

Marjapuu
07.01.11, 16:50
Eiköhän joidenkin sukututkijoitten, jotka ovat tehneet sukujuontojaan Aatamiin ja Eevaan asti, olisi syytä tarkistella esipolviaan uudestaan? Siis kumman Aadamin vaimon jälkeläisiä ovat.

Olen samaa mieltä. Kehottaisin lisäksi tarkastelemaan, keiden kanssa
Adamin, Lilithin ja Evan tyttäret ja pojat avioituivat ja lisääntyivät.

Julle
07.01.11, 17:14
< Olen samaa mieltä. >

Raamatun todellisuuden voi testata jopa muutaman hengen ketjulla. Ensimmäinen kertoo noin yhden A4 verran tekstiä toiselle, kun muut ovat toisessa huoneessa siten, että eivät kuule mitä ensimmäinen kertoo. Toinen kertoo sitten seuraavalle, kun ensimmäinen jää huoneeseen ja toinen kertoo kolmannelle. Näin ketju loppuun ja ensimmäinen ainakin havaitsee kertomansa muuttuneen, kun sitä kerrotaan viimeiselle! Sellaista se on sukupolvesta toiseen kerrrottava juttu kuulopuheena!

Testatkaapa!

Heikki Koskela
07.01.11, 18:15
Toinen uskonkappale

ja Jeesukseer ristuksee, Jumalan ainooseem Poikaa

Jeesus oli miäs historian lehriltä, kotoisin Nasaretin kaupungista. Se synty ja kuali, riamuitti ja poras ninkuk kuka hyvänsä. Jeesus oli eritoten niitten ystävä joita muut sorsi ja halveeras. Mää uskon että tää Jeesus, joka synty Isästä ja neitsyt Mariasta on tullut tänne just mun takia. Kun se sittek kärsi ja kuali nin se samalla kertaa vapautti mut synnij ja kuolemav vallasta. Sitäpaitti, tää Jeesus on ihan torellinej Jumala ja torellinen ihmine. Sikäli se eroo ratkasevasti muista suurmiähistä, meinaan näistä herroista, joita kyä aina om piisannu.

Kirjan on esipuheessaan siunannut piispa Juha Pihkala, joten, vaikka äkkiseltään tuntuisi, kirja ei kaiketi ole rienausta. Onhan kirjan toimittanutkin pappi.

Tekstin sisältöhän seuraa Raamatun kertomusta Jeesuksen merkityksestä ihmiskunnalle. En minäkään näe tekstissä mitään rienausta tai kristillisiä arvoja loukkaavaa. Murre on vain minulle viearsta ja onhan siinä otettu asioita esille vähän kevyempään sävyyn kuin normaalisti.

Sen sijaan en millään tavalla pidä Raamattua varsinaiseen sukututkimukseen soveltuvana muutoin kuin historiallisten tapahtumien osalta. Historian tutkimus on löytänyt varmoja liittymiä silloisiin tapahtumiin mm. myöhempien kirjallisten löydösten perusteella.

Sukutukjoiden tulisi unohtaa kokonaan esitetyt sukujohteet Aatamiin saakka siinä tarkoituksessa miten se on kirjoitettu Raamattuun. Muutoinkin Raamatun sanoma piilee sen opillisen ja eettisen sanoman sisällä. Mutta se onkin eri juttu eikä kuulu sukututkimuksen piiriin.