PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kansanparannusta


Heikki Koskela
23.11.10, 08:10
Olen kokoillut aikani kuluksi paikallisia kansan käyttämiä parannuskeinoja. En niitä tässä käy mainostamaan mutta yhden otan esille: "Syylät paranivat kun niitä pesi alakiven päällä."

Alakivi on minulle hieman tuntematon käsite. Luulen tietäväni mutta kysyn kuitenkin sen olemusta. Mikä se semmoinen alakivi on?

Juha
23.11.10, 08:26
Eiköhän liene lähimmältä mylläriltä sellainen löydy :)

Jalkamylly toimii vain yhden vesirattaan ja siihen kiinnitetyn pystysuoran akselin varassa. Alimmainen myllynkivi on kiinteä, mutta yläkivi pyörii pystysuorassa akselissa, jonka etäisyyttä alakiveen voidaan säätää. Jyvät jauhaantuvat kivien välissä ja jauho kulkeutuu reunoilta puista tuuttia myöten säkkiin.


Tuo lainaus on tältä (http://www.narva.sci.fi/kktie/lisa/huhkamonkolu.html) sivulta

Juha

Heikki Koskela
23.11.10, 08:50
Eiköhän liene lähimmältä mylläriltä sellainen löydy :)

Tuo lainaus on tältä (http://www.narva.sci.fi/kktie/lisa/huhkamonkolu.html) sivulta

Juha

Juhan mainitsema on se vaihtoehto, jonka minäkin tunnen, mutta onko muita ehdotuksia.

Tässä välillä tuli mieleeni viinan käytöstä sekä taikojen tekoon että kaukoparantamiseen kuin myös kadonneitten esineitten kaukolöytämiseen yksi todellinen esimerkki:

Äitini oli pyykillä joen rannassa joskus sodan jälkeisenä kesänä. Rantaan oli raahattava pyykkipata, jonka alle tehtiin valkea pyykkiveden lämmittämiseksi.

Jossain vaiheessa äiti tuli käymään kotona ja jätti villatakin rantakiville. Takin rintamukseen oli sidottu taipperineulalla sekä kihla- että vihkisormus kiinni pyykin tekemisen ajaksi. Palattuaan takaisin pyykkirantaan hän huomasi sormukset kadonneeksi.

Järkyttynyt äitini kertoi asiasta kotona. Hän piti asiaa hyvin pahana ja koetti miettiä oliko hän itse hukannut sormukset vai oliko jotain outoa tapahtunut hänen poissa ollessaan.

Isäni täti tuli apuun neuvoillaan ja kertoi, että Lapualla asuu muuan tietäjä Fossin Sannaksi kutsuttu, joka saattaisi auttaa asiassa. Tarvittaisiin vain pullollinen viinaa ja hän neuvoisi missä sormukset ovat.

Viinapullo lähetettiin tädin mukana Fossin Sannalle ja hän kertoi näkevänsä pullosta, että sormukset olivat pudonneet rantakivikkoon. Etsintä tehtiin mutta sormuksia ei löytynyt.

Vuosia myöhemmin veljeni kertoi nähneensä samana päivänä rantoja pitkin kulkeneen siirtolaispojan ja veljeni esitti oman käsityksensä sormusten katoamisesta. Olivathan sormuksen sentään kultaa.

Kataja
23.11.10, 10:57
Vanha sukulaisnainen kävi kansanparantaja Tyrvään Mantan luona saadakseen apua suonenvetoihinsa. Käynnistä ei ollut ollut yhtään apua, kertoi hänen tyttärensä.
Marjatta