PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuljetetttavat skannerit


kkylakos
16.12.10, 10:04
Amerikkalaiset sukututkijat kehuvat usein erilaisia skannereita, joita kuljettelevat sukulaisvierailuille, arkistoihin ja kirjastoihin. Onko suomalaisilla kokemuksia tuollaiseen käyttöön sopivista ratkaisuista? Digikamera toimii usein samaan tarkoitukseen, mutta skannerilla saisi julkaisukäyttöön tarkemman ja heijastusvapaan jäljenteen.

Ossian
16.12.10, 10:28
Amerikkalaiset sukututkijat kehuvat usein erilaisia skannereita, joita kuljettelevat sukulaisvierailuille, arkistoihin ja kirjastoihin. Onko suomalaisilla kokemuksia tuollaiseen käyttöön sopivista ratkaisuista? Digikamera toimii usein samaan tarkoitukseen, mutta skannerilla saisi julkaisukäyttöön tarkemman ja heijastusvapaan jäljenteen.


Hei,

Katsoppas Canon Lide-malleista (http://www.canon.fi/for_home/product_finder/scanners/flatbed/index.aspx)
___________________
Ystävällisesti
Ossian Mesterton (http://www.mesterton.net)
of that (http://www.mesterton.net/kolmensuora.htm) Ilk

On olemassa kolmenlaisia matemaatikoita - niitä, jotka osaavat laskea ja niitä, jotka eivät. -Enrico Bombieri

Hannu Taisto
16.12.10, 17:02
Minulla on ollut lainassa tasoskanneri, sen nimeä en muista,voi olla että se oli Canon.Liitin sen kannettavaan tietokoneeseeni, ja olin tosi tyytyväinen sen skannaus jälkeen. Mukava kuljettaa sukulaisissa, kun pitäisi saada vaikka valokuvia sukuohjelmaan,m tai muuta vastaavaa. Hinta on varmaan hieman päälle 100 €:a. Se onkin seuraavana hankintalistalla.

Sen koko oli noin 25x40 cm ja paksuus noin 3 cm ja aika kevyt, hyvä peli.

peejhoo
16.12.10, 23:51
Itse hankin Canon Lide 700F-tasoskannerin juuri tällaista käyttöä ajatellen. Skannausjälki on hyvää. Mahtuu juuri ja juuri isoon kannettavan salkkuun, läppärin kanssa. Skannerin kansi aukeaa niin, että pystyy tarvittaessa skannaamaan myös albumiin liimatut kuvat irroittamatta.

Petteri

Make
18.12.10, 17:48
Sitten on tietytsi kynäskannereita eli "yliviivauskyniä", jotka skannaavat suoraan tietsikalla usb-liitännän kautta. Siis, jos skannailee vain muutamia lauseita lähteestä.

Itse olen käyttänyt poimiessani asiakirjoista esimerkiksi tiettyyn henkilöön liittyviä tietoja.

Tässä yksi esimerkki kynäskannerista:

http://www.thtimage.fi/page6_cpen.html

Heikki Koskela
18.12.10, 18:19
Sitten on tietytsi kynäskannereita eli "yliviivauskyniä", jotka skannaavat suoraan tietsikalla usb-liitännän kautta. Siis, jos skannailee vain muutamia lauseita lähteestä.

Itse olen käyttänyt poimiessani asiakirjoista esimerkiksi tiettyyn henkilöön liittyviä tietoja.

Tässä yksi esimerkki kynäskannerista:

http://www.thtimage.fi/page6_cpen.html

Taisin löytää ratkaisun ainakin tekstin siirtämiseen omalle koneelle. Kuvien osalta ratkaisu on tehtävä erikseen. Täytyy nyt vain odottaa kärsivällisesti eläkkeen maksupäivää ja katsoa paljonko jää tilille kun puhelin-sähkö-polttoaine- ja jätevesilaskut on maksettu.

ristojohannes
18.12.10, 19:37
Make.

Pitääkö olla läppäri mukana, esimerkiksi kirjastossa, kun tällä kynällä skannailee. ?

Kaarlenpoika
18.12.10, 20:02
Entäs tämä ? Ei vaati PC mukaan..! Taskuun vaan ja skannamaan niin teksti kun kuvat..!

http://www.amazon.com/dp/B003KRBLEO/?tag=blogger010-20

http://www.youtube.com/watch?v=JRc-2DQ9NpY&NR=1

Make
18.12.10, 20:57
Make.

Pitääkö olla läppäri mukana, esimerkiksi kirjastossa, kun tällä kynällä skannailee. ?

Kyllä pitää. Sillä voi skannata suoraan esimerkiksi tekstinkäsittelyohjelmaan, taulukkoon tms. En ole varma voiko uusimmilla tai eri merkeillä tallentaa esimerkiksi ulkoiselle mukana olevalle kiintolevylle. Käytössäni ollut kynä on nyt jo 3-4 vuotta vanha ja tekniikka kehittyy.

Eli sulla on kursori tekstinkäsittelyssä kohdassa johon haluat viedä tekstin, skannaat kynällä ja tekstin saa siirrettyä siihen. Toki voi olla vaikka tyhjä word -file avoinna ja skannata siihen ja sitten copy-pastella haluittuun dokumenttiin. Vaikka sukututkimusohjelman tiettyyn tallennusikkunaan.

Tarkemmin ajatellen: kyllä koneen pitää olla tietsikassa kiinni, koska sen lukuohjlema on koneessa eikä kynässä. Eli kynä usb:llä tai bluethoothilla koneeseen yhteydessä. Kynässä ei ole tallennustilaa - ellei tekniikka ole kehittynyt. Googleen vaan "skannauskynä" ja hakemaan ominaisuuksia!

Make
18.12.10, 21:01
Entäs tämä ? Ei vaati PC mukaan..! Taskuun vaan ja skannamaan niin teksti kun kuvat..!

http://www.amazon.com/dp/B003KRBLEO/?tag=blogger010-20

http://www.youtube.com/watch?v=JRc-2DQ9NpY&NR=1

Niin tätä vastaavia taitaa löytyä nykyisin jopa kameralla varustetuista puhelimista! Omallani pystyy lukemaan viivakoodia laskuihin yms...

Kaarlenpoika
18.12.10, 21:11
Sulla on mahtaava puhelin jos se lukee 21,5 cm korkea ja 128 cm pitkää teksti...ei varmasti on Nokia..?

Kerro nyt Make meille muillekin millä skannavaat puhemilla mummon kuva-albuumi 600 dpi tarkkudella...ja millä puhemilla ?

Eiks tämmöinen ketju on ihan turha jos on olemassa skannauskameroita jotka pystyvät tähän..?

Juha
18.12.10, 21:31
Eikös Makella ollut tuossa pilkettä silmäkulmassa eli "taitaa olla" :p:


Kyllähän nuo vehkeet kehittyvät sitä vauhtia, että tukusta tilatessa tuote on vielä uusi, mutta Suomen Postin tuotua sen myymälään, on uusi malli jo tilattavissa!



Juha

Kaarlenpoika
18.12.10, 21:33
??Sorry etten ymmärä...Minä lähitin sellain nettiosoite "handyscanneriin ps410"..vastaus olii että Make´lla oli jo sellainen puhelissa....Hei pojat, olen hurri enkä ymmärän kaikki, mutta onkos tää oikea foorumi harrastaa "rotuerottelu" ?

Make
18.12.10, 22:22
No nyt ei Make ihan ymmärrä. Enkös kirjoittanut, että puhelimeni lukee VIIVAKOODIA ja sen mitat on jotain ihan muuta kuin mainitut sentit ??? Ja ihan oikein Juha, kirjoitin että "taitaa olla"... Ja mikä estäisi puhelimen kameran lukemasta ja skannaamasta minkä tahansa kokoista kuvaa? Kameralla voi skannata.

Edit. Siis nimenomaan "taitaa" oli alleviivattuna (=sana, johon lukijan tulisi kiinnittää huomiota).

Kaarlenpoika
19.12.10, 04:23
No nyt ei Make ihan ymmärrä. Enkös kirjoittanut, että puhelimeni lukee VIIVAKOODIA ja sen mitat on jotain ihan muuta kuin mainitut sentit ??? Ja ihan oikein Juha, kirjoitin että "taitaa olla"... Ja mikä estäisi puhelimen kameran lukemasta ja skannaamasta minkä tahansa kokoista kuvaa? Kameralla voi skannata.

Edit. Siis nimenomaan "taitaa" oli alleviivattuna (=sana, johon lukijan tulisi kiinnittää huomiota).

Tietopankki "Make ja Yliviisaat" ei vastanut kysymykseen..! Mikä on puhelin joka skannaa 21 cm korke teksti...?

suski
19.12.10, 09:55
Tyhmä kysymys: lukeeko se skannauskynä myös käsinkirjoitettua tekstiä vaiko vain "konekirjoitusta"?

suski

Make
19.12.10, 11:25
Tyhmä kysymys: lukeeko se skannauskynä myös käsinkirjoitettua tekstiä vaiko vain "konekirjoitusta"?

suski

Enpä osaa tuohon vastata tarkasti, mutta koska skannauksesta on kyse niin eiköhän se kuitenkin "kuvana" lue eli myös käsikirjoitettua. KORJAUS: Kuten myöhempi Helena V.:n ja allekirjoittaneen viestinvaihto osoittaa, kynäskanneri EI lue käsinkirjoitettua.

Make
19.12.10, 11:28
Tietopankki "Make ja Yliviisaat" ei vastanut kysymykseen..! Mikä on puhelin joka skannaa 21 cm korke teksti...?

No nyt kai vieläkään en osaa vastata tarkoittamallani tavalla. Kuten Juha alla viittasi, en väittänyt tietäväni, että on puhelin, joka tuohon pystyy. Viittaisin vain siihen, että taitaa jo nykyteknikka pystyä mihin vain.

Minun Nokian kommunikaattorini lukee viivakoodia. Nyt jätän aiheen, koska en osaa paremmin selittää.

Helena V.
19.12.10, 11:56
Tuolla tuon kai yleisimmän skannauskynän käyttöohjeet:
http://www.cpen.com/media/cpen600C_800C_FI.pdf

Toiminta perustuu tekstintunnistusohjelmaan (kuten esim. sanomalehtiarkiston digitaaliversio), joten se ei ymmärrä käsinkirjoitettua tekstiä, vain koneellisesti painettuja merkkejä. Tunnistamiseen vaikuttavat myös skannattavan paperin ja tulostusjäljen laatu, värit, luettevien merkkien koko on rajallinen, jne.; mitä parempi kohde, sitä vähemmän virheitä (e:stä ei tule c jne.). Sitä voi tosin jossain määrin itse myös kalibroida.

t. Helena V.

Make
19.12.10, 12:35
Tuolla tuon kai yleisimmän skannauskynän käyttöohjeet:
http://www.cpen.com/media/cpen600C_800C_FI.pdf

Toiminta perustuu tekstintunnistusohjelmaan (kuten esim. sanomalehtiarkiston digitaaliversio), joten se ei ymmärrä käsinkirjoitettua tekstiä, vain koneellisesti painettuja merkkejä. Tunnistamiseen vaikuttavat myös skannattavan paperin ja tulostusjäljen laatu, värit, luettevien merkkien koko on rajallinen, jne.; mitä parempi kohde, sitä vähemmän virheitä (e:stä ei tule c jne.). Sitä voi tosin jossain määrin itse myös kalibroida.

t. Helena V.

Oikein. Tekstintunnistukseen perustuvat eli eivät tosiaan lue käsinkirjoitettua. Kalliimmissa malleissa sen sijaa on oikolukuohjelma sisällä. Ja jos tekstin vie halvemmallakin mallilla esimerkiksi wordiin ja oikoluku on päällä, hakee se virheet myös tästä.

Kokemukseni (vähäinen) mukaan kynäskanneri edellyttää myös aika vakaata kättä kun kynää vie tekstin yli (vrt. yliviivauskynä). Sinänsä voi kyllä lukea tekstiä kuinka paljon jaksaa, jotta kyllä A-nelonenkin tulee skannattua tekstin osalta.

Heikki Koskela
19.12.10, 12:39
Oikein. Tekstintunnistukseen perustuvat eli eivät tosiaan lue käsinkirjoitettua. Kalliimmissa malleissa sen sijaa on oikolukuohjelma sisällä. Ja jos tekstin vie halvemmallakin mallilla esimerkiksi wordiin ja oikoluku on päällä, hakee se virheet myös tästä.

Kokemukseni (vähäinen) mukaan kynäskanneri edellyttää myös aika vakaata kättä kun kynää vie tekstin yli (vrt. yliviivauskynä). Sinänsä voi kyllä lukea tekstiä kuinka paljon jaksaa, jotta kyllä A-nelonenkin tulee skannattua tekstin osalta.

Minä olen jo suunnitellut miten toimin mahdollisesti vapisevan käteni kanssa. Laitan viivaimen sopivaan kohtaan ja kuljetan skanneria sen reunaa pitkin.

admin
19.12.10, 12:59
Itse omistin sellaisen skannerin jokunen vuosi sitten. Toimihan se mutta jossain vaiheessa hoksasin että käytin enemmän aikaa yhden lauseen skannaamiseen/lukemiseen kuin olisi kestänyt kirjoittaa sen käsin - joten siirsin skannerin laatikkoon "turhat ostokset". Valitettavasti laatikossa ei ole ainoastaan ko. kynäskanneri...

Itse havittelen nyt sellaista dokumenttiskanneria tyyppiä "HoverCam X500 Scanner and Document Camera" - joka olisi pieni ja siirrettävä, tarpeeksi nopea kopioimaan useamman sivun kirjasta/lehdestä/kuva-albumista jne. - ja sellaisella laadulla joka mahdollistaa tekstin lukua kuvasta, vaikka teksti olisikin pientä pränttiä (alla esimerkkikuva jossa kuuden pisteen teksti - reilusti pienempi kuin sanomalehden leipis).

Katsotaan siirtyykö sitten myöhemmin laatikoon "turhat ostokset"...
http://www.thehovercam.com/11-57-thickbox/hovercam-document-camera-scanner-x500.jpg

Esimerkkikuvia: ensimmäinen (http://www.thehovercam.com/download/IMG_0120.jpg), toinen (http://www.thehovercam.com/download/IMG_0153.jpg) (6pt tekstiä)

suski
19.12.10, 14:08
Olisihan se ollutkin liian helppoa, jos kynäskannerilla olisi voinut lukea käsinkirjoitettua tekstiä!

suski

PVuorio
19.12.10, 18:55
Hej Kaisa

Olisiko tässä vastaus tarpeisiisi?

http://www.u6561047.fsdata.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=490754&title=Portable%20Handyscan%20PS-410&

t Pertti Vuorio

Topi
19.12.10, 19:35
Tervehdys,

Samaan aihepiiriin liittyen: olin menossa sukulaistaloon katsomaan vanhoja valokuvia ja hankin sitten tuollaisen kevyen Canon Lide200 tasoskannerin. Hyvinhän se toimi mutta kun perfektionistina vertasin kuvanlaatua työpöydälläni olevan Canoscan 8600F koneen skannauslaatuun, niin päätin kuitenkin lainata albumit, tuoda ne kotiin ja skannata tuolla Canoscanilla. Kyllä Lide200:lla ihan hyviä tuloksia saa mutta ei tietenkään samaa tasoa kuin tuollaisella "murikalla".

Tuohon Hassen puuhaan olen käyttänyt tavallista digikameraa jolla otan arkistossa kuvat teksteistä ja käytän sellaista tekstintunnistussoftaa joka imee myös digikameran tuottamia jpg-tiedostoja. Aika sutjakkaasti käy.

Terv
Topi

admin
19.12.10, 19:53
...Tuohon Hassen puuhaan olen käyttänyt tavallista digikameraa jolla otan arkistossa kuvat teksteistä ja käytän sellaista tekstintunnistussoftaa joka imee myös digikameran tuottamia jpg-tiedostoja. Aika sutjakkaasti käy....

No, digikameraa olen tähänkin asti käyttänyt kun skannattava ei ole kotona skanneriin heitettäväksi, mutta hyvää statiiviratkaisua en ole löytänyt vielä kameralle - sen takia olen metästämässä dokumenttikameraa. Vapaalla kädellä otettuja kuvia ovat aina hiukan niin ja näin, varsinkin kun valonlähteitä on erilaisia joka kerta. Salamalla tietenkään ei tule tarpeeksi hyvää.

Tähän asti olen käyttänyt sekä kompaktia Canon kameraa että järjestelmäkameraa C 40D.

Topi
19.12.10, 20:06
Jep, tuollainen Canonin Powershot Pro1 kompakti mulla on ollut käytössä. Mukana on joskus ollut ikivanha yhdellä otteella kiristyvä vanha kameran jalusta (Manfrotto, made in Italy) ja joskus olen käyttänyt kaukolaukaisinta ettei tärise.

Yleensä olen kuitenkin ollut niin laiska että olen räpsinyt vapaallakädellä ja kuten sanoit, onnistuu vaihtelevasti.

Mukava olisi kuulla kokemuksiasi tuosta statiivista.

Terv
Topi

Heikki Koskela
19.12.10, 20:07
Sain naapurilta ilmaisen tasoskannerin CanoscanD646U kun marisin skannerin puutetta. Mutta siitä puuttuvat sekä virtajohto että tietokonejohto.

Mahtaako tilaamalla saada kyseiset johdot ja onko se kannattava toimenpide. Naapuri väitti sen toimineen hänellä - johdot ovat vain hukassa.

admin
19.12.10, 21:47
Varmaan tavallinen USB kaapeli. Jollei sinulla ole kotona kaapeli johonkin toiseen USB laitteeseen niin sellainen kaapeli löytyy ainakin marketeista.

Sähkökaapeli voi tietenkin olla yksi useammasta mallista, mutta nekin ovat aika helposti saatavilla.

USB kaapeli on halpa, samoin luultavasti virtakaapeli (jollei ole mallia missä ulkoinen muuntaja)

admin
19.12.10, 22:00
...Mukava olisi kuulla kokemuksiasi tuosta statiivista...

Statiivien kohdalla en ole vielä löytänyt sellaista järkevää missä kiinnityspää+tanko olisi käännettävissä 90° niin että kameraa voisi kunnolla suunnata kohti pöytäpintaa kun dokumentoi. Ne pienet statiivit ovat liian heiveröisiä että voisivat kantaa esim. Canon 40D kameraa. Pro -statiivit taas menevät sellaisille hinta-alueille että oma pihiys saa yliotteen, varsinkin kun sattuu olemaan kunnon tripodi ennestään.

Lukulaitteista ei ole ollut tarvetta kuvata.

Mikäli digijärkkäriä käyttää niin kunnon statiivi on oltava että saisi pienellä aukolla/pidemmällä valotusajalla terävän kuvan. Silloin yhdistelmä Canon 40D+statiivi+tallennus suoraan Mac'in levylle toimisi dokumentoinnissakin. Nykytripodillani on sellaista näpräilyä.

Hasse

Risto Toivonen
19.12.10, 22:56
Statiivien kohdalla en ole vielä löytänyt sellaista järkevää missä kiinnityspää+tanko olisi käännettävissä 90° niin että kameraa voisi kunnolla suunnata kohti pöytäpintaa kun dokumentoi. Ne pienet statiivit ovat liian heiveröisiä että voisivat kantaa esim. Canon 40D kameraa. Pro -statiivit taas menevät sellaisille hinta-alueille että oma pihiys saa yliotteen, varsinkin kun sattuu olemaan kunnon tripodi ennestään.

Lukulaitteista ei ole ollut tarvetta kuvata.

Mikäli digijärkkäriä käyttää niin kunnon statiivi on oltava että saisi pienellä aukolla/pidemmällä valotusajalla terävän kuvan. Silloin yhdistelmä Canon 40D+statiivi+tallennus suoraan Mac'in levylle toimisi dokumentoinnissakin. Nykytripodillani on sellaista näpräilyä.

Hasse

Oletko kokeillut Manfrotto 055XPROB:ia? Siinä varren saa käännettyä vaakasuoraan.