PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hemman i Porkkala


Blondie992
22.10.07, 08:59
Hej!

Nu är jag för att fråga mera hjälp av Er. Jag undrar vet någon hur man skall göra då man söker efter hemman i Porkkala som under Porkkala parentesen blev uppbränd och man vill ha bilder på detta hemman. Jag tänker på min egen fars barndomshem i detta fall. Vet om att jag en gång har varit till stället men då var jag så liten att jag inte har ett minne av hur man for dit. Men så mycket vet jag att grunden av huset finns kvar.

Tack till Er om Ni kan hjälp mej med att hitta bilder.

Blondie992

Gunnel
22.10.07, 15:40
Hej!

Det skulle underlätta mycket om du visste vad hemmanet hette (heter). Var det en större gård, ett torp...?

Gunnel
Sjundeå:confused:

Blondie992
22.10.07, 15:44
Oj Gunnel
Nu frågar du svårt av mej men jag vet att det hörde till Fräsas Gård (är inte helt säker) men i närheten av Fräsas var det.

Gunnel
22.10.07, 16:52
Hej!

Det finns en bok av Erkki Härö: Espoon rakennuskulttuuri ja kulttuurimaisema. Där finns en massa gamla gårdar fotograferade, nu minns jag inte om även Porkkala fanns med. Boken är svår att få tag på, men jag skall fråga min dotter från vilket bibliotek hon lånade den sist.

Hälsningar
Gunnel

Gunnel
24.10.07, 09:09
Hej!

Jag tror det är bäst att du går in på: www.helmet.fi (http://www.helmet.fi) , skriv i rutan på "hakusana": Porkkala. Då får du upp en massa böcker som behandlar Porkala-tiden, uppgifter om var böckerna finns mm. Man kan ju nuförtiden fjärrlåna böcker till ett rimligt pris.

Lycka till.

Gunnel:p:

Blondie992
24.10.07, 14:52
Tack Gunnel

Jag skall se om jag hittar något som skulle kunna hjälp mej vidare.

Blondie992
30.10.07, 13:44
Tack Gunnel!!
Jag ver till Mareihamns Bibliotek och fann en hel del böcker om Porkkala och jag hittade även den hemman som jag sökte efter och fann även en bild på den. Tack än en gång!!

Hannu Pirinen
03.11.07, 19:07
Hej,
Jag tror att du kan hitta svaret i en bok om byggnader i Västra Nyland eller
Kyrkslätt. Boken finns t.ex. i Kyrkslätts huvudbibliotek. I boken finns bilder och
information om kanske 60-70 gårdar och byggander här i Kyrkslätt.
Med vänlig hälsning Hannu