PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Johanna Lovisa Pihlajamaa


M J Kokko
25.11.10, 16:28
Löysyisikö Johanna Lovisa Hermannintytär Pihlajamaalle (os. ??, s.4.12.1877) vanhempia Pohjanmaalta (Nivala?). Hän oli naimisissa Joonas Jalmari Pihlajamaan (s.22.12.1876 Ullava) kanssa.

Martti Kokko
Kuusankoski

Olavi Keski-Rahkonen
26.02.17, 00:33
Joonas Hjalmar Länttä syntyi Ullavan Läntällä 22.12. 1876 ja kastettiin jouluaattona Ullavan pappilassa. Vanhemmat Juho Matinpoika Seppä Ullavasta ja Liisa Joonaantytär Penttilä Kaustisesta.

Juho ja Liisa oli vihitty Kaustisessa 24.11.1870. He muuttivat miehen tilalta Ullavasta Kaustiseen 4.4. 1874 ja palasivat Ullavan Läntälle 19.9. 1874. Siellä Joonas Hjalmar syntyi. Läntältä he sitten muuttivat 14.5. 1882 Sievin Kylmänperälle, josta palasivat 29.4. 1899 Ullavan Pihlajamaahan, mistä jäi sukunimi.

Joonas Jalmari lähti 2.3. 1900 Amerikkaan, sai 7.3. 1 v passin Kokkolasta ja nousi 10.3. Hangosta Astarealle, joka vei Englantiin. Cunard Line vai Atlannin yli ja päämääränä oli ullavalaisille tuttu Ashtabula Ohiossa.

Siellä Joonas tapasi Nivalasta tulleen Johanna Hermanintytär Ohtamaan, s. 29.12.1877 Nivalan Välikylän N:o 12 Ohtamaassa. Vanhemmat Juho Herman Emanuelinpoika Ohtamaa ja Kaisa Juhontytär Häkkilä, jotka oli vihitty Nivalassa 13.7.1873. Pari palasi Suomeen ja muutti 20.4. 1908 Ullavasta Sieviin, missä Joonas kuoli 27.3.1921. Johannan kuolemasta minulla ei ole mitään tietoa.

En löydä Johannalle mistään toista nimeä Lovisaa ja päivämäärät heittävät jonkin verran. Joonaksesta ja hänen vanhemmistaan olen varma, Johannasta hiukan epävarmempi.

Teemu71
22.12.19, 00:15
Johanna Pihlajamaa os.Aho oli minun isoisoäiti. Tyttönimi on joissain tiedoissa myös Ahola mutta Aho lienee oikein. Olavi Keski-Rahkonen osuu oikeaan. Johanna Lovisa Pihlajamaa onkin sitten eri ihminen ja kotoisin käsittääkseni Toholammilta. Hänen sukuaan ovat mm. Iisalon veljekset jotka ovat Mannerheim-ristin ritareita. Samoin Paavo Lipponen on hänen jälkeläisiään. Oma isomummoni Johanna taas oli Kyösti Kallion vaimon serkku. Näiden serkusten lapset eli pikkuserkut meni naimisiin keskenään talvisodan alla. Pappani veli Paavo sitten kaatui talvisodassa.