PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Yhteistyöstä indeksoinnissa


Irkku
21.12.10, 20:31
Kuusiluoma ilmoitti, että ensi vuonna alkaa yhteistyö kirkonkirjojen indeksoinnissa Ka:n, SSS:n ja SSHY:n kanssa.

Ensinnäkin mitä SSS siinä tekee? Minusta SSS:lla ei ole mitään tekoa niihin eikä SSHY voi tekijän puolesta niitä luvata antaa kenellekään, ei linkityksellä eikä muutenkaan.

Toiseksi, jokaisen tekijän pitää itse antaa lupa tekemiinsä hakemistoihin.
Olen tehnyt kymmeniä, en anna lupaa yhteenkään.
Huomioin myös, jos niitä yritetään kopioida.

Irkku

Juha
21.12.10, 21:11
Vastaan vain SSHY:n ja SSS:n rivijäsenenä;

kuten varmastit Irkku huomasit, oli allekirjoittajina viestissä kaikkien tahojen vastuulliset henkilöt. Asia on siis oletettavasti käsitelty asianmukaisesti päättävissä elimissä, esimerkiksi vuosikokouksessa tms.

Näin ollen asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää.


Täysin henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että itse tekemäni vaatimaton vapaaehtoistyö on ehdoitta kenen tahansa hyödynnettävissä. Minun on vaikea ajatella, että jotain olisi minulta pois, jos se jaetaan entistä useamman iloksi.

Juha

Tuulakki
21.12.10, 21:13
Ehdottaisin rohkeasti, että kaikki Ka:n, SSS:n ja SSHY:n toimijat alkavat kerätä yhdelle ja samalle listalle tiedot vapaaehtoisista indeksoijista! Olen itse ilmaissut kiinnostukseni tähän ja tehnyt omaan käyttöön muutaman luettelon parhaiten tuntemaltani alueelta (odottelen vain laatimisohjeiden julkaisemista, jotta voin stilisoida luettelot sopivaan muotoon).

Ehdotan myös, että mahdollisille listalle tulijoille ilmoitetaan heti ja yksiselitteisesti, että kaikki heidän vast'edes lähettämänsä listat ovat yllämainittujen instanssien vapaasti käytettävissä.

Jos onnistuisin tekemään oikeanlaisia listoja, minua ei ainakaan kiinnosta "tekijänoikeus" hakemistoihin, jotka olen luonut satoja vuosia vanhoista asiakirjojen sivuista.

Toivottavasti löytyy laajalti pyyteetöntä talkoohenkeä tässä asiassa, jotta arkistoista etsimämme tiedot löytyisivät nopeammin ja helpommin!

Sami Lehtonen
21.12.10, 21:33
Kuusiluoma ilmoitti, että ensi vuonna alkaa yhteistyö kirkonkirjojen indeksoinnissa Ka:n, SSS:n ja SSHY:n kanssa.

Ensinnäkin mitä SSS siinä tekee? Minusta SSS:lla ei ole mitään tekoa niihin eikä SSHY voi tekijän puolesta niitä luvata antaa kenellekään, ei linkityksellä eikä muutenkaan.

Toiseksi, jokaisen tekijän pitää itse antaa lupa tekemiinsä hakemistoihin.
Olen tehnyt kymmeniä, en anna lupaa yhteenkään.
Huomioin myös, jos niitä yritetään kopioida.

Irkku

Kukaan ei varmaankaan ole kenenkään puolesta lupaamassa yhtään mitään. SSHY tulee ainakin noudattamaan hakemistojen tekijöiden toivomusta niiden käytöstä.

SSHY:n kuten SSS:nkin säännöissä mainitaan sukututkimuksen edistäminen yhtenä tarkoituksena. Indeksointityö on ilman muuta sukututkimusta edistävää työtä, joka ei ole millään tavalla pois jäsenistöiltä.

On myös huomattava, ettei jo olemassaoleva aineisto todennäköisesti sovellu sellaisenaan käytettäväksi. On mahdollista, että hakemistoja joudutaan käytännössä kirjoittamaan kokonaisuudessaan uusiksi.

Irkku
21.12.10, 21:38
SSHY:n syyskokous on 28.12. niin kuin hyvin rivijäsenenä tiedät, Vuorela.
Siitä, kun tuli ilmoitus rivijäsenillekin.
Tätä ei varmasti ole käsitelty aiemmissa kokouksissa

Täällä muun muassa on niin paljon halveerattu SSHY:n työtä ja näiden halveerajien annettu täällä touhuta vapaasti, ettei minulla eikä kellään tekijällä ole mitään syytä hyväksyä moista ilmoitusta.

SSS:n ei pitäisi olla missään roolissa tässä asiassa. Mitä siellä on tehty SSHY:n sivuille, ei käsittääkseni mitään.
Asiahan on KA:n ja SSHY:n välinen ja vielä niin, että kaikilta tekijöiltä on kysyttävä asiasta lupa.

Irkku

Juha
21.12.10, 21:48
Kukaan Suomen Sukututkimusseuran virallinen edustaja ei minun tietääkseni ole halveerannut SSHY:n toimintaa tai sen toimijoita.

Mitä tulee yksittäisiin henkilöihin, niin meillä kaikilla lienee edelleen mielipiteen vapaus. Jotkut puhuvat kärkevämmin kuin toiset, mutta itse olen huomannut kaikkien haluavan yhteistä etuamme. Tuskin yhden tai kahden toisinajattelijan takia kannattaa pelihousujaan repiä.


Toistan vielä oman näkemykseni; yhteistä etua tässä varmaan haetaan yhteistyössä kaikkien alan instanssien kanssa. Niihin kuuluvat tässä maassa SSS, SSHY ja Arkistolaitos sekä tietysti sadat muut pienemmät organisaatiot kuten yksittäiset sukuseurat.

Yleisellä tasolla olisi jo aika tehdä jotain yhdessä ainaisen vastaanhangoittelun ja erilaisiin kuppikuntiin jakautumisen sijaan. Ei tätä sukututkimusta kukaan harrastaja varmaan ihan yksinään viitsi tehdä. Verkostoituminen on kyllä mahtava asia, jos sen tekee oikein.

Mutta kuten totesin; jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja tämä oli minun. Joku toinen näkee asian eri tavalla eikä siihen ole minulla nokan koputtamista.

Niin, ja olin saanut tuon kokouskutsun, mutta noin naurettavaan aikaan pidettävä meetinki ei ainakaan minua saa liikkeelle - tyydyn jäsenmaksun maksamiseen.


Juha

Irkku
21.12.10, 22:12
Niinpä niin, kun Vuorela sinun vastaustasi lukee, pitipä sinun edes sen verran SSHY:sta ilkeyttä sanoa, että syyskokouksen aikakin on naurettava. Samaa naurettavuudesta voi sanoa SSS:n ns. kokouksista.

Eikä meitä toisinajattelijoita ole yksi tai kaksi, emme revi pelihousujamme, minulla ei edes niitä ole.
Tiedän sattuneesta syystä paljon sukututkijoita, jotka eivät kirjoittele sukuforumille, mutta ovat kanssani samaa mieltä.

Ja Lehtoselle, tämä ei ole pelkkä toivomus. Käytännössä uudestaan, sehän on paljolti kopiointia. En usko, että kukaan ei katsoisi edellisen tekijän tietoja.

Yhteinen etu minullakin on kysymyksessä, mutta ei niin, että SSS sotkeutuu meidän vapaaehtoisten työhön. Tämä on ainoastaan KA:n ja SSHY:n ja vapaaehtoisten tekijöiden asia.

Irkku

Juha
21.12.10, 22:29
Niinpä niin, kun Vuorela sinun vastaustasi lukee, pitipä sinun edes sen verran SSHY:sta ilkeyttä sanoa, että syyskokouksen aikakin on naurettava. Samaa naurettavuudesta voi sanoa SSS:n ns. kokouksista.


Ei tuossa mitään ilkeyttä ole. Sattuu vain olemaan sellainen aika vuodesta, että on loma-aika monella. Minusta tuossa ei ollut mitään ilkeyttä, ei todellakaan. Jos sen sellaiseksi haluat tulkita, niin sille en toki voi mitään.


Jotenkin tässä nyt tulee sellainen olo, että me Suomen Sukututkimusseuran vapaaehtoiset olemme jotain ihme konnia, joiden kanssa ei voi tehdä yhteistyötä. Toivottavasti olen väärässä.

Minusta on sääli, jos sukututkijat eivät voi kirjoittaa Suku Forumille. Minä ainakin koen, että jäisin paljosta paitsi ellen roikkuisi mukana :)

Juha

Sami Lehtonen
21.12.10, 22:39
Niinpä niin, kun Vuorela sinun vastaustasi lukee, pitipä sinun edes sen verran SSHY:sta ilkeyttä sanoa, että syyskokouksen aikakin on naurettava. Samaa naurettavuudesta voi sanoa SSS:n ns. kokouksista.

Kokouksen ajankohta meni kiireisen syksyn takia myöhäiseen ajankohtaan, josta pahoitteluni. Helsingin yliopiston almanakkaan ei ns. välipäiviä kyllä ole merkitty naurettavaksi ajankohdaksi - kokouksen koollekutsuminen on sääntöjen mukaisesti ja ajoissa suoritettu. Kukin voi myös tarkistaa esityslistalta kokouksen sisällön - kohdassa muut asiat ei voida tehdä päätöksiä, koska sellaisia ei ole kutsussa esitelty.


Ja Lehtoselle, tämä ei ole pelkkä toivomus. Käytännössä uudestaan, sehän on paljolti kopiointia. En usko, että kukaan ei katsoisi edellisen tekijän tietoja.

Yhteinen etu minullakin on kysymyksessä, mutta ei niin, että SSS sotkeutuu meidän vapaaehtoisten työhön. Tämä on ainoastaan KA:n ja SSHY:n ja vapaaehtoisten tekijöiden asia.

Irkku

Kuten jo aiemmin totesin - tulemme noudattamaan hakemistojen tekijöiden toivomuksia niiden käytöstä. Myös ne hakemistot, joiden luovuttamiseen saamme luvan, on todennäköisesti kirjoitettava suurelta osin uudelleen. Hakemistot, joiden luovuttamiseen emme saa lupaa, on KA:n hankittava muualta; jos joku aivan muu henkilö ne uusiksi kirjoittaa ja edelleen arkistolaitokselle toimittaa, on SSHY:lla tai SSS:lla melko vähän mahdollisuuksia sen estämiseen.

Hankkeen tarkoitus on tuottaa ja tarjota indeksointia kansallisarkiston digitaaliarkistoon. En näe siinä eturistiriitaa tai edes hyväksikäyttämisen mahdollisuutta kolmannen sektorin osapuolten kesken. En myöskään lähtisi suuresti kritisoimaan SSS:n, SSHY:n tai arkistolaitoksenkaan osuutta, osallisuutta tai vaikuttimia, ennenkuin selviää, mitä kukin on valmis hankkeeseen tuomaan ja panostamaan sekä miten sitä lopulta voidaan hyödyntää.

Woodland
21.12.10, 22:55
Muutama vuosi sitten tein hakemistot moneen kotikuntani kirkonkirjaan. Skannaukseen ei ollut mahdollisuutta mutta koska idea oli hyvä ja SSHY oli ainoa joka kuvasi kirkonkirjoja niin ajattelin että ainakin hakemistoja voin tehdä.
Nyt en tee uusia hakemistoja SSHY´lle ennenkuin tiedän esitelläänkö ne ensi vuonna kokonaan tai osittain (näin käsitän sanan "uusiksi") kopioituna myös KA´n sivuilla. Silloin on nimittäin päätettävä haluanko että vapaaehtoistyöstäni ottaa kunnian useampi yhteisö eli työni valuu eteenpäin minun siitä mitään tietämättä.

Sami Lehtonen
21.12.10, 23:25
Muutama vuosi sitten tein hakemistot moneen kotikuntani kirkonkirjaan. Skannaukseen ei ollut mahdollisuutta mutta koska idea oli hyvä ja SSHY oli ainoa joka kuvasi kirkonkirjoja niin ajattelin että ainakin hakemistoja voin tehdä.
Nyt en tee uusia hakemistoja SSHY´lle ennenkuin tiedän esitelläänkö ne ensi vuonna kokonaan tai osittain (näin käsitän sanan "uusiksi") kopioituna myös KA´n sivuilla. Silloin on nimittäin päätettävä haluanko että vapaaehtoistyöstäni ottaa kunnian useampi yhteisö eli työni valuu eteenpäin minun siitä mitään tietämättä.

Jos lukee edellä kirjoittamani viestit, voi helposti päätellä, että ei tulla esittelemään. Jos jostakin syystä päädyttäisiin tulevien (siis vielä tekemättömien) hakemistojen kohdalla toisenlaiseen ratkaisuun, siitä tullaan varmasti tiedottamaan. Näin ei ole olemassa ajan hetkeä, jolloin et tietäisi, tullaanko niitä käyttämään vaiko ei.

Irkku
21.12.10, 23:33
Samaa mieltä kanssasi Woodland.

Vuorelalle, loma-aikanahan sitä on aikaa kokouksiinkin ja paljon meistä skannaajistakin on eläkeläisiä, joille tuokin aika käy hyvin. Missä kohdin muuten kirjoitin SSS:n vapaaehtoisista?

Yhteistyö on hyväksi, mutta se ei voi olla tällaista, että joku ryhmä tulee
valmiille apajille yrittämällä ottaa pisteet toisten tekemisistä. Niinhän tässä SSS yrittää tehdä.

Irkku

Sami Lehtonen
21.12.10, 23:41
Samaa mieltä kanssasi Woodland.

Vuorelalle, loma-aikanahan sitä on aikaa kokouksiinkin ja paljon meistä skannaajistakin on eläkeläisiä, joille tuokin aika käy hyvin. Missä kohdin muuten kirjoitin SSS:n vapaaehtoisista?

Yhteistyö on hyväksi, mutta se ei voi olla tällaista, että joku ryhmä tulee
valmiille apajille yrittämällä ottaa pisteet toisten tekemisistä. Niinhän tässä SSS yrittää tehdä.

Irkku

Koitapa katsoa asiaa hieman toisesta näkökulmasta. Tässä asiassa aloitteellinen on ollut kansallisarkisto, joka on pyytänyt mukaan kolmannen sektorin toimijoita eli SSHY:a ja SSS:aa, joilla molemmilla on olemassa indeksoitua aineistoa kirkonkirjoista. Asian tiimoilta eri osapuolet ovat istuneet saman pöydän ääreen, jossa on nähty mahdollisuus sukututkijoita hyödyttävään yhteistyöhön.

Kaikki kolme tahoa (KA, SSHY, SSS) ovat julkaisseet sivuillaan tänään yhtenevät tiedotteet tammikuussa valmisteltavasta hankkeesta. Kukaan ei siis ole keräämässä pisteitä toistensa tekemisistä, vaan omista tekemisistään. Pyytäisin, että katsottaisiin rauhassa, miten asia etenee ja keskityttäisiin rakentavaan diskurssiin yhteistyön muodoista ja mahdollisuuksista sen sijaan, että lokaa heitetään suuntaan jos toiseenkin ennenkuin mitään on edes saatu aikaiseksi.

Irkku
22.12.10, 00:03
Sama juttu sinulla Sami!

Jos vielä teen hakemistoja, niihin jokaiseen tulee merkintä, ettei tätä saa antaa muille käyttöön eikä kopioida. Mitä siitä sanovat nykyiset käyttäjät, jos hakemistoa ei sen vuoksi jatkossa julkaista SSHY:n sivuilla, sitä sinun ennen kaikkea kannattaisi miettiä.

Mutta nyt jo minulle yksityisesti on moni kotipostiini kirjoittanut -tuntevat minut -, että toimivat kuin Woodland.

Kuitenkin toivotan sinulle Hyvää Joulua

Irkku

admin
22.12.10, 00:53
Iltamyöhään nähtävästi tunteet käyvät kuumina...

Hämmästelin kun luin alla olevan lauseen jossa syyttelevä sormi osoitetaan suoraan moderointiryhmän suuntaan.

...Täällä {...} on niin paljon halveerattu SSHY:n työtä ja näiden halveerajien annettu täällä touhuta vapaasti, ...

Kuten ymmärrätte ylläolevalla väiteellänne pakotatte minut pyytämään seuraavaa:

Koska tässä syytätte suoraan moderyhmää niin toivoisin että lähetätte minulle PM-postina tai mieluummin sähköpostina (osoite alla) hiukan taustatietoa siitä mihin perustatte näitä syytöksiä. Liittäkää linkit muutamaan sellaiseen SF:n viestiin missä halveerataan SSHYtä, tämä jotta voisin nähdä rikotaanko näissä SF:n sääntöjä ja onko siinä tapauksessa, niinkuin väitätte, näiden halveerajien annettu täällä touhuta vapaasti ts. ovatko halveerajat saaneet jatkaa sääntörikkomuksiaan moderymän puuttumatta asiaan. Mikäli näin voidaan osoittaa moderyhmän on tietenkin tästä opittava ja parantava toimintatapojaan.

Jollei syytökseen toisaalta löydy aihetta taitaa anteeksipyyntö olla paikallaan.

Irkku
22.12.10, 07:12
En pyydä anteeksi, siihen ei ole mitään aihetta.

En myöskään osoita sinulle, missä viesteissä sellaista olen/olemme havainnut/havainneet.
Siihen teillä itsellänne on hyvät työkalut.

Et sentään sanonut SSHY:n kokousajankohtaa naurettavaksi, kuten Vuorela. Sekin oli osoitus "arvostuksesta", väittipä asianomainen mitä tahansa.

Irkku

admin
22.12.10, 08:17
En pyydä anteeksi, siihen ei ole mitään aihetta.

En myöskään osoita sinulle, missä viesteissä sellaista olen/olemme havainnut/havainneet.
Siihen teillä itsellänne on hyvät työkalut.

Et sentään sanonut SSHY:n kokousajankohtaa naurettavaksi, kuten Vuorela. Sekin oli osoitus "arvostuksesta", väittipä asianomainen mitä tahansa.

Irkku

Näin ollen totean että syyttelit mainitussa viestissäsi täysin turhaan moderointiryhmää ja kanssakeskustelijoita. Vaadin ettet jatka samaa rataa. Ystävällisesti, jätä tästä lähtien turhat syyttelyt vähemmälle!

Irkku
22.12.10, 08:38
Enpä kyllä ole paljon kirjoitellutkaan.

Nyt lopetan sen kokonaan, siitä voi tehdä mitä johtopäätöksiä tahansa.

Irkku

mika68
22.12.10, 08:44
Muutama vuosi sitten tein hakemistot moneen kotikuntani kirkonkirjaan. Skannaukseen ei ollut mahdollisuutta mutta koska idea oli hyvä ja SSHY oli ainoa joka kuvasi kirkonkirjoja niin ajattelin että ainakin hakemistoja voin tehdä.
Nyt en tee uusia hakemistoja SSHY´lle ennenkuin tiedän esitelläänkö ne ensi vuonna kokonaan tai osittain (näin käsitän sanan "uusiksi") kopioituna myös KA´n sivuilla. Silloin on nimittäin päätettävä haluanko että vapaaehtoistyöstäni ottaa kunnian useampi yhteisö eli työni valuu eteenpäin minun siitä mitään tietämättä.

Itsekin olen tehnyt hakemistoja SSHY:n sivuille. Minun puolesta käyttäköön hyväkseen vaivannäköäni, vaikka itsekin olen jälkeenpäin huomannut virheitä työssäni. Virheet voi aina korjata tässä tapauksessa. Eli sukunimiä puuttuu ja on väärin kirjoitettu hakemistoon.
Mitään erityisempää amamttitaitoahan ei ole vaadittu, vaan viitseliäisyyttä. Ja ei ne rk:n sivut sieltä mihinköään katoa (kai?), vaan ovat alkuperäiseissä asussa. Jokainen vo itykönään tutkia niitä omalta koneeltaan ja tulkita oikein ne käsialat. Rovaniemen 1700-luvun rippikirjat ovat suoraan sanottuna täyttä helvettiä hyvällekin käsialan tuntijalle. Ilmankos rovasti Koiviston sukututkimuksissa ei olekaan Rovaniemeä.
Rovaniemen rk:ssa pitää päätellä sukunimien järjestys, ja sen perusteella arvata sukunimi. Yleensähän sukunimet ovat samassa järjestyksessä.

Mika J

Tuulakki
22.12.10, 08:45
Pitääkö ansioituneiden tallentajien mielestä kaikesta vapaaehtoistyöstä Suomessa saada mainetta ja kunniaa ja nimi näkyviin lähdeviitteisiin tai kiitoslistalle joka kerta, kun työn tulosta julkaistaan jossakin?

Jos joku on vapaaehtoisesti lähtenyt mukaan, kuten Woodland kertoo (lainaus: Silloin on nimittäin päätettävä haluanko että vapaaehtoistyöstäni ottaa kunnian useampi yhteisö eli työni valuu eteenpäin minun siitä mitään tietämättä.), niin kunnian vaatiminen itselleen ei osoittane enää vapaaehtoisuutta, vaan motiivit ovat jossain muualla.

Onkohan meidän paikallislehdessäkin sitten jatkossa viikottainen lista vanhusten ulkoiluttajista, jotka eivät muuten saa kuin joulumieltä auttamisestaan? (Selkävaivaisena en valitettavasti ole yksi heistä.)

blue-eyed
22.12.10, 09:38
Voi tätä keskustelua, aivan turhaa suunpieksäntää, mikä ei millään tavalla vie sukututkimusta eteen päin - ja vielä näin joulun alla. Pitääkö tännekin tuoda samanlainen pahansuopa henki kuin yhdellä kovin suositulla sukututkijoitten keskustelupalstalla?:mad:

Tähän sopii hyvin runo vuodelta 1919 kokoelmasta Työ ja laulu. Omistan tämän erityisesti kaikille kateellisille sukututkijoille ja tässä ketjussa erityisesti Irkulle ja Woodlandille.

LUOPIOILLE

Minne häipyi nuoruutesi aate, innostus,
minne joukkotoimintamme eestä uskallus?

Kultaan vaihtui, hyvinvointiin, loistoon tittelin,
ylhäisiin ystäviin ja valheriemuihin.

Siinä vallat, joiden eessä nöyrryit, polvistuit,
entisistä "erheentöistä" katumuksen luit.

Kenpä meistä ennen oisi voinut aavistaa,
että yhteistyössä toivoit "yksin onnelaa",

........


Toivon tästä ikävästä keskustelusta huolimatta kaikille sukututkijoille ja meille sukututkimusta harrastaville

RAUHAISAA JOULUN AIKAA!

Kuunnelkaa ja hiljentykää edes menneitten sukupolviennne vuoksi:

http://www.youtube.com/watch?v=QkzRX3FaO-c