PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : KANGASALA, LIUKSIALA skom. Göran Henricsson


marlet
16.12.10, 18:03
s.13.04.1746, Orivedellä nimeen liitetään Basenius. Vihitään Lisa Mattsdotter Malmberg kanssa Liuksialassa tai Sammalistossa 30.09.1764. Lisa on syntynyt Kangasalalla 28.07.1741 sotilas Matts Malmberg´n tyttärenä Pikkolassa. Muuttavat Orivedelle 10.12.1765, ensin Holman kartanon suutariksi , siellä syntyy 2 lasta, isä on nyt Göran Henricsson Basenius. Kangasalalta mukaan tulee Lisan tytär Lena, joka on syntynyt 2.2.1764. Säynäjoessa syntyvät loput lapset. Pojat jatkavat Orivedellä suutareina Wikman, Cajalen sekä hänen poikansa myös Cajalen ja Basenius.
Göran Henricssonin vanhempia ei ole löytynyt. Havisevassa on syntynyt samalla syntymäajalla kaksoset, joista toinen Göran, isä on Johan. Muuten tiet erkanevat. Suomen alueella on muita samalla päivämäärällä syntyneitä Göran Henricssoneita, mutta en ole pystynyt varmistamaan heitä.
Onko kenenkään Kangasalaa tai Orivettä tutkineiden kohdalle osunut kyseisiä henkilöitä?

Juha
16.12.10, 20:52
En tiedä oletko tutkinut kastettuja pelkästään HisKin kautta, sillä siellä vuosi 1746 puuttuu kokonaan.

Joka tapauksessa Orivedellä syntyi 4.4.1746 (kaste 7.4) Yrjö Heikinpoika, jonka vanhemmat olivat Heikki Simonpoika ja vaimonsa Liisa Antintytär.

Useasti tuolla ajalla olen törmännyt rippikirjoissa nimenomaan kastepäivään. Päiväys 7.4 on sitten taas helposti voinut muuttua muotoon 13.4


Juha

marlet
16.12.10, 22:00
Hei,
olen tutkinut Oriveden kyseiset syntymäajat, eivät sovi kuvioon. Minulla on vuosia sitten ollut käytössä kotona kortit ja kone, mutta oikeata henkilöä ei ole löytynyt. Vaikuttaa siltä, että Göran ei olisi Orivedeltä ollenkaan. Säynäjoen kohdalla on mm:ssa virheellinen syntymäaika Göranin pojan Henrikin vaimolla Lena Johansdotterilla, kunnes selvitin, että se oli vaihtunut Göranin pojan Thomasin kanssa. Sitten selvisi, että Lena on Laurbäck Onnistaipaleelta, sotilaan tytär.

marlet
18.12.10, 23:56
Hei,
olen tutkinut Oriveden kyseiset syntymäajat, eivät sovi kuvioon. Minulla on vuosia sitten ollut käytössä kotona kortit ja kone, mutta oikeata henkilöä ei ole löytynyt. Vaikuttaa siltä, että Göran ei olisi Orivedeltä ollenkaan. Säynäjoen kohdalla on mm:ssa virheellinen syntymäaika Göranin pojan Henrikin vaimolla Lena Johansdotterilla, kunnes selvitin, että se oli vaihtunut Göranin pojan Thomasin kanssa. Sitten selvisi, että Lena on Laurbäck Onnistaipaleelta, sotilaan tytär.

Tarkoitan edellisellä esimerkillä sitä, että Göran Henricssonin syntymäaika on pysynyt Kangasalaltakin muuttaessa samana, vaikka monilla on eri syntymäaika kuin edellisessä paikassa. USEILLA ON KÄYTETTY PELKKÄÄ EPÄMÄÄRÄISTÄ SYNTYMÄVUOSIMUOTOA, JOKA EI LÄHESKÄÄN AINA ILMAISE MITÄÄN. Monilla on sekoitettu edellisen rivin syntymäaikaan ym.

Lisäkysymyksen tekisin vielä Liuksialasta samalta ajalta kuin esi-isämme siellä oli.
Tietäneekö ken, Henrik Ostberg tai Östberg, s. ilmeisesti n. 1699... ,
nimisestä henkilöstä, vaimonsa oli Felbom, tai sinnepäin.