PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Fågel, Lintukallio


LenaF
12.12.10, 20:43
Kadoksissa olisi August Fågelia koskevat tiedot. Suvun kertoman mukaan hän olisi kotoisin Saksasta ja tullut nuorena yksin Suomeen 1900-luvun vaihteessa tai alkupuoliskolla. Hänen sukunimensä on saattanut olla Vogel, josta on vääntynyt Fågel, josta vuonna 1935 suomennettiin Lintukallio. Olen etsinyt hänestä tuloksetta tietoja netin eri tietokannoista.

Hän on perheineen asunut Tammisuon alueella. Hänen vaimon nimestä minulla ei ole tietoa, mutta hänen kolme lastaan olivat Maire, Olavi ja Irja.
Kuulopuheiden perusteella August olisi omistanut kerrostalon, jossa hänellä on ollut vuokralaisia.

Pyydän hänestä jotain tietäviä ottamaan minuun yhteyttä, jotta pääsisin sukututkimuksessani eteenpäin. Kiitos paljon jo etukäteen!

kkylakos
16.12.10, 08:18
Netin tietokannat harvemmin auttavat 1900-luvulla, joten eteenpäin pääsee varmemmin, jos pystyy ottamaan yhteyttä johonkin seurakuntaan, jossa henkilö on vaikuttanut. Karjalan tapauksessahan tämä tuli juuri astetta vaikeammaksi, sillä Mikkeli lakkautti selvitysten teon.

Pääsetkö arkistoon katsomaan henkikirjoja, joista saisit perheelle ainakin syntymävuodet?

Lintukallio on varsin harvinainen nimi, joten yhteydenotot kaikkiin sen käyttäjiinkään eivät tulisi kovin kalliiksi. Jollakin heistä voi olla lipastonlaatikossa valmis sukuselvitys.

LenaF
16.12.10, 22:36
Kiitos vastauksestasi oikein paljon.

Olen edistynyt asiassa sen verran, että Augustin vaimon Annan puolelta olen päässyt 1800-luvun alkuun asti, mutta itse Augustista ei löydy mitään merkintöjä. Suvun kertoman mukaan hän olisi omistanut Viipurissa talon, jossa hän perheineen asui ja muissa talon asunnoissa olisi asunut vuokralaisia.

Tätini tarkensi minulle, että Augustilla ei ole koskaan ollut käytössä Lintukallion nimeä, vaan nimi olisi vaihtunut vasta hänen kuolemansa jälkeen ja hänet on haudattu Viipuriin. Suvussani on Lintukalliota, mutta ainoat sukulaiset, jotka näistä Viipurin ajoista jotain tietävät ovat vanhat tätini, joiden isoisä August oli. Heidänkin tiedot ovat jo tosin ajan haalistamat.

Täytynee varmaan lähteä etsimään arkistoihin tietoa. Asiasta tuli minulle vain todella tärkeä ja henkilökohtainen, kun viime kesänä menin naimisiin ja mieheni kanssa olimme käyttöön tämän Fågel nimen. Olisi mukavaa saada tietää kyseisestä herrasta enemmän faktaa, kun suvun tarinat hänestä kuulostavat aika hurjilta.