PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kun isä adoptoitu 1950-luvulla..


Satu Matintytär
29.11.10, 17:44
Mulla on semmoinen tilanne, että sukutukimukseni heitti aikalailla heti alkuunsa häränpyllyä, kun selvisi, että isäni onkin adoptoitu. Tiedän biologisen mummoni nimen, en muuta. Toki isäni syntymävuoden ja -paikan myös. Olisiko kenelläkään vinkkejä, kuinka asiassa voisi edetä? Aion soitella väestörekisteriin, josko näillä tiedoilla löytyisi yhteystietoja (sitä en sitten tiedä, mitä niillä tekisin..), isäni yhteystiedot aika vastaavilla tiedoilla sain kymmenisen vuotta sitten selville. Jos ei tuolla tavalla tärppää, aion ottaa yhteyttä isäni syntymäpaikkakunnan seurakuntaan - vähän hakuammuntaa, mutta jos sieltä saisi tietää jos olisi edelleen elossa ja siinä seurakunnassa, tai jos olisi haudattuna sinne. Laittelin myös biomummoni sukunimen omaavalle tuttavalleni viestiä fb:n kautta, hän selvittelee, onko sukututkimusta tehty..

Lisävinkkejä, ajatuksia, tietoa..? Kiitos!

Jouni Kaleva
29.11.10, 18:02
Mulla on semmoinen tilanne, että sukutukimukseni heitti aikalailla heti alkuunsa häränpyllyä, kun selvisi, että isäni onkin adoptoitu. Tiedän biologisen mummoni nimen, en muuta. Toki isäni syntymävuoden ja -paikan myös. Olisiko kenelläkään vinkkejä, kuinka asiassa voisi edetä? Aion soitella väestörekisteriin, josko näillä tiedoilla löytyisi yhteystietoja (sitä en sitten tiedä, mitä niillä tekisin..), isäni yhteystiedot aika vastaavilla tiedoilla sain kymmenisen vuotta sitten selville. Jos ei tuolla tavalla tärppää, aion ottaa yhteyttä isäni syntymäpaikkakunnan seurakuntaan - vähän hakuammuntaa, mutta jos sieltä saisi tietää jos olisi edelleen elossa ja siinä seurakunnassa, tai jos olisi haudattuna sinne. Laittelin myös biomummoni sukunimen omaavalle tuttavalleni viestiä fb:n kautta, hän selvittelee, onko sukututkimusta tehty..

Lisävinkkejä, ajatuksia, tietoa..? Kiitos!
Et siis tiedä, onko biomummosi elossa?

Satu Matintytär
29.11.10, 19:14
En tiedä. En muuta kuin nimen ja ilmeisesti paikkakunnan ja vuoden (päivämäärineen) jona isäni synnytti.

Tuula Cu
30.11.10, 08:19
Väestörekisteri löytää biomummosi, jos paikkakunta on tarpeeksi pieni ja löytyy "osuma". Minulla on ainakin ollut onnea tavoittaa etsimäni sitä kautta, tosin ei näin läheistä sukulaista. Etsinnässä auttaa pienikin lisätieto, esim. ikähaarukka.

Jos ja kun löydät hänet elossa, minä kirjoittaisin kirjeen, miettisin tarkkaan sanamuodot ja liittäisin siihen kuvan isästäni ja itsestäni, soittaisin myöhemmin. Kun kyseessä on jo iäkkäämpi ihminen, kirje on parempi hitaana välineenä. Varovasti näissä on edettävä.

Väestörekisterin sivuilta löytyy myös sukunimitietoa, kuinka yleinen tietty nimi on.

Onne etsintääsi!

Tuula K

Satu Matintytär
30.11.10, 09:33
Jos ja kun löydät hänet elossa, minä kirjoittaisin kirjeen, miettisin tarkkaan sanamuodot ja liittäisin siihen kuvan isästäni ja itsestäni, soittaisin myöhemmin. Kun kyseessä on jo iäkkäämpi ihminen, kirje on parempi hitaana välineenä. Varovasti näissä on edettävä.



Joo, kyllä.. Mie mietinkin että mitä yhteystiedoilla sitten teen, tarkoitus kun ei tietenkään ole kenenkään elämää sotkea. Kirje on varmasti se tapa yhteydenottoon. Biologiselle isällenikin kirjoitin kirjeen silloin aikoinaan. Tärkeintä mulle ois vaan tavallaan saada vahvistus sille, että ihminen on/ on ollut olemassa jne. Isästäni tuskin kuvaa biomummon kirjeeseen voin liittää, kun en isää sen kummemmin tunne. Itsestäni kyllä. Kiitos kuvavinkistä, se varmasti on hyvä juttu tehdä. Tänään soittelen väestörekisteriin.. Jännittää. :p: Toivottavasti tärppää.

Satu Matintytär
30.11.10, 15:02
Olen nyt onnistunut löytämään osoitteen eräälle naisihmiselle, jonka nimi on oikea. Sukunimi on vaihtunut, tyttönimi täsmää. Osoite kuulosti äkkiseltään siltä, että voisi olla palvelutalo tai vastaava, mutta ei ilmeisesti ole, koska numerotiedustelut eivät löydä osoitteen takaa sellaista (eivätkä muuten edes puhelinnumeroa ko. henkilölle). Muita yksityishenkilöitä ja eräs yritys löytyy. Tarvitsee varmaan jättää osoite odottelemaan, josko jostain muualta jättämistäni "syöteistä" nappaisi ja saisi vahvistuksen, onko kyseessä todella sama henkilö.

Vai olisiko jollakulla vinkkiä, miten osoitteen perusteella asiassa edetä? Osoitteen perusteella tuskin saa sen kummemmin tietoja ihmisestä.. Vai?

Satu Matintytär
30.11.10, 15:45
Kyseisen kaupungin seurakunnasta vahvistettiin ko. nimisen ihmisen olemassa- ja hengissäolo ja syntymävuodenkin ystävällinen virkailija minulle pyydettäessä kertoi. Nyt täsmää nimi ja ikä olisi sopiva; jos se ei tuo ole niin on mummo aika hyvin kyllä kadonnut. Nyt sitten kai vähän odottelen, josko joku muu tutkiva taho tai sukulainen osaisi vahvistaa asian, ennenkuin otan yhteyttä.