PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nimenmuutos 1800-luvulla


Marikki
23.11.10, 19:44
Tiedän että ihmiset vaihtoivat sukunimensä 1800-luvun loppupuolella tiuhaan tahtiin. Nyt minua askarruttaa sitä että kuinka tavallista oli muuttaa sukunimensä tilan mukaan, varsinkin jos oli itse aikaisemmin ollut tilallinen ja joutunut luopumaan tilastaan ja mennyt renkiksi toiselle tilalle töihin?
Käytössä oli kumminkin myös "tavallinen" sukunimi sen enstisen tilan nimen lisäksi, mutta molemmista luovuttiin tässä tapauksessa.

tkukkonen
23.11.10, 20:22
Tiedän että ihmiset vaihtoivat sukunimensä 1800-luvun loppupuolella tiuhaan tahtiin. Nyt minua askarruttaa sitä että kuinka tavallista oli muuttaa sukunimensä tilan mukaan, varsinkin jos oli itse aikaisemmin ollut tilallinen ja joutunut luopumaan tilastaan ja mennyt renkiksi toiselle tilalle töihin?
Käytössä oli kumminkin myös "tavallinen" sukunimi sen enstisen tilan nimen lisäksi, mutta molemmista luovuttiin tässä tapauksessa.

Mistä alueesta tämä kertomus on? Eri puolilla Suomea käytännöt olivat toisistaan poikkeavat. Siksi tätä kysymystä pitäisi ruotia kenties maakunta kerrallaan.

Kaakkois-Suomea tutkineena sanoisin, että 1850-luvusta alkaen kerran omaksuttu nimi siellä pääsääntöisesti pidettiin ja kotivävyt lähes poikkeuksetta vaihtoivat tilalla vallitsevan sukunimen. Rovaniemellä esimerkiksi samalla miehellä oli liikkuvuudesta riippuen jopa 4 tai 5:kin eri sukunimeä. Ne olivat käytännössä asuinpaikan vanhoja tilanimiä. Uudistilalliset ottivat käyttöön uudisnimiä.

Marikki
23.11.10, 20:28
Tämä koskee Varsinais-Suomea ja Piikkiötä.
Myös toinen veljistä muutti nimensä sen paikan mukaan jonne muutti.
Mietin vaan miksi niin tehtiin ja oliko se yleistä.

kkylakos
23.11.10, 22:30
Tämä koskee Varsinais-Suomea ja Piikkiötä.
Myös toinen veljistä muutti nimensä sen paikan mukaan jonne muutti.
Mietin vaan miksi niin tehtiin ja oliko se yleistä.
Länsi-Suomessa tavallisilla talollisilla ei ollut sukunimiä. Tilan nimiä käytettiin lisäniminä sukunimen omaisesti, mutta toiseen taloon muutettaessa nimi muuttui. Jollei muuttunut niin sitten kyse on sukunimestä.

Seija Randell
24.11.10, 16:30
Tämä ei liity suoraan kysyjän asiaan, mutta ainakin täällä Salon seudulla ihan tavallisilla talollisilla oli "sukunimiä", ainakin mm. Perniössä, Sauvossa ja Halikossa. Oma sukunimeni esim. on suomennettu 1906 Randell-nimestä, joka otettiin käyttöön 1821, mutta olen esim. Perniön kirjoissa nähnyt näitä vastaavia "sukunimiä" jo 1700-luvulla, siis pysyviä; toiset jälkeläiset ovat suomentaneet ja toiset eivät.
1800-luvun lopun "sukunimi"käytäntö oli oma lukunsa; aika villiä touhua.
Omassa suvussani saattoi sukunimen tarve tulla siitä, että nuoripari muutti naapuripitäjään, jolloin syntymäkodin nimeen liittyvä identiteetti ei enää tullut kysymykseen. Mitään "hienoa" ei ihmisiin liity.

Marikki
24.11.10, 17:25
Kiitos teille:)Halusin tietää siksi että minun suvussani on näköjään sukunimi vaihtunut tiuhaan tahtiin 1800-luvulla, vaikkakin osa oli tilallisia ja osa torppareita. Ei siis ollut mitään väliä mihin luokkaan kuului.