PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nordberg, Pojo: Ber om hjälp att komma igång med sökandet


Timoerik
22.11.10, 22:04
Hej,
jag är ny här på forumet. Bor i Ängelholm, Sverige.
Min gamle far, Nils Erik Evert Nordberg f-8.8.1928 (Helsinki)och jag har försökt släktforska lite men det stoppar upp då det mesta man kan söka på är från 1850 och bakåt.
Kan vi hitta farfarsfar så kanske vi kommer vidare.
Farfar hette Evert Anian Nordberg f-10.9.1899 d-1963/64 och farmor Fanny Silver Nordberg f-25.5.1899 båda födda i trakterna kring Skuru eller Pohjankuru som det väl heter på finska. De flyttade till Helsinkis norra delar redan i 15 års åldern och gifte sig där också. Vi har även farmorsfar Karl Mauritz Silver som var dräng i trakterna kring Fiskars.
På farfars sida tror vi att efternamnet Krokvik användes tidigare men om det var farfarsfar eller någon/några generationer tidigare vet vi inte.
Kan någon snäll själ hjälpa oss att komma vidare ?
Vänliga hälsningar
Timo Nordberg

kkylakos
23.11.10, 10:09
"Skuru eller Pohjankuru" finns i Pohja eller Pojo på svenska. Om du skriver till församlingen kan du få tillräckligt information att börja söka själv.

admin
23.11.10, 12:41
Som Kajsa skrev ovan, samla ihop den information du har om dina föräldrar, farföräldrar, kända släktingar i Pojo, ev. Födelsetider för de släktingar du känner till osv. Pojo församlings kontaktinformation finns på www.evl.fi - både på finska och svenska. Olika församlingar svarar olika snabbt på skriftliga förfrågningar, gemensamt för de flesta är att en kort utredning antagligen kommer att kosta ett atal €. Eventuellt kan någon av forumets västnyländska släktforskare hjälpa. -

Att observera här är att vi inte får publicera information om levande personer om inte personen ger tillåtelse - så jag hoppas du har frågat din pappa om lov om hans info kan läggas ut på sidorna...

Jag flyttar in detta ämne under subforumet "Uusimaa/Nyland" - kanske någon nappar på...

Timoerik
23.11.10, 16:08
Tack för svaren.
Trodde inte jag kunde lägga detta inlägg på annat ställe än där diskussionen skulle vara på svenska :)
Då försöker jag skriva till församlingen och hoppas på svar.
Och ja, far är helt införstådd med detta.
Mvh
Timo